Про це говориться у відкритому зверненні асоціації, яке є у розпорядженні AgroPortal.ua.
Відмічається, що останні три роки Україна міцно закріпилася на третьому місці серед світових експортерів зерна після США та ЄС. У минулому році експорт зерна та продуктів його переробки був рекордним і склав більш ніж 39 млн т. У 2016/2017 МР згідно з прогнозними балансами УЗА, Україна може встановити ще один рекорд, відвантаживши на експорт 41 млн т зерн.
У цьому році, також прогнозується хороший врожай соняшнику, на 2,3 млн т більше, ніж у минулому році. Але тут постає питання, як виконати експортні програми України в умовах суттєвого збільшення обсягів перевезень зернових, олійних та продуктів їх переробки?
«На сьогодні склалася така структура перевезень зерна на експорт. В порти України залізничним транспортом поставляється приблизно 63% зерна, 32% — автомобільним транспортом і 5% — річками. Із прогнозованих 41 млн т зерна на експорт залізницею необхідно буде перевезти близько 26 млн т, автотранспортом — 13 млн т, річками — 2 млн т. І це тільки зернові. А ще ріпак, соя, соняшник, олія, шрот. А ще внутрішні перевезення!» — звертають увагу в УЗА.
В асоціації виділяють три основні проблеми, які потрібно вирішити.
Перше. Вагонний парк не поповнився. Із 1993 р. Укрзалізниця не збудувала жодного вагона-зерновоза. Не збудувала і в минулому році. Катастрофічно не хватає вагонів-зерновозів, вони застарілі, а українські вагонобудівні підприємства у цей час простоюють. Ще не почалося масове збирання соняшнику і кукурудзи, а вже є проблеми з перевезеннями зернових у зв’язку з незабезпеченістю Укрзалізниці дизпаливом, запчастинами та іншим.
Друге. Ріки України так і не відроджені як транспортні артерії. Останні 5 років компанії та їх громадські об’єднання не можуть добитися вирішення питань з відродження ефективних перевезень вантажів річками України і в першу чергу Дніпром. Роботи з днопоглиблення Дніпра, які можна виконати за 3-4 місяці, не виконуються 5 років!
Третє. Перевезення по автошляхах блокується, якщо є «перевантаження». Як вважають в УЗА, автошляхи стали «заручниками» державної політики на залізничному та водному транспорті. У 2016/2017 МР тільки зерна в порти України потрібно перевезти автошляхами приблизно 13 млн т. Але, якщо виконувати вказівки щодо «перевантаження», для перевезення такого обсягу необхідно в два рази більше зробити ходок по тим же дорогам, в два рази більше виконати робіт по завантажуванню, розвантажуванню, зважуванню та лабораторним дослідженням.
Таким чином, УЗА пропонує терміново підготувати і провести спеціальне засідання КМУ під головуванням прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана. На засіданні пропонується прийняти всі необхідні рішення, які забезпечать виконання АПК України експортних програм 2016/2017 МР, та на найближчі три роки.