Позивний Тарпан. Як працює виробництво, яке запустилось за день до початку війни

11 січня 2023, 06:45 3622

Перший продаж сиродавленої олії торгової марки «Тарпан» відбувся 23 лютого 2022 року. До атаки росіян вони пропрацювали лише один день, тож виробництва за умов мирного життя майже не було.

Власники ТМ «Тарпан» — подружжя В’ячеслава та Ніно Жигунів — наразі відчувають свою місію у просуванні власного бізнесу аж до виходу на закордонні ринки, звідки вже були запити. І це лише питання часу, коли їхня олія потрапить до європейського споживача. 

Ніно Жигун, співвласниця ТМ «Тарпан»

Загалом ідея виготовляти сиродавлену олію виникла давно, але шлях від ідеї до реалізації зайняв кілька років. І проблема була не лише в початкових інвестиціях, яких бракувало. Першочергова складність полягала у тому, яку саме технологію обрати. Інтернет забитий міфами, які множать як продавці обладнання, так і самі виробники олії. Ми довго намагалися визначити найкращу технологію з позиції ціна/якість, але за допомогою статей з інтернету зробити це було неможливо. Спілкування з виробниками олії теж дало мало результатів

Обрали ту технологію, яка забезпечувала максимальну якість за оптимальних затрат на виробництво

Тоді подружжя почало вивчати наукові публікації, присвячені дослідженням з виробництва сиродавленої олії. Не все і там було однозначно, але це дало чітке розуміння критеріїв якості продукту. Стало зрозумілим, який лабораторний аналіз потрібно зробити, щоб визначити якість. На той час вони вже зібрали урожай гарбузового насіння з власного поля. Вирощували його за технологією органічного землеробства, тож були впевнені у високій якості.

«З нього зробили пробні віджими на різному обладнанні (відразу зазначу, що домовитися з продавцями обладнання було не так просто), а далі віддали отриману олію на аналіз. Так ми обрали ту технологію, яка забезпечувала максимальну якість за оптимальних затрат на виробництво», — ділиться досвідом Ніно Жигун.

Після гарбузової олії почали виготовляти лляну, з розторопші… Сьогодні виробляють олію з 13 культур і не збираються на цьому зупинятися.

«Щодо сировини — то це теж іще той квест, адже ціни дуже різняться. Насамперед намагаємося працювати з українськими фермерами. З деякими домовляємося вже на наступний урожай. Однак частина культур не росте в Україні, й тут уже треба знайти оптимальне рішення, де ціна буде меншою без втрати якості насіння. Ми дуже уважні до закупівельних цін, це дозволяє нам виготовляти олію за однією з найнижчих на ринку», — зазначає підприємиця.

Головним критерієм для ТМ «Тарпан» є якість, якої вони дотримуються самі та вимагають від своїх партнерів. Аби у кожного, хто придбає продукцію, залишилися винятково позитивні емоції.

Бренд Тарпан збере продукти, які вироблятимуть фронтові побратими

Власники торгової марки спочатку довго роздумували, яку ж назву їй дати. Варіантів було багато, а потім спав на думку «Тарпан». 

«Тарпан — це позивний мого чоловіка під час його участі в АТО у 2015-2016 роках. І загалом це стало ідеальною назвою, адже від початку наш бренд замислювався як така собі парасолька, під якою будуть випускатися товари, вирощені чи виготовлені нами та побратимами мого чоловіка. Звичайно, повномасштабне вторгнення вплинуло на це, але ми не втрачаємо надії. Сьогодні два брати мого чоловіка і його побратими на фронті, тож більшість із того, що мало продаватися під ТМ «Тарпан», ще в перспективі», — ділиться Ніно Жигун.

Кілька тижнів тому під брендом «Тарпан» почав продаватися мед від друга родини Жигунів — Ярослава. Найближчим часом також продаватимуться губки, виготовлені з люфи, яку виростили на Чернігівщині. А буквально кілька днів тому на продаж виставили новий продукт власного виробництва «Помідори в’ялені з розмарином та орегано у часниковій олії». Власники бренду зазначають, що це лише маленька дещиця того, що буде продаватися у найближчій перспективі, й уже за рік пропозиція розшириться у кілька десятків разів. 

Відразу з-під пресу: виробництво олії відбувається в день замовлення

Виробники орієнтуються на майбутнє, тож у перспективі з’явиться олія з чорного горіха. Вже висаджено плантацію — 1000 дерев. На це підуть роки, але матимуть власну сировину, придбати яку в Україні зараз буде дуже дорого та складно. 

«Олія — головний продукт наших продажів. Що найбільше користується популярністю — складно сказати, буває по-різному. В якийсь період це гарбузова, потім її змінює лляна. Буває ситуативний бум на макову чи конопляну… Але якщо брати загалом — то лляна домінує. І це не дивно, адже вона корисна і найдешевша серед олій», — продовжує Ніно Жигун. 

За її словами, головна проблема продажу олії — це її нетривалий термін придатності, який для різних видів коливається від 45 діб до 6 місяців. Логічно, що в супермаркетах з їхніми непростими процесами логістики складно продавати свіжу олію. Зараз підприємці виготовляють олію в день замовлення, тому вона потрапляє до споживача відразу з-під пресу. Що неможливо зробити за масового виробництва.

Наразі ТМ «Тарпан» вже співпрацює з кількома магазинами здорового харчування і планує цю співпрацю розширювати аж до відкриття своїх магазинів. Однак основний продаж йде через сайт та сторінку на Facebook. Крім того, вони відкриті до інших можливостей, які зараз активно обговорюють.

Поштовх розпочатій справі додасть отримання державного гранту  

В асортименті продукції також є шроти, застосування яких дуже індивідуальне. Люди по-різному їх використовують. Не можна сказати, що маковий шрот аж такий популярний. Здебільшого його купують для кулінарії. Страва, приготована з маковим шротом, мало відрізнятиметься від страви з маку, а шрот значно дешевший. Сюди ж варто віднести і арахісовий шрот, який також дуже смачний у стравах.

Буквально кілька днів тому подружжя отримало погодження на надання державного гранту. Тепер мають надію, що гроші таки надійдуть, що також додасть поштовху розпочатій справі.

За словами Ніно Жигун, працювати за нинішніх умов дуже складно. Відключення світла ускладнює все — від виробництва до логістики. Доводиться працювати вночі, дещо закуповувати наперед. 

Якщо раніше коробки закуповували за потребою, то тепер — завчасно, адже відсутність світла впливає і на їх виробництво. Така сама ситуація і з пляшками чи наклейками. А ще складно відправляти посилки, адже можна приїхати на «Укрпошту», а вона не працює, оскільки немає електрики.

«Розглядали варіанти з генератором, але собівартість виробленої енергії буде надто високою, і виробництво олії стане невигідним. Хай там як, але навіть за таких умов ми можемо повноцінно працювати. Зрозуміло одне, що розвиток нашого бізнесу і психологічно, і економічно нерозривно пов'язаний з перемогою України, а все решта — це дрібні деталі, яким ми легко можемо дати раду», — підсумувала Ніно Жигун.


Тетяна Ярмоленко, AgroPortal.ua