Логістика буде вирішальним чинником впливу на внутрішню ціну зерна у 2024/25 МР

08 квітня 2024, 12:45 775

Крім світових цін, вирішальний вплив на формування внутрішніх цін на зерно в Україні у 2024/25 маркетинговому році матимуть не чинники аграрного виробництва (погодні умови, врожайність, валовий збір тощо), а висока вартість доступу аграріїв до ринків, яку визначають теперішні принципи ціноутворення на послуги залізничної логістики.

Таку думку висловив експерт логістики, член Комітету з логістики ЄБА Юрій Щуклін.
propData.content.image
Юрій Щуклін, експерт логістики, член Комітету з логістики ЄБА

Ситуація кардинально відрізняється від торішньої. Адже навесні 2023 року ще зберігалися ринкові чинники впливу на вартість залізничних перевезень: тодішні тенденції до скорочення реального попиту вантажовласників на перевезення, на тлі профіциту вагонів-зерновозів, формували передумови зниження вартості залізничної логістики для аграріїв до рівня 2020/2021 МР. Так, напередодні маркетингового сезону 2023/24 складалися ринкові чинники (співвідношення попиту і пропозиції), що ціна користування вагоном-зерновозом в розрахунках вартості перевезення становитиме в межах 500 грн за добу. Сьогодні ж формуються передумови, що ціна добового користування вагоном-зерновозом у 2024/25 МР може бути в кілька разів вищою за торішні прогнози. Не 500 грн, а 1800 грн за добу. 

Експерт додає, що обсяги перевезення будуть меншими: вже звучать прогнози про 30% скорочення валового збору врожаю через відмову аграріїв від інтенсивних технологій та основних експортних культур, так само попит на транспорт, відповідно, теж буде меншим, адже є профіцит вагонів-зерновозів. 

У здорових ринкових відносинах зниження попиту на тлі великої пропозиції (а саме профіциту вагонів-зерновозів) має призводити до зменшення ціни. Але цього не відбувається, тому що з жовтня 2023 року «Укрзалізниця» створила передумови для зростання ціни користування вагоном-зерновозом з 336 грн до 4000 грн за добу», — пояснює Юрій Щуклін.

За його словами, Мінагрополітики в листопаді 2023 року проаналізувало методи проведення «Укрзалізницею» аукціонів на використання вагонів-зерновозів і знайшло причини здорожчання:

  • Несистемність проведення аукціонів, коли аграрій-виробник не має чіткого розуміння, скільки вагоновідправлень він може придбати на необхідний період, та чи придбає взагалі. 
  • Свідоме виставляння на аукціон обмеженої кількості вагоновідправлень (500 вагоновідправлень, хоча фізична можливість УЗ складала не менш 5,5 тисяч вагоновідправлень. 
  • Сам механізм аукціонів «Укрзалізниці», який дозволяє й навіть заохочує участь перекупників, та водночас ускладнює участь безпосередніх виробників-фермерів. Крім цього, до розігріву цін на аукціонах нерідко долучаються власники приватних вагонних парків, які умисно привʼязують оренду своїх вагонів до цінової планки аукціонів «Укрзалізниці», а потім, приходячи на аукціон (не за перевезеннями), самі й визначають для всього ринку «справедливу ринкову ціну».
«Вартість перевезення найбільшою мірою й визначатиме внутрішню ціну на зерно. Цей чинник вплине на посівну. Низка компаній вже відмовляється від сівби ярих зернових культур і зосереджується на технічних культурах та тих, що спроможні витримати дорогу логістику. А виробники найвіддаленіших від портів регіонів (зокрема, Чернігівської області) сіятимуть переважно ті культури, які зможуть переробити на місці»,  зазначає Юрій Щуклін.

За словами експерта, змінити цю тенденцію можливо одним кроком: достатньо повернутися до того формату й періодичності аукціонів на користування вагонами-зерновозами, які вже були, наприклад, восени 2022 року, та запропонувати виробникам-аграріям довгострокові зобовʼязання перевезення з конкретних локацій місцеперебування їхніх вантажів, так само через аукціон. І прямо зараз, коли аграрій визначається з майбутньою стратегією продажів.