АТ «Укрзалізниця» з 1 серпня змінила методику обрахування вагонної складової у вартості вантажоперевезень у вагонах власного парку територією України, фактично переводячи її на загальноприйняті прозорі ринкові стандарти.
Про це говориться у повідомленні підприємства.
Зазначається,що раніше для обрахування вагонної складової у вартості перевезень вантажів вагонами «Укрзалізниці» використовувалась методика, за якою термін використання вагонів визначався діленням відстані перевезення на нормативну швидкість доставки вантажу. Зазначена нормативна швидкість багато років становить 200 км/добу для повагонних відправлень та 320 км/добу для маршрутних відправлень.
«Водночас останні 10 років фактична швидкість руху вагонів значно менша за нормативну швидкість через знос залізничної інфраструктури, рухомого складу та через збільшення кількості операторів вагонного парку на мережі.
Таким чином, за застосування нормативної швидкості в розрахунку терміну використання вагонів кількість розрахованих діб використання вагона абсолютно не відповідала дійсності. Наприклад, на ринку використання вантажних вагонів у цей же час діє інша методика, яка прив’язана до фактичної швидкості руху вагонів на різних маршрутах», — пояснили в компанії.
Більш того, різниця в методиках розрахунку вартості використання вагонів приватних операторів та АТ «Укрзалізниця» дозволяла деяким гравцям на ринку маніпулювати вартістю вагонів та необґрунтовано підвищувати ставки за використання власних вагонів.
«Саме тому компанія прийняла рішення перейти на ринковий механізм обрахування вагонної складової вартості вантажних перевезень з урахуванням фактичної швидкості руху вагонів. Що у підсумку уніфікує цей процес та прибере поле для маніпуляцій і нечесної, неконкурентної боротьби...» — додали в компанії.
В УЗ зазначити, що дійсно в серпні 2022 року вантажовласники відчують ріст вагонної складової у вартості перевезень вантажів вагонами «Укрзалізниці», адже фактично під час розрахунку різко зросте кількість днів використання вагонів, а ставки плати залишаться на поточному рівні.
Проте надалі з підвищенням вартості використання вагонів УЗ очікується зменшення попиту на вагони у поточному місяці, а за рахунок зменшення коефіцієнту утилізації вагонів очікується зменшення ставок плати до ринкового рівня.
«Окремо наголошуємо, що нормативна швидкість доставки вантажів не змінюється й становить, як і раніше, 200/320 км/добу. Таким чином, «Укрзалізниця» як відповідальний перевізник несе зобов’язання доставки вантажів у встановлений терміни, і жодних змін у цьому питанні не планується. Зазначені зміни щодо застосування фактичної швидкості руху вагонів стосуються виключно розрахунку вартості використання вагонів «Укрзалізниці», — додали в компанії.