Україна майже повернулась до довоєнного обсягу експорту зерна.
Про це в ефірі «Українського радіо» заявив президент «Української аграрної конфедерації» Леонід Козаченко.
Він нагадав, що до початку повномасштабної війни основним маршрутом постачання зерна на експорт були термінали Чорного моря.
«В середньому щомісяця ми експортували 7,5-8 млн т зерна. Нині ми перейшли цей рубіж, і це означає, що потужності майже відновлено. Хоча зараз не працюють миколаївські і херсонські термінали, їхнє відновлення ще попереду. Але те, що зроблено, має дуже велике значення», — розповів Козаченко.
Він зазначив, що зараз є вже чотири компанії, які страхують перевезення, і вартість страхування суттєво зменшилася.
«Сьогодні вона становить 1,25% від вартості вантажу. А починали з 7%. Оскільки ми показали, що можемо захистити ці кораблі, вартість страхування суттєво впала», — пояснив експерт.
Він розповів, що в Україні нині рекордні показники за кількістю експортерів, оскільки малі й середні фермери почали пробувати самостійно продавати зерно.
«За два роки на 1500 збільшилася кількість юридичних осіб, які почали експортувати цю продукцію. Здебільшого це невеликі компанії, які раніше експортували збіжжя, використовуючи автомобільні засоби або залізницю. Їхня продукція направлялася переважно на територію ЄС. Великі компанії тримали такі потужні напрямки як Близький Схід, Китай, Індія.
Ця напрацьована система почала тріщати, коли поляки почали блокувати кордон, і наразі це питання дуже загострене. Адже ЄС дуже боїться, коли відкриті такі коридори, і всі, зокрема малі й середні фермери, можуть напряму постачати свою продукцію до ЄС. Вони вважають агрохолдингами наші малі фермерські господарства на 2 000 чи 5 000 га. Їхні подібні господарства живуть завдяки дотаціям», — зазначив експерт.
Він розповів, що до виробників, які користувалися морськими портами, додалися нові гравці, але їхня кількість не надто велика — близько 20%.