Експорт агропродовольчої продукції у січні-червні 2023 року збільшився на 16% порівняно з аналогічним періодом минулого року і склав $11,85 млрд.
Як говориться у повідомленні ННЦ «Інститут аграрної економіки», частка експорту агропродовольчої продукції в загальному експорті України за результатами шести місяців 2023 року складає 61%.
Основними ринками збуту вітчизняної агропродукції залишаються три регіони — країни Європейського Союзу, Азії та Африки. У І півріччі 2023 року їх сумарна частка склала майже 82% вартості українського експорту сільгосппродукції. Водночас спостерігається нарощування постачань до Євросоюзу, який другий рік поспіль виступає головним ринком збуту, а також Азії, тоді як експорт продовольства до Африки знижується.
Позицію основного імпортера вітчизняної агропродукції від початку повномасштабної війни утримують країни-члени Європейського Союзу. За січень-червень 2023 року вони закупили понад 44% українського продовольства — на $5,27 млрд, на 8% перевищивши показник за відповідний період минулого року.
Країни Азії закупили українського продовольства на $3,76 млрд, що на 5% більше, ніж за відповідний період 2022 року. Частка Азії за цей період склала приблизно 32% від загального експорту аграрної продукції.
Обсяги експорту до країн Африки становили близько $684 млн. Частка цього регіону склала 6% від загального експорту аграрної продукції з України.
За результатами І півріччя 2023 року рейтинг країн-імпортерів вітчизняної агропродукції знову очолив Китай, здійснивши закупівлі на суму $1,43 млрд і займаючи в географічній структурі нашого експорту 12,1%.
Румунія, як і торік, посідає друге місце в списку. Вона імпортувала з України на суму $1,28 млрд. Частка Румунії у вітчизняному експорті агропродукції склала 10,8%.
Туреччина, яка забезпечила собі звичне третє місце, імпортувала агропродукції на суму $1,23 млрд, тобто 10,4% від загальної вартості.
Значну виручку українські експортери отримали також з Польщі ($824 млн), Іспанії ($632 млн), Нідерландів ($546 млн), Італії ($425 млн), Єгипту ($402 млн), Угорщини ($319 млн) та Німеччини ($237 млн).
Визначальними групами продукції в товарній структурі аграрного експорту України, як і раніше, виступають зернові культури ($5,3 млрд), олії та жири ($2,85 млрд), насіння і плоди олійних ($1,123 млрд), залишки і відходи харчової промисловості ($681 млн), м’ясо та субпродукти ($439 млн).
Разом вони забезпечили майже 88% виручки від продажу вітчизняного агропродовольства на ринки країн світу. Водночас у 2023 році збільшуються кількісні показники експорту всіх перерахованих позицій, тоді як у грошовому виразі зростання не стосується лише м’ясопродуктів.