Бізнес закликає скасувати обмеження на іноземні вагони в Україні

24 березня 2025, 08:00 1992

Європейська Бізнес Асоціація (ЄБА) вважає за необхідне відновити рівні умови надання послуг з перевезення вантажів всередині України, зокрема з можливістю експлуатації іноземних вагонів.

Відповідно до повідомлень «Укрзалізниці» (УЗ), з 16 березня вагони іноземних залізниць, а також власні вагони приписки інших залізничних адміністрацій допускаються до використання тільки для міжнародних перевезень вантажів, повідомляє пресслужба ЄБА.

На думку бізнесу, такі обмеження створюють нерівні умови на внутрішньому ринку, адже вони не розповсюджуються на іноземні вагони в управлінні УЗ. Як повідомляють компанії-члени асоціації, це не перша спроба «Укрзалізниці» зупинити експлуатацію вантажних вагонів приписки іноземних залізниць. Схожі події вже мали місце у вересні 2024 року, але після різкої реакції бізнесу та профільних асоціацій відповідні рішення були призупинені.

Експерти асоціації стверджують, що питання експлуатації у межах України власних вантажних вагонів, зокрема приписки залізничних адміністрацій країн СНД та Балтії, крім держав під санкціями, повністю урегульовано нормами національного законодавства.

«З початком військової агресії рф проти України українські вантажовідправники та оператори були вимушені залучати вагони європейських країн, зокрема країн Балтії, інвестували в ремонт та експлуатацію таких вагонів. Це був вимушений крок через критичний дефіцит справного рухомого складу «Укрзалізниці», низькі швидкості руху по мережі, неконкурентні ставки за використання власних вагонів УЗ. Тоді це допомогло забезпечити безперебійні вантажоперевезення, які не змогли бути виконані національним перевізником у повному обсязі», — нагадали фахівці. 

За їхніми словами, запроваджене обмеження щодо використання іновагонів викликає нерозуміння та стурбованість вантажовідправників та операторів вантажних вагонів, які вважають такі дії не цілком обґрунтованими, оскільки їх наслідком може стати штучний дефіцит навантажувальних ресурсів, антиконкурентні дії на ринку та, зрештою, подорожчання вантажоперевезень і погіршення конкурентоспроможності українських товарів на глобальних ринках.

Минулого тижня бізнес звернувся до відповідних органів із проханням надати роз’яснення щодо цієї ситуації учасникам ринку, вантажовідправникам та операторам. Додатково асоціація просить призупинити дію згаданих обмежень на час дослідження ситуації.

Експерти Європейської Бізнес Асоціації пропонують обговорити можливість використання рухомого складу приписки інших залізничних адміністрацій з погодженням типової угоди про використання вантажних вагонів у внутрішньому залізничному сполученні України та забезпечення їхньої інтероперабельності.