Вперше за багато років рентабельність вирощування олійних культур, зокрема соняшнику, впала до від’ємних значень. Падіння рентабельності вирощування соняшнику склало в середньому 80% до довоєнного рівня.
До війни сільгоспвиробники добре заробляли на олійних культурах, і проблем з реалізацією ніколи не було, адже попит був як з боку переробників, так і експортерів. Зараз собівартість вирощування олійних виросла, ціна на них падає, маржі майже немає.
За останнім прогнозом Міністерства аграрної політики та продовольства, валове виробництво олійних культур досягне 21,6 млн т. Урожай соняшнику прогнозується на рівні 13 млн т, ріпаку — 4 млн т, сої — 4,6 млн т.
Експерти ринку відмічають, що уникнути падіння цін на олійні під впливом збору врожаю та зростання пропозиції не вдалося. За даними «УкрАгроКонсалт», ціни на соняшник знизилися на 26%, сою — на 30%, ріпак — на 3,5%.
Вперше за багато років рентабельність вирощування олійних культур, зокрема соняшнику, впала до від’ємних значень. Падіння рентабельності вирощування соняшнику склало в середньому 80% до довоєнного рівня.
Обговорюючи ринок олійних у межах міжнародної конференції «Black Sea Grain&Oil-2023», генеральний директор «УкрАгроКонсалт» Сергій Феофілов відзначив, що ціна соняшнику на внутрішньому ринку є «екстремальною» для виробника.
Більшість учасників ринку впевнені, що відбудеться корекція ціни в бік підвищення. Безумовно, зараз іде вал жнив, пікові обсяги сировини поступають на ринок. На ціни також тиснуть додаткові витрати на зберігання, неможливість продати, але експорт зростає, зокрема соняшникової олії.
Як для виробників олійних, так і для переробників теж змінилася ситуація, адже зараз вони не можуть працювати на повну потужність і зберігати великі обсяги продуктів переробки, а минулого сезону був великий відтік соняшнику на експорт.
Сьогодні переробники вимушені працювати з коліс. Але водночас ми бачимо непогані перспективи саме по маржі переробки соняшнику і можливе зростання переробки, але за умови, якщо сировина залишиться в Україні.
Як розповів заступник директора зі стратегічного планування компанії «УкрОлія» Артем Скляренко, на маржу, яка формується всередині країни, впливає баланс між вирощеним соняшником і потужностями для його переробки. До війни на ринку був суттєвий перекіс — вирощували менше сировини, ніж було наявних потужностей, мали високий попит на соняшник з боку переробних підприємств, що забезпечувало високу ціну.
Майже вся маржа, яка формувалася в Україні, була у аграріїв. І це було добре, оскільки вони інвестували у проєкти діджиталізації, технології. З війною ситуація змінилася — великі переробні підприємства не могли активно поставляти готову продукцію на експорт. Здебільшого працювали невеликі підприємства, які формували ціну на соняшник. Маржа, яка формувалася в Україні, поступово за два роки перекочувала до переробників. Вони почали вкладати кошти, входити в продукти з більшою доданою вартістю, розвивати нові ринки.
Тож сьогодні кожний переробник обирає свій шлях отримання прибутку, переорієнтовуючись на рафінацію, дезодорацію чи зміну фасування продукції. Також паралельно сільгоспвиробники почали заходити в переробку, зрозумівши, що експортувати сам по собі соняшник нецікаво.
Успішним кейсом може поділитися компанія «ТАС Агро», яка весь вирощений ріпак цього сезону пустила на переробку.
Для виробника це непроста історія, адже це не так легко, як продавати сировину. Розрахунково ми оцінюємо переробку в додаткові 70 $/т. Але важливо додати, що ми починали з того, що продавали олію та шрот, довозячи продукт до порту, чи з місця. А цього року самостійно вантажимо контейнери, відправляємо до Китаю. Ми аналізуємо ринки, працюємо з брокерами, які показують нам цей шлях.
Він додає, що допоки такий підхід забезпечує маржинальність, компанія буде розвивати цей напрям, і не виключено, що у майбутньому розглядатиме проєкти з інвестицій у власну переробку.
У компанії «Астарта» на стадії реалізації знаходиться проєкт, роботу над яким розпочали ще до початку війни, з виробництва соєвого протеїнового концентрату.
Це преміум-продукт, в якому ми бачимо потенціал реалізації в країнах ЄС. Ми приступили до реалізації проєкту, незважаючи на війну, і сподіваюся, що за два роки зможемо стати постачальником преміум-продукту на європейський ринок.
Євген Садовий розповідає, що компанії, які задіяні суто в рослинництві, минулого року втратили багато грошей, і цьогоріч ситуація повторюється. І якщо ціни на вирощену продукцію впали, переробка показує хороший результат і дає маржу, якої не було багато років. У структурі прибутковості по культурах у розрізі агрохолдингу «Астарта» цукровий буряк посідає перше місце, соя — друге, ріпак — третє.
«Ми бачимо, що на культурах, які ми переробляємо, заробляються гроші, а на тих, що вирощуємо, — ні. На тлі падіння цін в аграрному секторі ми бачимо маржинальність 110 $/т на переробці олійних культур», — наголосив Євген Садовий.
За підрахунками аналітиків «УкрАгроКонсалт», маржа переробки соняшнику сьогодні оцінюється в 100-110 $/т без урахування собівартості виробництва.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua