Страхування зерна зеленим коридором. Які перспективи і вартість

14 вересня 2022, 06:28 3094

Вартість страхування на ринку наразі суттєво не змінилася, але є інша проблема — зменшилась кількість постачальників страхових послуг. Ємності перестрахування дуже обмежені, і це доволі серйозна проблема для багатьох страхових компаній.

Про це AgroPortal.ua розповів партнер компанії BritMark Віталій Лебедовський.

propData.content.image
Віталій Лебедовський, партнер компанії BritMark

Раніше всі складні ризики страхування вантажів, особливо великих, вартістю від $10-20 млн, зазвичай перестраховувалися факультативно в західних страховиків окремими договорами, за якими потрібно було сплачувати перестрахувальнику за кордон. Але зараз Національний банк обмежує валютні платежі за межі України, тому страховики не можуть сплатити перестрахувальникам за послуги. Крім того, страхові компанії з іноземними інвестиціями, тобто дочірні представництва великих міжнародних страхових холдингів, інколи не мають дозволу головного офісу на страхування складних ризиків, обмежуючи обсяги покриття.

За його словами, «зерновим коридором» на нинішньому етапі вивозять з України, як правило, пшеницю, кукурудзу та ріпак. Перший вантаж, який допомогли застрахувати BritMark, — 25 тис. т кукурудзи, і це водночас одне з перших страхувань перевезень «зеленим коридором» в Україні з початку війни. Вартість страхування може складати близько 0,1% від загальної суми вантажу, який знаходиться на судні. Але додаткові ризики, такі як війна, бунти або недостача, можуть істотно збільшити вартість страхування

«Взагалі треба розуміти, що вітчизняні страховики можуть зараз покривати ризики війни, лише коли судно вийде за межі українських державних вод, тобто це неповне покриття. Повне страхування від воєнних ризиків можливе, але його можна придбати лише безпосередньо в Лондоні. Такий вид страхування доступний для компаній, які експортують продукцію, використовуючи для продажу свою юридичну особу, наприклад, на Кіпрі. Таке страхування буде коштувати вже від 1% загальної суми вантажу», — розповідає Віталій Лебедовський.

Він додає, що клієнти налаштовані оптимістично, але дія «зернового коридору» гарантується на обмежений проміжок часу, і якщо термін буде пролонговано, це дасть можливість продовжувати вивозити зерно, й експортери обов’язково нею скористаються. Але поки що остаточно гарантувати подальшу роботу «зернового коридору» неможливо на 100%.

«До того ж сьогодні не так легко знайти судно, тому експорт зерна з України керується майже в ручному режимі», — говорить Віталій Лебедовський.

За словами експерта, найбільший ризик для страхувальника полягає в тому, як відшкодовувати збиток, застрахований в українського страховика, адже якщо держава забороняє переказ грошей за кордон, то зокрема це стосується і страхових відшкодувань. Тобто якщо покупець зерна з Туреччини чи Єгипту, він не зможе отримати кошти, допоки Нацбанк не зніме це обмеження.

«Для українських страховиків ситуація не дуже сприятлива, адже переважно клієнти шукають страховиків за кордоном, а наші в більшості випадків не можуть дати хорошу пропозицію та втрачають бізнес», — зазначає Віталій Лебедовський.


Наталія Помянська, AgroPortal.ua