Про це йдеться у повідомленні Київської школи економіки.
Автор дослідження професор Київської школи економіки Олег Нів»євський наводить три ключові проблеми із запровадженням мінімального податку з кожного гектара.
«По-перше, має місце викривлення мотиваційної частини. Начебто, основна причина запровадження мінімального податку, — вирівнювання податкового навантаження між «тіньовиками» та «чесними». Насправді, і це підтверджують більш детальні модельні розрахунки податкового навантаження для різних виробників, «тіньовики» сплачують принаймні не менше податків, ніж «чесні» виробники», — наголосив Олег Нів»євський.
Друга проблема — фактично, запроваджується податок на бідних, адже він створює більше навантаження для бідніших агровиробників. Для самозайнятих одноосібників, яких налічується мільйони і які виробляють більше 40% валового аграрного випуску, 1400 грн/га — це значний додатковий податковий тягар. Оціночно, це становитиме від 3 до 19% сукупного річного доходу для цільової групи сільських домогосподарств, в залежності від рівня доходу.
Третя проблема полягає у тому, що мінімальний податок — боротьба із наслідками, а не з причиною.
«Тіньовий ринок — комплексна проблема, яка вимагає ретельного вивчення і «махання фіскальною шашкою» — це боротьба із наслідками, а не з причинами», — зауважив Олег Нів»євський.
За результатами аналізу для економіки України можна прогнозувати наступні наслідки:
одноосібники втратять (а сільгоспвиробники отримають) від 2,2 до 4,6 млн га земель;
зменшення вартості землі (менший попит);
економічні втрати одноосібників — $424-600 млн;
економічні втрати землевласників — $452-1056 млн;
економічна вигода (додаткові доходи) сільгоспвиробників — $273-654 млн;
додаткові доходи місцевих бюджетів — $598-726 млн.
«Сукупний ефект на економіку може скласти втрати на рівні $60-123 млн», — йдеться у повідомленні.
Київська школа економіки рекомендує в роботі над детінізацією аграрного сектору відмовитись від ідеї мінімального податку з кожного гектару, а натомість зосередитись на комплексному підході. Зокрема: скасувати 7-го мінімального терміну оренди сільгоспземель; інвентаризувати/зареєструвати державні землі; передати землі з державної в комунальну власність громад (ЗП №2194); внести зміни до податкового законодавства; спростити режим ПДВ/податку на доходи для дрібних виробників/фізосіб; реформувати єдиний податок 4ої групи; запровадити Державний аграрний реєстр (ЗП №3295); покращити доступ до фінансування для дрібних господарств (ЗП №3205); реформувати держпідтримку з метою перенаправлення її на потреби дрібних виробників; вивчити роботу закупівельників та постачальників із метою зменшення тіньових операцій.