Румунський порт Констанца втратив половину транзиту українського зерна

11 грудня 2024, 14:57 8555

Румунський порт Констанца за підсумками січня жовтня 2024 року зменшив перевалку транзитних вантажів українського зерна проти аналогічного періоду минулого року на 52%: відправлено 5,7 млн т проти 11,7 млн т торік.

Про це повідомляє Rail.insider.

У жовтні румунський порт відвантажив 490 тис. т українського зерна проти 430 тис. т у вересні. Цей результат виявився найкращим за останні чотири місяці, проте майже вдвічі поступається обсягам лютого, березня та квітня 2024 року, коли транзит щомісяця перевищував 800 тис. т. Порівняно із жовтнем минулого року вантажопотік зменшився у 2,4 раза.

Загалом після початку повномасштабного вторгнення рф і переорієнтації української експортної логістики транзитом через Констанцу доправлено 28,3 млн т українських зернових. Майже половину зазначеного обсягу відвантажено торік — 14 млн т. У 2023 році цей альтернативний напрямок неабияк підтримав українських експортерів: через румунський порт пройшла приблизно третина всього українського експорту зернових. У 2022 році транзит зерна становив 8,6 млн т.

Цьогорічне падіння українського транзиту позначилося на загальному обсязі зернового сегмента Констанци. За підсумками 10 місяців 2024 року порт втратив п’яту частину зернових вантажів проти аналогічного періоду минулого року: оброблено 23,5 млн т проти 29,4 млн т торік.

Упродовж 2023 року завдяки українському транзиту порт тримав рекордні темпи перевалки зерна та завершив рік абсолютним рекордом зернового сегмента — 36 млн т. Цей показник на 43% перевершив попередній зерновий максимум порту — 25,2 млн т, зафіксований у 2021-му.

Отже, якщо в піковому 2023 році українська частка зернового сегмента Констанци становила 39%, то у січні жовтні 2024 року зменшилася до 24%.

Зауважується, що падіння українського транзиту відбувається тоді, коли Румунія модернізує транспортну мережу й інфраструктуру самої Констанци, а приватні інвестори оптимізують потужності портових терміналів. Серед нещодавно затверджених проєктів — створення другої під’їзної залізничної лінії до порту Констанца вартістю понад $160 млн, яка має поліпшити транзитні можливості.