У LNZ Group розповідають, що перші спроби пошуку альтернативних варіантів у насінництві робили самотужки: відвідували незалежні селекційні центри Америки, побували в посередницькому центрі, який займається випробуваннями NTS Genetic. Та не зустріли розуміння і довіри до українських виробників з боку американських селекціонерів. Нові можливості на світовому ринку насінництва з’явилися завдяки знайомству з головою Асоціації насіннєводів Канади Джоном Кованом.
«Я приїжджаю в Україну вже 14 років і бачу великі зміни, які за цей час відбулися в рослинництві. З компанією LNZ Group працюємо не так давно, вважаю її надійною і стабільною. За 4 роки нашого знайомства урожайність в них зросла вдвічі за рахунок гарної генетики гібридів та доступу до якісної агрохімії. Ми бачили виробничі поля LNZ Group і знаємо, що вони можуть виробляти високоякісне насіння. Раді долучитися до компанії, яка займатиметься насінництвом і працюватиме в Україні багато успішних років», — зазначив Джон Кован під час чергового приїзду в Україну для огляду дослідних ділянок.
Отож вже 4 роки LNZ Group в партнерстві з канадською компанією NAPG тестують кращу американську генетику в українських умовах. У цьому році тестування проходять відразу 400 гібридів по всій Україні, що забезпечує великий обсяг інформації та обширний опис тих гібридів, які плануються продаватись на ринку України. Сьогодні в портфелі UNIVERSEED налічується 8 зернових гібридів кукурудзи та 3 силосних. Окрім кукурудзи, з якої починалася співпраця з NAPG, також тестуються гібриди соняшнику та сорти сої, а вже з наступного року на дослідних ділянках з’явиться і сорго.
«UNIVERSEED об’єднує найкращий світовий досвід з місцевими знаннями. Ми вибираємо кращу генетику, яка є в Канаді та США, досліджуємо її, перевіряємо і відбираємо в Україні. Це ексклюзивні продукти, які створюють незалежні селекціонери світового рівня. На мою думку, LNZ Group, виводячи на ринок таку генетику як UNIVERSEED, надає велику можливість для українських аграріїв мати доступ до широкого генетичного пулу та розширення їхнього виробництва», — вважає СЕО компанії NAPG Клер Кован.
Керівник напрямку UNIVERSEED, власником якого є LNZ Group, Віктор Кравченко пояснює, що компанія вирішила вийти на ринок з американською генетикою, оскільки та, що сьогодні присутня на українському ринку, занадто дорога, особливо для малого та середнього фермера.
«Зараз ціна складає $200-210 за одну посівну одиницю. Ми розуміємо, що не всі аграрії можуть витримувати це економічне навантаження, і компанія NAPG співпрацюватиме з незалежними селекційними центрами в США та імпортуватиме кращу генетику в Україну, для того щоб українські аграрії мали найкращу генетику в світі за найкращими цінами», — зазначає Віктор Кравченко.
Віктор Кравченко, керівник напрямку UNIVERSEED:
«Чим більше таких компаній як NAPG будуть заходити в Україну, тим швидше розвиватиметься економіка країни, буде більше конкуренція, а аграрії матимуть більший вибір. Від цього виграє кожен гравець на цьому ринку, а як ми знаємо, конкуренція — це драйвер економіки».
Зі спеки — в посуху: ексклюзиви від селекціонерів
Канадська компанія NAPG займається підбором гібридів, які вони вважають перспективними для українського ринку. Клер та Джон Кован ведуть переговори із селекціонерами, їздять по американському континенту, оглядають тестові ділянки та постачають генетичний матеріал з північноамериканського ринку селекції в Україну.
«Нам потрібні гібриди для стресового виробництва. Спека та посуха — це перші слова, з яких починається розмова із селекціонерами, а вже потім йдеться про урожайність, вологу та інші фундаментальні речі. Наші канадські партнери здійснюють перший рівень відбору гібридів, а компанія LNZ Group бере на себе другий етап — подивитися на їхню адаптивність до наших кліматичних умов. Тестуємо гібриди на власних полях як у великих, так і в маленьких масштабах, у різних локаціях, щоб побачити пластичність, стресостійкість, що дає змогу оцінити їхню економічну ефективність», — розповідає голова Наглядової ради LNZ Group Дмитро Кравченко.
За його словами, в результаті з 400 гібридів кукурудзи на даний момент для випуску на ринок обрано 4 зернові та 4 силосні.
«Ми розділяємо кукурудзу на два напрямки — силосний і зерновий. Якщо взяти силосний напрямок, то в Україні цьогоріч було покрито нашими гібридами близько 12 тис. га. Щоправда, потенціал був на 20 тис. га, але не змогли забезпечити той обсяг виробництва насіння, який потребував ринок. Тож всі продажі в наступному сезоні — це буде нове виробництво насіння, адже в нас немає залишків. Якщо ж говорити про зернові гібриди, то це 18 тис. га без наших посівів», — уточнює Віктор Кравченко.
До речі, LNZ Group у цьому році мала 47 тис. га посівів зернової кукурудзи, з якої приблизно 30%, а це близько 13 тис. га — генетика UNIVERSEED.
Дмитро Кравченко, голова Наглядової ради LNZ Group:
«LNZ Group має насіння власного бренду і пропонує ринку вже перевірені продукти. Ідеальний наш клієнт — це прагматичний фермер з українською ментальністю, який має спробувати новий продукт і, порахувавши ефективність, вирішити, чи підходять йому гібриди».
Новий вид кукурудзи для молочного тваринництва
Як розповів Джон Кован, в Північній Америці молочна індустрія переживає не найкращі часи: через певні цінові труднощі молочне виробництво втратило привабливість. І оскільки корм є найбільшою статтею витрат у цій галузі, то фермери почали більше зважати на підбір кормових культур, які впливають на здоров’я ВРХ, прирости, кількість і якість молока, а відповідно і на прибуток. В Америці та Європі вже багато років у молочній промисловості використовують силосні Leafy гібриди кукурудзи з високою облиственістю та Leafy-Floury, який характерний борошнистим зерном.
«Якраз бренд UNIVERSEED вперше на українському ринку представив гібриди Leafy та Leafy-Floury, які сьогодні вважаються окремими типом кукурудзи. Серед їхніх переваг — бездоганний баланс між ефективною клітковиною та засвоюваною масою, якісний крохмаль, що краще розщеплюється в рубці, й унікальні агрономічні властивості, які високо цінуються в молочній промисловості, — висока врожайність і тривалі періоди жнив», — відзначила Клер Кован.
Окрім того, ці гібриди відрізняються й візуально від інших — мають над качаном до 10 листків та вищі від звичайних гібридів на 15 см.
«Цінова категорія на силосні гібриди UNIVERSEED в Україні є виправданою. Ті, хто займається силосним напрямком, розуміють, що немає гібрида подвійного напрямку — є або силосний, або зерновий. Їхні характеристики кардинально відрізняються», — зазначає Дмитро Кравченко.
«Ринок вже оцінив силосні гібриди, а деякі компанії повністю перейшли на силосні гібриди UNIVERSEED. Але тут варто зазначити, що є сільгоспвиробники, які сіють дешеве насіння і міряють кількість силосу, зібраного з гектара, а є аграрії, які виміряють іншими показниками, наприклад, кількістю молока, яке отримують від корови, що їсть цей силос.
Зернові гібриди дещо складніші, тож ми не хочемо забігати наперед і без 100% впевненості відпускати їх на масовий ринок», — зазначає Дмитро Кравченко.
Клер Кован, СЕО компанії NAPG:
«Ми переконані, що ексклюзивні гібриди UNIVERSEED — новий крок у розвитку насіннєвої галузі України».
Не конкуренція, а додаткові можливості
В компанії LNZ Group відмічають, що бренд UNIVERSEED аж ніяк не конкуруватиме з продукцією інших компаній, які є вже в їхньому дистриб’юторському портфелі. Новий бренд з американською генетикою займе нішу, яка ще не охоплена, — це сегмент середньої ціни, але достойного рівня якості насіннєвого матеріалу.
«Вартість за одну посівну одиницю гібридів UNIVERSEED складатиме $80-100. До цього ми працювали в сегменті $150 і вище. Якщо оцінити загальні обсяги продажів насіння кукурудзи в 2019 році, то частка бренду UNIVERSEED в загальному портфелі продажів складає близько 10%. Але ця ніша не заповнена, і ми знаємо, з ким будемо конкурувати в цьому сегменті, оцінюємо свої сильні сторони і будемо робити все, щоб частка продуктів власного бренду збільшувалася. Але це буде не всупереч співпраці з іншими компаніями, продукти яких ми теж продаємо», — зазначає директор дистрибуційної компанії ТОВ «ЛНЗ» Андрій Полтавець.
Андрій Полтавець, директор дистрибуційної компанії ТОВ «ЛНЗ»:
«Маючи в портфелі бренд UNIVERSEED, напрямок дистрибуції збільшуватиме обсяги продажів, ми стаємо більш цікавими партнерами, але при цьому не припиняємо і не зменшуємо обсяги продажів продуктів тих компаній, дистриб’юторами яких ми вже є. В наших планах лише зростання».
Оскільки компанія LNZ Group одночасно є виробником насіння, споживачем і дистриб’ютором, то її стратегія дещо відрізняється від традиційних компаній.
Завдяки поєднанню польового і заводського виробництва, логістичної та дистрибуційної діяльності, налагодженню довгострокових довірливих відносин з провідними компаніями-виробниками насіння сьогодні LNZ Group виробляє насіння за програмами: технічний ексклюзив, ліцензійне виробництво насіння, buy-back та Privat label.
«Наш насіннєвий завод має потужність виробництва 750 тис. мішків насіння за рік. В частині виробництва насіння для ринку працюємо з компанією Bayer, розширюємо співпрацю з компанією Syngenta. На перспективу збільшуємо потужності, зокрема сушильний напрям. Маємо замовників, для яких виробляємо та вирощуємо насіння, є власні бренди UNIVERSEED та LEGEND, які плануємо просувати. Це ті гравці, які даватимуть роботу насіннєвому заводу найближчим часом, адже це актив, який повинен працювати. Сьогодні наші виробничі потужності співпадають з обсягами наших продажів, і це нас підводить до подальшого планування та розвитку. Адже якщо компанія марафонець, а не спринтер, то вона повинна диверсифікуватись», — зазначає Дмитро Кравченко.
За його словами, сьогодні насіннєвий завод виробляє понад 40 тис. насіння, але в планах компанії через два роки збільшити виробництво до 100 тис. насіння, а через 4 роки — виробляти 150 тис. посівних одиниць гібридів силосної кукурудзи і 350-400 тис. посівних одиниць зернових гібридів бренду UNIVERSEED.
Крім того, компанія вже зараз під поставку власних брендів розробляє пакетні кредитні програми для аграріїв з можливістю відтермінувань ціни на зерно.
«Ми готові взяти на себе ризики в управлінні дебіторською заборгованістю по наданню інструментів зворотного викупу зерна за лояльними програмами із плаваючими цінами. Вже зараз пропонуємо господарствам відвантажити кукурудзу на нашу адресу з погодженою ціною, але з правом її перегляду за індикатором великої п’ятірки трейдерів у ту дату, коли господарство вирішить зафіксувати ціну. Фактично це програма лояльності для нашого споживача і ще один інструмент для нашої ефективності. За таких умов сільгоспвиробник не витрачає ресурси на зберігання кукурудзи, не несе поточних витрат, і ми не забираємо в нього можливість виграти від ціни на вирощений ним продукт. На мою думку, хто пропонуватиме ринку такі інструменти, той буде ефективним», — вважає Дмитро Кравченко.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua