Аграрії звернулися до Гройсмана: ситуація з перевезенням зерна — критична

10 листопада 2016, 15:44 2254

Асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» звернулася до прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана з проханням втрутитися у критичну ситуацію з перевезеннями зернових вантажів залізничним транспортом.

Відповідний лист-звернення було направлено 10 листопада у Кабмін, повыдомляє УКАБ.

«Ситуація, що склалась із залізничними перевезеннями зернових вантажів, гальмує збиральну кампанію пізніх ярих та ставить під загрозу реалізацію експортного потенціалу України», — йдеться у заяві УКАБ.

Зокрема, через невчасне відвантаження зерна зривається виконання експортних контрактів та страждає репутація вітчизняних компаній-експортерів, що загрожує втратою ринків та штрафними санкціями за прострочення поставок. У той же час, переповненість елеваторів гальмує збиральну кампанію, оскільки за відсутності вільних зберігальних потужностей сільгоспвиробники вимушені призупиняти збір урожаю, що призводить до суттєвих втрат зерна та погіршення його якості.

Через дефіцит вагонів-зерновозів, недостатність тягового складу та їх неналежний технічний стан, на фоні посилення контролю за автоперевізниками, виникла ситуація, коли потреба у перевезенні зернових вантажів залізницею перевищує реальні обсяги у 2,3 рази. Окремі компанії, особливо в західних регіонах, через нестачу палива та запчастин для локомотивів або вагонів-зерновозів чекають на подачу вагонів до двох тижнів. Трейдери також заявляють про системні перебої з поставками палива для тепловозів, внаслідок чого навіть ті компанії, що мають власні вагони, не можуть відправити вироблене зерно на експорт. Відповідно, перебої з поставками палива можуть повністю паралізувати роботу зернової логістичної інфраструктури.

Після низки інтенсивних зустрічей з керівництвом ПАТ «Укрзалізниця» у середині вересня цього року з приводу нестачі вагонів-зерновозів, палива та дефіциту запчастин до тепловозів, на всіх рівнях від «Укрзалізниці» до Міністерства інфраструктури України були анонсовані зобов’язання вирішити цю проблему у найкоротші терміни або надати чіткі орієнтири, коли вона буде подолана. На жаль, після двох місяців очікувань, сектор не відчув якихось зрушень. Натомість, спостерігаємо поширення проблеми з Львівської і Донецької залізниці на центральні і північні регіони України.

«Оскільки вже є чітке розуміння, що цього року буде рекордний вал зерна, а внутрішній ринок не може його спожити, треба думати про  експорт. Проблема, озвучена членами нашої асоціації ще у вересні, лише погірширилася, тому, вчергове, наголошуємо на критичній ситуації, що склалася, і закликаємо вжити всіх необхідних заходів для недопущення зривання експорту зерна», — наголосив генеральний директор УКАБ Тарас Висоцький.  

Збитки аграріїв від несвоєчасного відвантаження зернових експерти оцінюють в 100 млн грн, при цьому, якщо ситуація продовжить погіршуватись нинішніми темпам, сума може збільшитись в рази через штрафні санкції за невиконання поставок та додаткові вимушені технологічні витрати, додали в УКАБ.