У післякризовому 2009 році я отримала пропозицію роботи. Моїм завданням було перевірити активи досить великої сільськогосподарської компанії в Україні, що належить шведському інвестиційному фонду East Capital. Вона знаходилася у вкрай важкому становищі: величезні борги, демотивовані працівники, погані стосунки із пайовиками, низькі врожаї та невтішні перспективи.

Я не мала жодного попереднього досвіду в сільському господарстві, але, як згодом стало зрозуміло, це і було моєю найбільшою перевагою в процесі успішного перетворення компанії.

Сьогодні «Агро-Регіон» має найкращі показники ефективності та найбільші врожаї на 35 тис. га землі у 4 областях України. Ми побудували сучасну ефективну інноваційну компанію завдяки сильній корпоративній культурі та цінностям. 

Ось мої 8 рецептів успіху, більшість із яких запозичено з шведської бізнес-філософії.

1. Вчитися на власних, а не на чужих помилках

Наша компанія пройшла через низку катастрофічних та дуже руйнівних помилок. З самого початку ми занадто швидко розширювали земельний банк і часто не керували ризиками належним чином. Придбали багато непрофільних і абсолютно неефективних активів. Невдало експериментували з різними видами культур, насіння та добрив. Ми наймали «неправильних» людей, наївно покладаючись на їхній «великий досвід». Врешті-решт, ми занадто довіряли місцевим органам влади в часи, коли ця довіра була не зовсім доречною. Але, як кажуть, no pain, no gain. Зрештою, ми щасливі, що пройшли свій шлях, щоб знову ніколи не повторити тих самих помилок. На моє велике переконання, українське сільське господарство — це  love and hate relationship. Моменти радості від вчасно завершеної роботи змінюються безсонними ночами хвилювань за появи перших заморозків або раптової нездатності постачальників вчасно доставити добрива. І ти думаєш, що вже виробив певний імунітет до речей, які можуть піти не так, але кожен раз виникає щось нове… Проте бачити, як щороку насіння потрапляє в землю і згодом проростають паростки, а потім іде сезон збору врожаю — це щось настільки неймовірне, що ти цінуєш кожного разу з новим ентузіазмом.

2. Молодь, вперед!

Коли я стала генеральним директором, я звільнила майже весь топ-менеджмент, що знав хоча би щось про сільське господарство. Агровиробництво — це управління процесами та впровадження новітніх технологій. Мені часто не подобається, що старше покоління думає про сільське господарство та як ці люди з досвідом ставляться до молоді. Я покладаюсь на молодь, на тих, хто бажає вчитися, розвиватися, ставиться до колег з повагою та має високі стандарти моралі. І найважливіше, я вірю в те, що молодь більше здатна фокусуватись на якісному управлінні процесами. Все має плануватись вчасно та належним чином. В нашому бізнесі, якщо запізнюєшся на тиждень — втрачаєш рік. Терміни проведення усіх операцій мають вирішальне значення щодо кінцевих результатів. Середній вік наших співробітників у головному офісі 34 роки. На базі «Агро-Регіону» ми успішно розвиваємо проект агрошколи та маємо постійно діючу програму стажування студентів і випускників університетів технічних спеціальностей.

3. Покладатись на жінок

Ми знаходимося у суто чоловічій галузі. Так, наприклад, я — єдина активна жінка-директор в «Українському клубі аграрного бізнесу», асоціації, яка є сильним лобі для середнього і великого аграрного бізнесу. В «Агро-Регіоні» 2 з 3 директорів виробничих підрозділів, в управлінні яких понад 10 тис. га землі, — жінки. Це досить унікальне явище. На мою думку, жінки дуже зібрані, структуровані, мають більш високе почуття відповідальності і підзвітності, менш схильні до корупції, що, нажаль, досі є ахіллесовою п’ятою в нашій країні як у публічному, так і в приватному секторах. Більше повноважень жінкам!

4. Технологічність у всьому

«Агро-Регіон» — українська компанія з шведським корінням, а Швеція, вочевидь, є дуже інноваційною країною. Ми впроваджуємо найсучасніші технології  у всіх наших операціях. Я вірю в те, що новітні технології справляють і будуть справляти величезний вплив на сільське господарство. Ми не маємо права залишатися осторонь прогресу. «Агро-Регіон» має найновіше обладнання, найкраще насіння на ринку. Ми постійно тестуємо інноваційні технології, найсучасніший захист рослин, техніку, послуги супутникового зв’язку, дрони тощо. Я б сказала, що ми є такі собі tech geeks в сільському господарстві, і вірю, що саме технології зберігають нам багато грошей завдяки керованому вчасному управлінню процесами.

5. Обирати партнерів мудро

Україна має багато яскравих сучасних молодих підприємців, які дійсно щиро піклуються про свою репутацію. Але у нас є багато людей, які мають іншу  філософію і вважають, що ринкова економіка є свого роду ареною, де виживають тільки найсильніші. Попрацювавши зі шведами протягом більш ніж 10 років, ми перейняли їхню філософію ведення бізнесу, основна мета якої — досягнення безпрограшної ситуації. Навіть у складному становищі, я вважаю, обидві сторони можуть залишити стіл переговорів з високо піднятою головою. Проте дуже важливо уникати поганих та ненадійних контрагентів шляхом обміну інформацією з вашими надійними партнерами або знову, на жаль, навчаючись на власному досвіді. Зрештою, як каже Уоррен Баффет, «ви не можете укласти гарної угоди з поганою людиною». Тож працюймо лише з гарними людьми!

6. Делегувати. Делегувати. Делегувати

Я вірю у досягнення результатів через людей. Моїм найважливішим бізнес-рішенням є прийом на роботу нового працівника. Тільки-но він/вона стає частиною команди, я довіряю йому/їй, заохочую та даю повноваження. У нас складний бізнес у віддалених районах, і потрібні надійні люди, котрі проявлять ініціативу і приймуть миттєве рішення на місці, якщо у цьому буде необхідність. Наша організаційна структура горизонтальна, як у Швеції, ми заохочуємо появу нових ідей з усіх рівнів. Для України це досить незвично, тому що традиційно домінують вертикальні структури ієрархій, з надмірною залежністю і навіть поклонінням лідеру. Це, на жаль, досить звичне явище в Україні як у бізнесі, так і в політиці. Зайве казати, що цей стиль управління базується на мікроменеджменті, повній недовірі і нагадує стиль управління, який би Джим Коллінз назвав «геній і 1000 його помічників», коли лідер знає все краще, ніж будь-хто інший. Це зупиняє прогрес, інновації, вбиває ініціативу, незалежне мислення. Тому я підтримую ідею консенсусу, шукаю різні думки і заохочую дискусію. Можливо, це сповільнює процес прийняття рішень, але я вірю, що ці рішення є більш продуманими, краще спланованими і несуть менше ризиків. І що найважливіше, це підвищує командний дух! Можливість називати генерального директора на ім’я, сидіти поруч з ним/нею на корпоративних заходах чи в корпоративних подорожах, присутність на нескінченних внутрішніх зустрічах з можливістю давати свої коментарі — все це дуже стимулює працівників, я підтримую таку практику. Що з цього отримує лідер? Щасливих, продуктивних працівників, для яких гроші — це далеко не єдиний інструмент заохочення.

7. Мотивувати співробітників

Ми не втратили жодної людини в команді топ-менеджменту за останні 5 років. Чому? Тому що ставимося до всіх з повагою і створили для працівників досить мотивоване середовище. Фінансова складова дуже важлива і ми тримаємо її на рівні, але є багато інших стимуляційних факторів, окрім грошей. Важливою віхою в цьому плані став переїзд нашого головного офісу із села в центр Києва. Ми стали ближче до банків, постачальників, покупців і просто дали співробітникам більше варіантів для ланчу чи більше часу для сім’ї/друзів. Для тих, хто живе в Києві, це стало важливим мотиваційним чинником. Наші працівники також часто перебувають у дорозі, на виставках або аукціонах техніки на Середньому Заході США, навчаються кращим практикам ведення господарства в ЄС чи переймають досвід колег в Латинській Америці. Зрештою, це все додає цінності компанії та робить працівників щасливими і високомотивованими.

8. Бути чесними, бути соціально відповідальними

Україна та весь український народ пройшли через колосальні економічні труднощі. Деякі з наших співробітників віддали своє життя, захищаючи Батьківщину. Це наш обов’язок — впроваджувати найкращі, найчесніші та соціально відповідальні бізнес-практики із Європи в такий критичний для розвитку України час. Наша місія — побудувати нову Україну. Нову Україну, що не платить хабарів, не дає зарплати в конвертах. Ми сплачуємо високу ринкову орендну плату за землю і допомагаємо підтримувати соціальну інфраструктуру в сільських місцевостях, в котрих працюємо. Чесність має бути найкращою політикою для всіх нас.

Якість ґрунтів та клімат давно вже не є головними факторами успіху в сільському господарстві. Успіх — це менеджмент! Інвестуйте в процеси, технології і, що найважливіше, інвестуйте в людей. І ставтеся до них з повагою!

Катерина Рибаченко, генеральний директор компанії «Агро-Регіон» з 2012 р.


AgroPortal.ua за матеріалами KyivPost

Мультимедіа