Морські контейнерні перевезення України «захопили» харчі та агропродукція

19 лютого 2025, 08:00 36467

Контейнерний трафік через порти України 2024 року збільшився майже вдвічі. А в лютому 2025 року, вперше з початку війни, в порт Одеси зайшло судно третього контейнерного перевізника з так званої Великої трійки.

Про це в інтерв’ю LIGA.net розповів президент Асоціації міжнародних експедиторів України (АМЕУ) Віктор Берестенко.

Він зазначив, що сумарна частка швейцарської MSC, данської Maersk та французької CMA CGM в певні роки сягала половини глобального ринку контейнерних перевезень, відповідно — до чверті всього світового товарообігу. Відновлення рейсів цими компаніями до України фактично означає повернення країни у глобальну морську торгівлю.

«Щодо структури вантажопотоку в експортному напрямку — це суто зернові та продукти агропереробки. Наприклад, значну частку рефрижераторних перевезень займає компанія МХП. Вона відправляє на зовнішні ринки заморожену курятину в рефрижераторних контейнерах.

А ще, наприклад, в Україні є виробництво натуральних фруктово-ягідних солодощів під брендом Bob Snail. Ця продукція експортується до Сполучених Штатів Америки. В моїй практиці був випадок, коли підприємство з Кропивницького відправляло контейнер із замороженими тістечками до Нью-Йорку. Звісно, тут не йдеться про великі обсяги», — розповів Віктор Берестенко.

За його словами, імпортний вантажопотік значною мірою формують порожні контейнери, призначені для того, щоб вивезти експортну продукцію.

«Але потроху повертаються великі імпортери, такі як «Епіцентр», Metro Cash & Carry. Вони намагаються повернути свої морські вантажопотоки. Адже значна частина імпортних товарів потрапляла на полиці цих мереж через порти. Зараз, як і раніше, імпортний вантажопотік створюють товари, які не виробляються в Україні, зокрема продукти харчування: рис, арахіс, цитрусові, банани», — уточнив фахівець. 

І додав, що постачальники преміальних товарів поки неохоче ризикують завозити свою продукцію через українські порти. Хоча потроху з’являються серед вантажів одяг і взуття.

Щодо транзитного контейнеропотоку, то він майже повністю припинився після 2014 року. Адже значну його частину складали відправлення з та до росії, а також білорусі.