17,8 млн т української агропродукції на 659 суднах було експортовано з портів Великої Одеси до 40 країн світу з 1 серпня 2022 року.
Про це говориться у повідомленні Міністерства розвитку територій, громад та інфраструктури.
«За умови повноцінного функціонування коридору обсяги українського експорту на світові ринки мали становити 25-29 млн т. Так, з жовтня українські порти змушені працювати на половину своєї потужності, зменшився обсяг флоту на вхід до портів під завантаження, зменшився обсяг експорту на 3 млн т щомісяця», — зазначають у міністерстві.
Головна причина — цілеспрямований саботаж російською стороною інспекцій суден у Босфорі, що призводить до стабільно великої черги з понад 100 суден.
«З жовтня 2022 року делегація росіі в Спільному координаційному центрі (СКЦ) почала штучно гальмувати процес інспекції суден. По-перше, як тільки обсяг експорту почав зростати, російська сторона скоротила кількість інспекційних команд з 5 до 3 без будь-якого пояснення. По-друге, штучно збільшують час на проведення самих інспекцій через перевірку показників роботи суден, які не регламентовані документами СКЦ та не мають жодного відношення до зернової угоди. На перевірку одного судна йде від 4 годин, а в день відбувається 5-7 перевірок за мінімально необхідних 16-18», — пояснюють у міністерстві.
Станом на 18 січня в Босфорі на інспекцію СКЦ очікує 121 судно (28 — з агропродукцією на борту, 93 — судна, які йдуть до портів під завантаження). Середній час очікування — від 2 до 5 тижнів, що також призводить до мільйонних збитків вантажовласників. Черга спостерігається з листопада 2022 року.
«Це відображається на обсягах експорту. Так, у листопаді порти експортували на 47% менше агропродукції, ніж у жовтні, коли ці проблеми починались. Якщо в жовтні було недоекспортовано майже 2 млн т агропродукції, то в листопаді та грудні — вже по 3 млн т на місяць. Така тенденція зберігається також у січні», — підсумували у міністерстві.