Ситуація із зерновою логістикою навесні 2023 р. кардинально зміниться: вона подешевшає, але не буде зерна. Агровиробники, які притримають зернові до весни, зможуть легше пережити рік. Але таких підприємств — одиниці, оскільки аграрії змушені продавати агропродукцію зараз, щоб отримати хоч якийсь дохід.
У цьому впевнені як експерти та гравці ринку, так і міністр аграрної політики та продовольства України Микола Сольський.
«Ринок вирівняється, а вартість логістики уже весною піде вниз. До того ж Дунай показав себе хорошою точкою росту, і наразі є колосальний резерв, над яким можна працювати далі», — зазначив заступник генерального директора з питань логістики ТОВ СП «НІБУЛОН» Сергій Калкутін під час конференції «Ведення агробізнесу в Україні» (#DoAgro22).
Також експерт додає, що можна збудувати багато потужностей на західному кордоні, але в Польщі цей вантаж буде упиратись в їхні процедурні обмеження.
«Потрібно зважати, що обсяг посівів озимих культур цього року на 40% менше від минулорічного. Враховуючи внутрішнє споживання, залишиться близько 40 млн т експортного зерна. З цими обсягами справляться порти Дунаю та залізниця», — говорить Сергій Калкутін.
За словами генерального директора ІМК Алекса Ліссітси, станом на 1 грудня 2022 р. з 28,4 млн га всіх посівних площ 2021 р. на підконтрольній території України знаходиться 24,6 млн га (86%), з яких ще 3,8 млн га неможливо посіяти через близькість до лінії фронту, залишки снарядів тощо.
За інформацією заступника голови Адміністрації судноплавства Віктора Вишньова, наразі пропускна спроможність портів Дунаю — до 1,5 млн т на місяць. Вантажообіг дунайських портів за дев’ять місяців 2022 р. склав понад 11 млн т, що в 3,5 раза більше аналогічного періоду минулого року.
«Укрзалізниця» констатує, що залізничний експорт від березня до грудня 2022 р. зріс у 5 разів — з 200 тис. до 1 млн т.
Наталія Помянська, AgroPortal.ua