logo

Ексклюзиви

Виробникам ягід необхідні роботи та нові сорти Джерело фото: ТМ Starberries

Виробникам ягід необхідні роботи та нові сорти

Ексклюзиви 24 березня 2021. 07:00 4967

Для роботи на промислових ягідних плантаціях не вистачає людського ресурсу, тому ягодоводи все частіше говорять про повну автоматизацію виробництва та необхідність нових сортів, що пов'язано зі зміною клімату та мінливим попитом споживачів.

Про це розповіла співвласниця ФГ «Грасс Авеню» (ТМ Starberries) Олена Воробйова під час конференції Berry Drive 2021.

«Наш вибір припав на лохину, тому що в Житомирській області кліматичні умови ідеально підходять для її вирощування. До того ж, у 2014 році, коли закладали першу плантацію, лохина була новою і перспективною культурою. Ми відразу вирішили, що будемо орієнтуватися на великий опт і експорт. Адже тоді попит перевищував пропозицію, а закладених у Європі плантацій було недостатньо, щоб забезпечити ринок ягодою», — розповідає Олена Воробйова.

Сьогодні компанія має 54 га під лохиною. Минулого року було досаджено 6 га, в нинішньому — ведеться робота з підготовки 30 га нових площ із запланованим закладанням плантації в 2022 році.

Всі насадження лохини на поливі, для цього було організовано 3 водойми загальною площею 7,5 га. Проєкт і монтаж поливальної системи робила ізраїльська компанія.

«Вибір сорту в першу чергу залежить від ґрунтово-кліматичних умов, а також орієнтації на певний ринок — кінцевий покупець в Україні, зарубіжний ринок або ж працювати як гостьова ферма. З огляду на наші пріоритети — виробляти ягоду на експорт і для крупно-оптового продажу — ми вирішили 50/50 садити перевірені й нові, обов'язково ліцензійні сорти», — розповідає Олена Воробйова.

У 2014 році ФГ «Грасс Авеню» заклало перші посадки — 50% перевірених сортів, таку ж частину зайняли сорти лохини Мічиганського університету.

«Так, це кіт у мішку, але ми продовжуємо досліджувати цей напрямок — обов'язково садити нові сорти, тому що змінюються уподобання споживача, покупець хоче мати великі ягоди, ритейлери вимагають ягоду, яка може довго транспортуватися та зберігатися», — зазначає Олена Воробйова.

За її словами, світові торговельні мережі вже відмовляються від сорту лохини Елліот (Elliott) і Блюкроп (Bluecrop). Тому потрібно слідувати вимогам ринку і висаджувати нові сорти.

Також Олена Воробйова відзначає, що останнім часом серед ягодоводів з'явилася тенденція оновлювати сорти частіше, замінюючи їх новими, більш перспективними.

У 2020 році компанія «Грасс Авеню» експортувала 38 т лохини і ще 6 т в рамках кооперативу вирушило до ОАЕ. Такі показники дозволили компанії увійти до трійки лідерів з експорту лохини з України.

Говорячи про експорт, Олена Воробйова відзначає, що всі виробники, орієнтовані на міжнародний ринок, повинні мати сертифікацію GLOBAL G.A.P., а також все необхідне обладнання, включаючи охолодження, фасування і упаковку.

«Минулого року компанія ввела в експлуатацію холодильний комплекс площею 1 тис. м2 і обсягом одноразового зберігання 70 т. Це завершальний штрих, який дозволяє закрити холодний ланцюжок. Тепер у нас ягода з поля потрапляє на охолодження протягом 30-ти хвилин, вона проходить шокове охолодження і направляється на склад готової сировини, сортувальний і пакувальний цех і на відвантаження», — розповідає Олена Воробйова.

У «Грасс Авеню» були встановлені сортувальна лінія ELIFAB і пакувальна лінія МАТ EXACTA, а також етикетувальник.

Зараз у компанії на постійній основі працює 21 співробітник, у сезон на збір ягід запрошується ще 200 осіб.

«Але при збільшенні площ ми не плануємо збільшувати кількість працюючих. Нам потрібні роботи, комбайни з прибирання ягід, сортувальні та пакувальні машини. Людського ресурсу не вистачає, щоб сортувати таку кількість ягоди вручну, тому виробники змушені звертатися до машин», — зазначає Олена Воробйова.

За її словами, в ягідному бізнесі майбутнє за кооперацією, яка дозволяє забезпечувати великий ритейл ягодою круглий рік. Поки «Грасс Авеню» не працює із супермаркетами безпосередньо через існування деяких проблем: неоперативну роботу менеджерів, несвоєчасну оплату, відбір ягоди не за якістю, а за ціною.

Хоча в рамках створеного першого кооперативу з вирощування лохини, де об'єдналися три компанії (BigBlue Organic Blueberry Farm, ФГ «Грасс Авеню» та СВК «Оболонія»), ягоду починають просувати в торгові мережі.


Для довідки: компанія «Грасс Авеню» розпочала роботу в 2012 році в Житомирській області. Земельний банк 200 га, з яких 54 га знаходяться під лохиною.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua 


Ключові новини аграрного ринку в Telegram

Новини

Показати все

Блоги