Керівництво АТ «Укрзалізниця» 7 лютого під час засідання Експортного офісу анонсувало намір заборонити використовувати приватні напіввагони для перевезення зерна.
Ймовірно, що причиною такого рішення є спроба не втратити надприбутковість послуг користування вагонами УЗ, вважають аналітики асоціації «Український клуб аграрного бізнесу».
«Укрзалізниця» намагається утримати завищену ставку на користування власними зерновозами — не менше 2795 грн/вагонодобу. Проте на аукціонах на послуги зерновозів УЗ в січні 2023 року було придбано лише 12% виставлених вагоновідправок за середньою ставкою 2865 грн», — зазначають експерти.
Водночас поточна ринкова вартість користування приватними напіввагонами коштує близько 300 грн/добу. До цього ще треба додати вартість спеціальних полімерних вкладишів, однак у підсумку вартість перевезення практично в 2 рази дешевше, ніж у зерновозах УЗ, пояснюють в УКАБ.
«Замість того, щоб знизити ставку на свої вагони до ринкового рівня, «Укрзалізниця» намагається адміністративно відсікти конкуренцію та втримувати надприбутковість послуг користування вагонами. Такі дії цілком можуть вважатися зловживанням монопольним становищем», — наголошує генеральний директор УКАБ Роман Сластьон.
Асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» виступає проти такого обмеження та закликає керівництво АТ «Укрзалізниця» утриматись від цього кроку, наблизити ставки на свої послуги до ринкових реалій та дотримуватись правил чесної конкуренції.
Оновлення
За даними УКАБ, в.о. голови правління АТ «Укрзалізниця» Олександр Камишін після консультування з аграріями, міністром аграрної політики Миколою Сольським та розмови з віце-премʼєр-міністром Олександром Кубраковим прийняв рішення поки що не забороняти перевезення зерна в піввагонах.