Напередодні цього ювілею AgroPortal.ua поспілкувався зі співзасновником і керівником компанії Глібом Моісєєвим.
Глібе, насамперед, вітаємо вас зі святом! Розкажіть, як ви починали свій бізнес, яка ідея була закладена в основу? Що хотіли запропонувати агроринку?
Гліб Моісєєв: До моменту заснування компанії я вже 7 років відпрацював у агросекторі. Мій шлях почався ще на першому курсі університету рядовим інженером-конструктором в українській компанії, яка займалася виробництвом ґрунтообробної техніки та тракторів. Там я пропрацював два роки і перейшов у компанію, яка і до сьогодні є одним із найбільших імпортерів сільгосптехніки, на посаду продакт-менеджера одного з напрямів.
Пропрацювавши п'ять років, я зрозумів, що мені стає нудно, і час кардинально щось міняти, до того ж я планував одружитися і створити сім'ю, самі розумієте — нова відповідальність. У цей момент у моєму житті, крім майбутньої дружини, з'явилися і майбутні бізнес-партнери, вони й і запропонували створити компанію за моделлю одного з успішних бізнесів у Австралії.
Ідея полягала в тому, щоб продавати розпилювачі для обприскувачів і надавати послуги з їх діагностики з поступовим відкриттям так званих Spray SHOP у кожному районному центрі України. Щось схоже було у компанії «Агро-Союз», магазини якої ми бачили в кожному селі. Головне, чого ми хотіли цим домогтися — підвищити культуру обприскування в нашій країні, щоб фермер використовував якісні розпилювачі, які б максимально ефективно працювали, тим самим зменшуючи собівартість виробленої продукції.
Начебто все було зрозуміло і навіть цікаво, але нюанс полягав у тому, що на той момент я взагалі нічого не розумів у торгівлі запчастинами, а тим більше не розбирався в процесах, пов'язаних із обприскуванням і агрономією. Але оскільки бажання щось кардинально змінити в своєму житті, крім холостяцького стану, було сильнішим за страх, що нічого не вийде, то я ризикнув і пішов на вільні хліби.
Через 10 років роблю висновок, що все було зроблено не дарма.
До чого прийшли сьогодні? Що сталося за ці 10 років важливого у компанії Spray Agro?
Гліб Моісєєв: Напевно, ключовим було те, що ми практично відразу відмовилися від концепції розвитку роздрібної мережі по регіонах і сконцентрувалися на оптовій торгівлі та розвитку регіональних представництв.
Важливим вважаю той факт, що ми сконцентрувалися на одному напрямі, підібрали портфель брендів, які будемо представляти, і почали розвивати свою експертність саме в обладнанні, пов'язаному з приготуванням, транспортуванням і внесенням ЗЗР та рідких добрив. Тобто ми не стали розпорошуватися і зупинилися на розпилювачах :)
Зараз ми розуміємо, що цей напрям було обрано правильно: є величезний попит, і ми повністю своїми силами можемо закрити всі питання, починаючи від виробництва змішувальних станцій до комплексних систем із диференційованого внесення цих самих ЗЗР або рідких добрив.
Приємно усвідомлювати, що за 10 років ми виросли від компанії з 2-х осіб і офісом-складом у кімнаті 13 м2 до серйозного гравця на ринку зі складськими потужностями понад 1000 м2, і це тільки на центральному складі.
У чому користь продуктів, які ви пропонуєте сільськогосподарському ринку України?
Гліб Моісєєв: Користі багато, і вона безперечна! Всі продукти та рішення, які ми пропонуємо, допомагають фермеру зменшити собівартість виробленої продукції за рахунок максимально ефективного використання ЗЗР та добрив.
Наприклад, розчинний вузол допомагає максимально якісно змішати препарати і оперативно заправити обприскувач за 5 хвилин, що вкрай важливо, коли погода дає «вікно» для внесення ЗЗР, або підбір правильних розпилювачів зменшує знос у вітряну погоду і дозволяє добитися максимального покриття при більш високих швидкостях внесення.
Якщо ж заглибитися в модне зараз точне землеробство то, наприклад, можна обладнати обприскувач системою широтно-імпульсної модуляції, що дозволяє в процесі внесення без заміни розпилювачів міняти розмір крапель, при цьому швидкість і тиск у системі не будуть змінюватися. Можна продовжувати довго, і це лише невелика частина вигод, які отримує виробник, починаючи співпрацю з нашою компанією. Тому всіх завжди із задоволенням запрошую до співпраці.
У чому унікальність вашого сервісу, як би ви могли це відзначити? Яку додаткову цінність набуває фермер, співпрацюючи з вашою компанією?
Гліб Моісєєв: Як мені здається, ми дуже гнучкі й насамперед намагаємося задовольнити потреби кожного конкретного клієнта за рахунок індивідуальних, а не стандартних рішень. Можливо, це звучить банально, але ми дійсно робимо, а не просто декларуємо.
У нас величезний асортимент, і наявність продукції на складах ми гарантуємо. Ще не менш важливо, то що все, що ми робимо, ми робимо мегаоперативно, а це дуже важливо в сезон, де регулярно є потреба на позавчора. Всі, хто працює на агроринку, це знають.
Ви є дилерами/представниками великих міжнародних компаній. Які є особливості співпраці з іноземними виробниками?
Гліб Моісєєв: Не в усіх виробників є чітко вироблена дилерська політика, багато хто вважає, що чим більше компаній буде представляти їхню продукцію в Україні, тим краще це буде для них, але як показав час, це далеко не так!
Набагато результативніше — це кілька представників, але які будуть зі своїм складом, а не просто продавати повітря. Але рано чи пізно іноземні виробники приходять до даної схеми, що не може не радувати.
Також одна з особливостей великих міжнародних компаній — це бюрократія, вона призводить до довгого процесу узгодження, підписання неймовірної кількості різних документів для імпорту продукції, що в свою чергу дуже позначається на термінах поставок.
Тому мені більше подобається співпрацювати з невеликими сімейними бізнесами в Європі. У них все чітко та швидко, і найголовніше — продукція не поступається за якістю, а часом і краще, ніж у їхніх «старших братів».
Розкажіть про злети й падіння.
Гліб Моісєєв: Перше, що спадає на думку з приводу успіхів, — це перший великий виграний тендер. Якщо не помиляюся, він був на поставку 30 тис. шт. розпилювачів на одне підприємство. Рік був 2015-й, і для нас це було дуже значимо, адже в той час ми продавали всього близько 150 тис. шт. на рік.
А ось із невдач відразу в голову нічого не приходить, як мінімум, не було чогось такого, що могло б вплинути на наш розвиток і репутацію. Безумовно, були проблеми і складності, але ми завжди знаходили вихід, і наш клієнт залишався задоволений співпрацею.
Давайте згадаємо унікальні випадки або просто смішні, які відбувалися за ці 10 років.
Гліб Моісєєв: Зараз у мене викликає посмішку і приємні спогади мій перший виїзд на діагностику розпилювачів. Це був кінець лютого — початок березня 2012 року.
Я домовився з одним великим підприємством, що приїду і зроблю безкоштовну діагностику їхніх розпилювачів. Мені здавалося, що в цьому процесі немає нічого складного, і я швидко впораюсь, але приїхавши на місце, я зрозумів, що помилився. Мені видали кілька тисяч брудних від хімії розпилювачів, провели в неопалюване приміщення, де температура була трохи більше нуля градусів. Ну що ж, довелося займатися. Хоча це повністю розходилося з моїм уявленням про правильні умови діагностики. Замість запланованого одного дня мені знадобилося три, щоб її закінчити. До речі, на поміч мені навіть виділили одного зі співробітників (мабуть, на третій день всім стало мене шкода). З цим підприємством ми досі підтримуємо теплі дружні й партнерські відносини.
Надалі ми провели сотні різних діагностик, але 10 років потому саме ця перша мені так запам'яталася.
Який ви керівник, як ви вважаєте? Які цінності впроваджуєте в команді?
Гліб Моісєєв: Складно відповідати на запитання про себе, думаю, найкращу оцінку можуть дати мої співробітники та клієнти, які співпрацюють із нами.
Щодо цінностей — тут все просто, для мене насамперед важливі чесність, порядність і готовність прийти на допомогу один одному. Також дуже важливо, щоб співробітники йшли на роботу з бажанням і палаючими очима, і їхня праця та досягнуті результати щедро винагороджувалися.
Одним із прикладів того, наскільки нам вдалося впровадити ці цінності в життя, є абсолютна відсутність плинності кадрів. Усі співробітники цінують свою роботу і колектив, що дуже мотивує і команду, і мене, як керівника, рухатися вперед і розвиватися.
Чи є масштабні плани розвитку бізнесу, якими можете поділитися з нашими читачами?
Гліб Моісєєв: У планах на найближчі 3-5 років — ставати якомога ближче до наших споживачів, мати склад у кожному обласному центрі. На даний момент ми маємо тільки 7 регіональних складів, які покривають усю територію нашої величезної країни.
Упевнений, що є ще дуже багато сільгоспвиробників, які не чули і не бачили нас. Також у нас глобальні плани з розвитку сервісної служби, оскільки сезон цього року показав, що піковий попит набагато перевищував наші можливості, й нам доводилося відмовлятися від безлічі цікавих нестандартних задач.
Що вас надихає, що мотивує?
Гліб Моісєєв: Мене дуже надихає те, якими темпами розвивається наш аграрний сектор в Україні. Всі процеси оцифровуються, автоматизуються — мені це дуже імпонує і є основною мотивацією не зупинятися, а вчитися, розвиватися і рухатися вперед разом із нашими аграріями.
Чим ви пишаєтесь?
Гліб Моісєєв: Якщо говорити безпосередньо про бізнес, то моя гордість — команда. Мої люди, з якими хочеться підкорювати нові вершини, за яких не соромно і можна на них покластися. Якщо говорити про мене особисто, то я дуже радий тому, що вдалося знайти баланс між роботою, сім'єю і своїми захопленнями, а їх досить багато.
Вийшло вибудувати бізнес так, що одне іншому не заважає, а тільки допомагає і доповнює.
Озираючись назад, є щось, що б ви зробили по-іншому в плані бізнесу?
Гліб Моісєєв: Я давно перестав озиратися назад і шкодувати про щось, що було раніше. Напевно, щось можна було зробити по-іншому, але не факт, що це б змінило бізнес на краще. Я живу сьогоднішнім днем і дивлюся тільки вперед, чого і всім бажаю.
Уляна Куликова для AgroPortal.ua