Тарифна реформа Укрзалізниці збільшить витрати аграріїв на 2 млрд грн за сезон

24 вересня 2024, 12:02 743

Асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ) виступає проти чергового підвищення тарифів на вантажні перевезення під гаслом «тарифної реформи», яку лобіює АТ «Укрзалізниця».

Як говориться у повідомленні асоціації, незворотними наслідками ініціативи керівництва АТ «Укрзалізниця» стане негативний вплив на обсяги виробництва, експорт і робочі місця в галузі, яка формує більше половини експортної виручки країни.

Зазначається, що відповідно до ініціативи «Укрзалізниці», поданої до уряду, тариф перевезення порожніх вагонів для аграріїв збільшиться щонайменше на 67%. За підрахунками УКАБ, такі «реформи» підвищать вартість перевезення зерна на 50-60 грн/т і загалом призведуть до збільшення витрат аграріїв під час війни орієнтовно на 2 млрд грн за сезон

«Підвищення тарифів для покриття фінансових втрат підприємства замість впровадження ефективного менеджменту є справжньою суттю цієї «тарифної реформи», незважаючи на привабливі гасла про «уніфікацію» та «зближення тарифних класів», — наголошує генеральний директор УКАБ Олег Хоменко.

Як відомо, 2022 року «Укрзалізниця» вже підвищила тарифи на 70%. Крім цього, ціни на аукціонах УЗ щодо використання вагонів-зерновозів також мають тенденцію до зростання у піковий період перевезень через дії менеджменту «Укрзалізниці». 

В УКАБ нагадали, що «Укрзалізниця» вже неодноразово намагалася вирішити свої фінансові проблеми за рахунок зростання тарифів. Через це аграрії закликають Антимонопольний комітет переглянути рішення щодо тарифних змін, оскільки вони можуть мати ознаки зловживання монопольним становищем. Попередньо УКАБ вже подав позов до суду щодо перегляду рішення АМКУ, яке відмовилося відкрити розслідування проти «Укрзалізниці» через її порушення закону про економічну конкуренцію. Наразі ця заява залишається без розгляду. 

УКАБ підтримує необхідність реформування системи «Укрзалізниці» для підвищення її операційної ефективності, прогнозованості та відкриття ринку перевезень, проте вважає неприйнятним підвищення тарифів у такий складний період для аграріїв та аграрного сектору загалом.

Натомість асоціація пропонує «Укрзалізниці» зосередити зусилля на: відкритті ринку залізничних перевезень, що дозволить залучити додаткові кошти з боку приватних інвестицій, скороченні операційних витрат, зростанні вантажної бази та на заходах щодо покращення конкурентних переваг перед автотранспортом як основним конкурентом залізничного транспорту.

В асоціації підкреслили, що на Координаційній раді з питань логістики в сільському господарстві УКАБ неодноразово звертався до Мінінфраструктури та  АТ «Укрзалізниця» щодо питання розгляду тарифних пропозицій останньої, проте і досі відсутній будь-який діалог з бізнесом із зазначеного питання. 

З огляду на вищевикладене, УКАБ наполягає на відкритому діалозі між усіма зацікавленими сторонами процесу для пошуку зважених рішень з боку Мінінфраструктури та АТ «Укрзалізниця», які б не загрожували подальшому функціонуванню аграрного сектору й економічній стабільності України в цілому.