Весна нарешті звільнила поля від снігу, тому аграрії випробовують техніку перед початком польових робіт. AgroPortal.ua разом з інженерами компанії «ЛЕМКЕН-Україна» відправився у технічну інспекцію на Харківщину, щоб подивитися, на що варто звернути особливу увагу сільгосптоваровиробникам, готуючи парк до посівної.

Пристрасть до техніки — сімейна

«Були роки, коли вже 11 березня виходили в поле, а от нинішнього ще температури не дозволяють», — зустрічає нас головний інженер СТОВ «Нива» Краснокутського району Харківщини Сергій Гиль.

Тут поки що помітно холодніше за Київщину і навіть Полтавщину. Сніг не поспішав танути. Але біля гаражів та навісів із технікою уже кипить робота. Бачимо, напоготові стоять два комбайни. Доглянутий тракторець виводить на позицію для огляду причіпний обприскувач «Примус». Цікаво, скільки років трактору, який виглядає так охайно? Не лінуємося зазирнути у «паспорт». Виявляється, працює вже з 2009-го. Поряд і потужніший «колега», якого тільки-но придбали.  

Сергій Гиль, головний інженер СТОВ «Нива» Краснокутського району Харківщини
Сергій Гиль, головний інженер СТОВ «Нива» Краснокутського району Харківщини

«Це сімейне господарство Ковальчуків, які дуже дбають про техніку і люблять самі возитися із різними механізмами, — уточнює інженер служби сервісу східного регіону компанії «ЛЕМКЕН-Україна» Сергій Каліцький. — Юрію Ковальчуку пощастило з синами — Олександром та В’ячеславом, які залишилися господарювати з батьком. Дуже прискіпливо обирають кожен агрегат, орієнтуються в деталях. Знають усі новинки, бо  їздять на виставки, за кордон. Особисто контролюють всі процеси, чітко рахують затрати на гектар і конкретний вихід. Приємно мати справу зі справжніми професіоналами».

У 2011-му «Нива» придбала обприскувач LEMKEN. Випробували у роботі і відтоді закупили ще три такі самі машини. Мають два плуги та дискову борону «Рубін» цього ж виробника.

Механізатори Станіслав Шрамко та Віталій Олефіренко кажуть, що після 2-годинного інструктажу сервісної служби відразу з легкістю вийшли в поле з обприскувачем «Примус». «Першого ж дня зробили 100, другого — вже 200 га, — пригадує Станіслав. — Не порівняти зі старою технікою, де все вручну, на важелі налягаєш. Тут гідравліка, комп’ютер».

Фото: AgroPortal.ua
Фото: AgroPortal.ua

Разом з інженером «ЛЕМКЕН-Україна» поступово переглядаємо основні вузли обприскувача.

Резервуар для змішування

Бачимо, у «Примусі» один із найбільших та найзручніших резервуарів для змішування, до 50 л. «Якраз вміщуються рівно дві каністри препарату», — підтверджують механізатори. Пил після зими у вигляді тоненького обідка помітний тільки на зовнішньому краю. Внутрішні стінки, після того як завели трактор, під тиском повністю промиваються тосолом. Піна гаситься, шкідливий вплив на тих, хто заправляє хімречовини, зменшується.

Фото: AgroPortal.ua
Фото: AgroPortal.ua

Основний бак

Основний бак у такому обприскувачі суцільний, без будь-яких отворів, без з’єднань, які могли б розривати конструкцію під час транспортування. Бак просто вставлено в опору, ніби у велику рамку. Жодних механічних пошкоджень на ньому за 6 років експлуатації не було. Його зроблений із міцного армованого склопластику. Легко вимивається. До того ж бак розташований так, що допомагає урівноважити центр ваги, щоб обприскувач був стабільнішим під час робочих пересувань.

Циркуляційний трубопровід

Завдяки спеціальній циркуляційній системі «Примуса» рідина не осідає хімічним осадом у штанзі, як у більшості обприскувачів під час відключення, а переміщується до баку. Після включення відразу розподіляється по всій ширині штанги і починає працювати. Може, відставання котроїсь з форсунок в інших конструкціях і зовсім невелике, якісь миті, але навіть така дрібниця, особливо на невеликих площах, дається взнаки.

Фото: AgroPortal.ua
Фото: AgroPortal.ua

Користувачі пам’ятають, як раніше треба було чистити труби щоразу на краю поля, промивати осади в штанзі. З «Примусом» про таке забули.

Автоматичне вмикання та вимикання секцій

Поля «Ниви» досить різні за рельєфом, нерівні. Першим виходом машина обводить контур заданого поля. Завдання зафіксовано. Коли підключена до навігаційної системи 27-метрова штанга заходить на перетин вже оброблених ділянок, зайві секції вимикаються. А потім так само автоматично повертаються до роботи.

«Ще жодного разу у нас не було розбіжностей між нормою, яку  розрахував агроном, і тим, що ми спрацювали «Примусом», — хвалиться пілот Станіслав. — За будь-якої можливої небезпеки понаднормового виливу монітор нам одразу каже: зупинись і перевір причину».

Реакція штанги

Механізатори запускають обприскувач, щоби ми  разом могли переконатися у всіх здібностях його штанги. На кожному її крилі встановлено датчик. Підносимо до нього руку — крило відразу «втікає», а вже за мить уся конструкція урівноважується.

«У цьому варіанті маємо два електронні датчики, — пояснює Сергій Каліцький. — Звісно, чим їх більше, тим точніша робота. Датчики реагують на рівень землі. Часом, особливо на пшениці, бувають в полі полеглі ділянки. Для точності роботи тоді краще задіяти більше датчиків».

Фото: AgroPortal.ua
Фото: AgroPortal.ua

Для паралельного руху цієї унікальної штанги, незалежно від положення шасі обприскувача, використовується центральна маятникова підвіска. Жорсткий z-подібний профіль додає їй стабільності та міцності, він виготовлений із високоякісного металу. Постійна висота ходу і чітка робота розпилювачів гарантовані навіть на схилах, адже штанга ідеально копіює рельєф.

Мембранно-поршневі насоси

Біля мембранно-поршневих насосів механізатори особливо пожвавилися. Кажуть, практика переконала, що для комплектації доцільніше обирати дві помпи по 160 л, аніж одну на 250. Коли треба, самі дообладнують вузол. Це ж відомо, що у господарстві зібралися справжні умільці! Готові пояснювати особливості й іншим колегам: «З однією помпою препарат не встигає виливатися так, як нам треба, на більшій швидкості, хіба що до 10 км/год. Дві помпи дозволяють нормально працювати вже на швидкості 13 км/год». Таке побажання господарства враховане у наступних машинах, які «Нива» придбала  у «ЛЕМКЕН-Україна».

Фото: AgroPortal.ua
Фото: AgroPortal.ua

Сергій Каліцький, щоправда, наголосив, що треба звернути увагу на способи під’єднання помп — паралельний чи послідовний, щоби не виникло зайвих нюансів.

Ходова без проблем

Ходова частина на «Примусі» в господарстві протягом шести років працювала бездоганно. «Ми ще її й не торкалися», — зізнаються експлуатаційники. Конструкція у неї проста і чітка. Центр ваги агрегату точно виміряний, його не хилить ні вперед, ні назад. Надійно.

Оновлений термінал управління Spraydos

Базова комплектація обприскувача «Примус 35» передбачає наявність бортового комп’ютера Teejet 844 E. Але ми вже помітили, що власники господарства «Нива» надзвичайно вибагливі і розуміються на найновіших розробках, а головне — на ефективності, яку приносить кожна додаткова опція.

Фото: AgroPortal.ua
Фото: AgroPortal.ua

Отже, вони замовили для своїх агрегатів також дистанційний блок управління Spraydos та термінал ISOBUS.

«Система Teejet вже не подужала б обслуговування, скажімо, циркуляційної системи, — підтверджує інженер Сергій Каліцький. — Ці замовники попросили установити  на свої агрегати багато опцій, які вже передбачені в комплектації наших обприскувачів «Альбатрос». Зізнаються: сини довго дискутували з батьком, прихильником жорсткішої економії. Справді, додаткові «навороти» десь на 20% збільшили вартість комплексу. Але, як бачимо, думка молодих все-таки перемогла. Очевидно, вдалося переконати досвідченого фахівця в тому, що витрати на модернізацію окупляться».

За допомогою комп’ютера Spraydos обирається і регулюється необхідна кількість бакової суміші на одиницю площі. Вона залишається незмінною у разі зміни швидкості. До речі, усі дані зберігаються. Тобто їх можна аналізувати і навіть передавати онлайн, якщо господар  захоче бути постійно в курсі подій.

Флешка в поміч

Механізатори залюбки розповідають, як термінал ISOBUS, дуже легкий в  управлінні, розширює можливості обприскувача. Саме через нього орієнтуються  в системі паралельного водіння, контролюють увімкнення і вимкнення секцій, щоб уникнути подвійної обробки, забезпечують навігацію дорога-поле тощо.

З обміном даних теж жодних проблем. Коли в сезон треба замінити  пілота чи перейти на іншу машину, достатньо просто передати флешку з інформацією про поле або іншому механізатору, або в інший обприскувач. Ротація запрограмованого процесу гарантована, безперервність не порушиться. «Естафета», — посміхаються механізатори.

Фото: AgroPortal.ua
Фото: AgroPortal.ua

Підказують:  навіть досвідчений оператор «на око» не помітить накладки і перетини в обробках до 10 метрів. А коли вони розтягуються на довгі клини, то нікуди не подінешся від втрат, як мінімум, до 10% . Початківець може припуститися помилок, які потягнуть  і до 50% збитків.

«Буває, що у крупних господарствах замовники купують наворочену техніку, але не дуже усвідомлюють, як саме використовувати всі її переваги, — ділиться досвідом менеджер «ЛЕМКЕН-Україна». — А от у «Ниві» кожна деталь прорахована. Тут і господарі, і виконавці чітко знають, під яку саме мету пристосовують кожну функцію, який результат отримують».

Система паралельного управління

На обприскувачі братів Ковальчуків установлено систему паралельного управління. Ця опція вже давно відома нашим аграріям і встановлюється майже на всіх с/г агрегатах. Особливо вона є доцільною на широкозахватних машинах, адже дозволяє вести її паралельно з попереднім проходом по полю. Тобто в таких випадках не виникають ані перекриття, ані пропуски, що дозволяє не тільки на 100% покривати поле дорогими хімікатами, а й заощаджувати на цьому, виключивши подвійний обробіток та додатковий стрес для рослин.

У господарстві використовують у дуеті з обприскувачами переважно трактори 100-125 к.с. Хоча практикували  і  на 80 к.с. Сергій Каліцький каже, що більшість обприскувачів «Примус» в Україні використовують зараз із найуживанішими тракторами МТЗ: «Цю тенденцію ми підтвердили і під час демотурів господарствами, які робили останні два роки. Наш легкий і мобільний «Примус» я перевозив на невеликій лафеті за допомогою свого легкового автомобіля. Трапилося навіть, що потенційного покупця просто зустрів на одній із заправок. Він був захоплений такою легкістю транспортування, одразу попросив координати місцевого дилера, щоби придбати наш агрегат».

Під час нашого візиту до «Ниви» консультант «ЛЕМКЕН-Україна» також відповів на запитання механізаторів, як легко можна змінити положення коліс обприскувача, щоб ідеально потрапляти не тільки у міжряддя, але й у колію під час роботи на різних культурах.

«Сівозміна у вас широченна — мабуть, дуже любите землю», — кажемо співробітникам «Ниви».  «Якби не любили і не берегли, то навряд чи вона дозволяла б нам купувати такі сучасні машини», — резонно зауважують аграрії.

Сергій Каліцькій, інженер служби сервісу східного регіону компанії «ЛЕМКЕН-Україна», механізатори
Сергій Каліцькій, інженер служби сервісу східного регіону компанії «ЛЕМКЕН-Україна», механізатори Станіслав Шрамко та Віталій Олефіренко

Ірина Садова, AgroPortal.ua

Мультимедіа