«Фотографувати будь-що чи будь-кого, треба, в першу чергу, любити. Мені пощастило, я знайшла свій вид зйомки, і ним стала їжа», — говорить фуд-фотограф Оксана Сибидло.
«Люди можуть бути нефотогенічними або не в настрої, пейзаж залежить від погодних явищ, а їжа швидко втрачає свій «смачний» вигляд, — коментує фотограф Валерія Мезенцева. — По-друге, на фотографії вона виглядає зовсім не так, як наживо. В меню або в рекламному буклеті ми хочемо бачити ідеально рівні та красиві томати або хрустку скоринку курки, але це неможливо (доки ми вирощуємо їжу, а не робимо її хімічно). Овочі при транспортуванні пошкоджуються, мають нерівномірне забарвлення, морозиво тане за хвилину, а рівних і красивих ніжок курки взагалі не буває в реальності».
Але при зйомці все ж їжу легше контролювати, ніж людей, впевнений фотограф Ярослав Костюк.
Техніка
Оксана Сибидло розповідає, що важливо правильно підібрати об’єктив. Те «скло», яке необхідне для зйомки весільної пари, портретів, інтер’єрів, частіше за все не підходить для зйомки таких невеликих та негабаритних предметів, як страви. З точки зору процесу необхідно враховувати та розумітись на основах приготування їжі. Адже зйомка страв — це зазвичай швидка зйомка. Суп вистигає та покривається неапетитною плівкою, стейк висихає та втрачає свій блиск, соус в салаті робить його важким та негарним.
Синергія
«Важлива робота в команді: фотограф, фуд-стиліст, шеф-кухар. Спочатку фуд-стиліст підбирає найпривабливіші інгредієнти і «готує» їх до зйомки — робить все, аби на фотографії вони гарно виглядали. В той же час шеф-кухар повинен контролювати загальний вигляд продукту, стиль його подачі на стіл, — говорить Валерія Мезенцева. — Фотографу перед початком зйомки важливо знати, де будуть використовуватись світлини, для якої цілі. Це може бути упаковка або рекламний постер. І для кожного варіанту буде свій стиль зйомки та свій «смачний» вигляд».
Оксана Сибидло додає, що зазвичай шеф-кухар і є фуд-стилістом: «Фотограф з ним працює в певному тандемі, створює страву, готує, викладає її. Вона вже десятки разів пророблена, затверджена, але все рівно хвилюєшся, щось додаєш від себе, створюючи її заново, немов картину. Можна сказати, що ми поєднуємо в собі всі можливі роботи: маркетолога, дизайнера, стиліста, кухаря, фотографа».
Рецепту «смачної» картинки немає
Валерія Мезенцева впевнена, що глядач гарно реагує, якщо на фотографії людина із задоволенням їсть продукт. Інший варіант — домальовувати пару від гарячої страви або напоїв. Тому після «смачно» фотографувати настає етап «смачно» ретушувати — зафарбовувати прищі курці, прибирати зайвий жир, робити текстуру сосисок рівномірною.
«Звісно, для зйомок завжди відбирається найкраще та найгарніше. Якщо взяти приклад з булочками, то до магазину їх треба ще довезти, а там їх мають обережно розкласти», — говорить Оксана Сибидло.
Я — фуд-інстаграмер
Оксана Сибидло говорить, що завантажувати фото їжі в соціальну мережу Instagram стало популярним тому, що людям важливо стати співтворцем, зробити щось гарне та цікаве, показати, що в твоїй тарілці красивіше, ніж в когось іншого, що ти вмієш готувати, маєш можливість вечеряти в дорогих ресторанах, відвідав іншу країну, спробував незвичну страву. А зі смартфонами фотографувати та показувати стало набагато простіше.
«В соціальних мережах люди хочуть показати свою успішність. В житті пересічної людини не так багато подій, щоб постійно про себе нагадувати. А їсть людина кожного дня, — коментує Валерія. — Тому їжа стала одним із варіантів, як привернути до себе увагу: від «дивись, я приготувала новий салатик» до «п’ю каву в аеропорту». Найчастіше художня складова відсутня в цих світлинах. Але люди «граються» з композицією, дивляться на світло. І це потроху виховує гарний смак».
Муляж на фото
«Я знімала недоварені хінкалі. Просто тому що тісто швидко втрачає форму. Недосмажене м'ясо, мастила їжу соняшниковою олією, — говорить Оксана Сибидло. — На моїх фотографіях максимум натуральності, і я дійсно цим пишаюсь».
Ярослав також додає, що під час фотозйомки могли бути замінені деякі елементи штучними для зручності контролю об'єкта зйомки. Наприклад, пластикові кубики льоду чи пінка на пиві.
Все ж «рецепт» є :)
«Для хорошої фотографії потрібно запросити гарну команду: фотограф, фуд-стиліст, копірайтер, нагодувати всіх смачним борщем. І ви отримаєте красиву фотографію і текст, від яких потече слинка», — поділилася секретом Валерія Мезенцева.
Рецепт від Ярослава Костюка: робіть свою улюблену справу, бабуся — борщ, фотограф — картинку борщу. Не шкодуйте світла і посміхайтеся частіше.
ТОП-4 порад від FOOD and MOOD
1. Красиве — те, що свіже
Чим більше проходить часу з моменту приготування, тим менше апетитним стає страва: овочі, фрукти і зелень в'януть, крем і морозиво тануть, а про завитки пару над супом можна навіть не мріяти.
2. Нічого зайвого
Не варто захаращувати знімок сторонніми предметами, постарайтеся звільнити кадр від усього зайвого. Кілька страв в одному кадрі краще не ставити, ліпше зробіть серію фотографій.
3. Слідкуйте за кольором
Акцент — на їжі, а це значить, що посуд має простим і однотонним. Слідкуйте за тим, щоб колір страви і посуду не збігався. Якщо вам хочеться підкреслити колір страви, використовуйте темний фон. Сірий буде виглядати нейтрально, а білий максимально фокусує увагу на деталях.
4. Процес — це цікаво!
Фотографії приготування важливі для покрокових рецептів і виглядають набагато цікавіше. Якщо в кадрі помітно рух, динаміку, то і погляд від нього складно відірвати. Кілька фотографій процесу готування ніколи не будуть зайвими. Фіксуйте фотоапарат або телефон. Якщо у вас немає штатива, поставте руку на стійку поверхню, щоб чіткість фото була максимальною.
Наталія Помянська, AgroPortal.ua