Китай увірвався на світовий ринок замороженої картоплі фрі

05 липня 2025, 12:00 2947

Китай збільшив експорт замороженої картоплі фрі за останні сім років майже у 26 разів, а найактивніше зростання почалося у 2020 році.

Як повідомляє EastFruit, з січня по травень 2025 року Китай експортував 139 тис. т замороженої картоплі фрі, тоді як за весь попередній рік — 206 тис. т.

«У 2024 році Китай був восьмим найбільшим експортером замороженої картоплі фрі у натуральному вираженні та займав дев’яте місце за експортом у доларах США. При цьому експансія Китаю на світовому ринку була настільки стрімкою, що деякі його учасники виявилися неготовими до появи потужного конкурента як за межами країни, так і на її внутрішньому ринку», — коментує аналітик плодоовочевого ринку в проєкті EastFruit Євген Кузін.

Він зазначив, що пандемія COVID-19 дала поштовх розвитку внутрішнього виробництва картоплі фрі в Китаї — через перебої з імпортом і логістикою країна була змушена нарощувати власні потужності. Водночас з 2020 року в Китаї активно зростав ринок ресторанів швидкого харчування.

Поки у світі панувала невизначеність, Китай швидко адаптувався до «ковідних» умов і став для міжнародних мереж своєрідною тихою гаванню — стабільним і перспективним ринком для розвитку. Так, у 2021 році на ринок Китаю вийшла американська мережа фаст-фуду Five Guys, а також близько 900 ресторанів відкрив KFC. У 2023 році McDonald’s відкрив 925 нових ресторанів у Китаї.

У результаті, за даними USDA, з липня по вересень 2023 року в Китаї було введено в дію 4 нові лінії з виробництва картоплі фрі загальною потужністю 400 тис. т, що відповідало обсягу виробництва цієї продукції в країні за весь сезон 2022/23. Іншими словами, Китай за один сезон теоретично подвоїв виробництво картоплі фрі.

«Що характерно для Китаю — вибухове зростання відбувалося як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках. А це, своєю чергою, повністю перекроїло якщо не світовий, то регіональний ринок картоплі фрі. Раніше Китай споживав великі обсяги цієї продукції з США, Бельгії, Нідерландів, Франції та інших традиційних країн-постачальників. Але всього за кілька років ці країни зіткнулися не лише зі зниженням попиту з боку китайських імпортерів, а й із посиленою конкуренцією на інших азійських ринках уже з боку китайських експортерів», — зазначає Євген Кузін.

У 2024 році заморожена картопля фрі з Китаю постачалася до 70 країн світу, хоча майже 90% експортованих обсягів все ж спрямовувалося до країн Східної та Південно-Східної Азії. Частка Китаю в імпорті цієї продукції на Філіппінах у 2018 році не досягала й пів відсотка, а вже у 2024 році зросла до 22%. Аналогічні показники в Японії, Індонезії, Таїланді та Малайзії у 2024 році становили відповідно 8%, 34%, 28% і 14%.

Водночас обсяг експорту замороженої картоплі фрі зі США за всіма напрямками у 2023–2024 роках був одним із найнижчих за останнє десятиліття — менше цієї продукції США експортували лише у «ковідному» 2020 році. Постачальники з ЄС також повідомляють про падіння постачань, однією з ключових причин чого прямо вказується Китай. Експорт з Нідерландів, наприклад, 2024 року впав до найнижчого рівня з 2015 року (не враховуючи 2020 рік), додав Євген Кузін.