Всі головні новини агроринку на
📲 Телеграм-каналі
Наказом МОН України від 2 червня 2025 року Владилену Сокирську призначено в.о. ректора Уманського національного університету. Який шлях обирає ЗВО з новим керівником, чим беруть абітурієнтів та чого очікувати після приєднання до нього Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини?
Владилена Сокирська: Університет представляє собою університетський комплекс, який станом на сьогодні включає сам Університет (має 6 факультетів) та 7 відокремлених структурних підрозділів (фахових коледжів) у Черкаській та Одеській областях. На 1 січня 2025 року освіту в університеті за всіма спеціальностями здобували 5408 студентів (здобувачів вищої освіти денної форми навчання — 4340 осіб, заочної форми навчання — 1068 осіб), а з урахуванням коледжів — 9773 студенти. За кількістю студентів Університет займає 47 місце серед 127 університетів, на які поширюється формула фінансування. Загальна частка здобувачів, які навчаються на місцях державного замовлення, складає близько 45% усього контингенту.
Наразі Університет готує здобувачів вищої освіти за 4 рівнями (молодший бакалавр, бакалавр, магістр та доктор філософії) з 21 спеціальності. Також є підготовка докторів наук, але це уже науковий рівень.
У 2024 році до університету було зараховано на різні курси та форми навчання 1748 осіб, що є доволі непоганим показником, враховуючи складну демографічну ситуацію та військовий стан. Конкурс вступників на програми підготовки бакалаврів становив: на денну форму навчання 1,17 особи на місце, заочну форму навчання — 0,63 особи на місце. Зрозуміло, що в Університеті різні спеціальності користуються різним попитом. До прикладу, найбільший конкурс спостерігався на спеціальності: 201 Агрономія (2,13 особи на 1 ліцензійне місце), 202 Захист і карантин рослин і 122 Комп’ютерні науки (1,92 та 1,85 особи відповідно на 1 ліцензійне місце).
За деякими спеціальностями Університет за кількістю вступників займає перші місця по Україні: 201 Агрономія (магістр) — 5 місце в Україні (за середнім балом вступників — 2 місце — 158,9); 203 Садівництво, плодоовочівництво та виноградарство (магістр) — 2 місце в Україні (за середнім балом вступників — 2 місце — 148,3); 205 Лісове господарство (магістр) — 5 місце в Україні (за середнім балом вступників — 1 місце — 157,3); 203 Садівництво, плодоовочівництво та виноградарство (бакалавр) — 1 місце в Україні (за середнім балом вступників — 4 місце — 140,7).
Владилена Сокирська: Університет систематично проводить профорієнтаційну роботу серед студентів загальноосвітніх шкіл, закладів професійної та передвищої фахової освіти. Традиційним уже є проведення Дня відкритих дверей навесні, коли протягом тижня університет відвідали до 1500 потенційних абітурієнтів та їхніх батьків. Серед новаторських підходів до профорієнтаційної роботи є започаткування кампанії серед роботодавців «Вивчи собі фахівця». Наразі на ринку праці є величезний дефіцит кадрів, а тому університет запрошує роботодавців приводити потенційних абітурієнтів, які будуть навчатися в університеті, а й майбутньому стануть їх працівниками.
При цьому роботодавців активно залучаються до самого освітнього процесу (через формування освітніх програм, визначення переліку вибіркових дисциплін, проведення практичної підготовки), що зменшує розрив між існуючими навичками випускника Університету і тими запитами, які має роботодавець. Серед інших університетів України ми відрізняємося, насамперед, практичною підготовкою майбутніх випускників. Також університет є лідером щодо підготовки кадрів для аграрного сектору економіки (агрономів, садівників, агроінженерів).
І ще одна родзинка університету – це його КАМПУС. Мало університетів в Україні мають повністю відокремлений від міста КАМПУС, де зосереджено уся освітня, побутова та виробнича інфраструктура.
Владилена Сокирська: Наразі найпершим завданням є реорганізація Університету шляхом приєднання до нього Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Ми свідомі, що таке приєднання вимагатиме переосмислення стратегії розвитку Університету з урахуванням його переходу до класичного. Водночас є уже ті напрями, які слід обовʼязково розвивати, враховуючи тренди в українській та світовій освіті. Це освіта дорослих, розвиток освітніх мікропрограм, цифровізація, використання в освітньому процесі ШІ, підвищення практичності через розширення дуальної освіти, комерціалізація наукових досліджень, диверсифікація фінансових ресурсів. Також університет і надалі планує бути центром професійної та соціальної адаптації ветеранів війни (маємо значний досвід реалізації грантових програм у цій сфері, що фінансувалися Норвегією, США, Японією). Впевнені, що майбутня реорганізація підсилить наші сильні сторони, а притік нових думок та ідей відкриє нові можливості.
Владилена Сокирська: Сьогодні об’єднання двох університетів в Умані — це не лише стратегічно зважене, а й об’єктивно необхідне рішення. Заклади освіти всіх рівнів наразі стикаються з серйозними викликами: повномасштабне вторгнення рф, різка демографічна зміна, фінансові обмеження. Ми маємо усвідомлювати ці реалії й консолідувати зусилля задля гідної відповіді на них. У цьому контексті важливо подякувати державі та профільному міністерству за те, що, попри складну ситуацію, ухвалюються рішення не про закриття університетів у малих містах, а про створення на їх основі потужних регіональних центрів вищої освіти й науки.
Особливо хочу підкреслити: жоден викладач не втратить робочого місця. Усі студенти, магістранти та докторанти продовжать навчання за обраними програмами у повному обсязі. Випускники отримають дипломи вже Уманського національного університету — сучасного, конкурентоспроможного та авторитетного закладу вищої освіти. Переконана, що об’єднання університетів стане додатковою мотивацією для абітурієнтів обрати наш спільний потужний заклад, і вони точно не пошкодують про свій вибір.
Владилена Сокирська: На мою думку, реформи вищої освіти слід зосередити у кількох напрямках:
Щодо аграрної освіти, то це:
Владилена Сокирська: Сучасний агробізнес вимагає від фахівців не лише глибоких знань, а й розвинених м'яких навичок (Soft Skills). Розуміючи це, науково-педагогічні працівники нашого університету постійно вдосконалюють методи навчання, орієнтуючись як на динамічні зміни у виробництві та науці, так і на актуальні запити ключових стейкхолдерів — роботодавців та здобувачів освіти. Ми приділяємо особливу увагу використанню в освітньому процесі тих підходів, що спрямовані на формування у студентів навичок, критично важливих для успішної кар'єри в бізнесі. Також університет, враховуючи досвід років пандемії ковіду та воєнний стан, розвиває дистанційну форму здобуття освіти. Університет є учасником Консорціуму (6 українських університетів, 2 з Молдови, 1 з Німеччини, 1 з Іспанії, 1 з Італії), який реалізовує проект DEFEP (Дистанційна освіта майбутнього: кращі практики ЄС у відповідь на запити сучасних здобувачів вищої освіти та ринку праці). Термін реалізації — упродовж 2023–2026 рр. Загальна сума проекту — 777 319 євро.
Владилена Сокирська: Для цього необхідно впровадити комплексні зміни, що охоплюватимуть усі рівні та аспекти освітнього процесу. Це вимагає тісної співпраці між Університетом, бізнесом, державою та самими студентами. Ось ключові напрями, які університет уже нині розвиває:
Владилена Сокирська: Університет відрізняється рівнем практичної підготовки випускників. Здобувачі усіх освітніх програм та усіх спеціальностях відповідно до навчального плану проходять практичну підготовку на підприємствах, установах та організаціях за профілем навчання. Протягом багатьох років університет плідно співпрацює та підтримує дружні стосунки з підприємствами та організаціями з різних регіонів України. Зокрема, у поточному навчальному році студенти проходили практику на підприємствах ЗАТ «Зернопродукт МХП», АФ «Білозерський», ПАТ «Монфарм», ТОВ «Байс-Агро», ПрАТ «Звенигородський сироробний комбінат», ТОВ «Мошурівський консервний завод», ДП «Уманське ЛГ», ТОВ «Аграрій-СВПП», які вже багато років є базами практики для студентів. З багатьма підприємствами договори про проходження практики студентів переукладаються на нові строки. Підприємство ТОВ «Кищенці», ТОВ «Аграрій-СВПП», ПП «Дикун», ФГ «Ярослав», ФГ «Златодар», ФГ «Поляна лісова», ФГ «Урожай», ФГ «Неофіти», СФГ «Хлібороб» запрошують та приймають студентів на практику.
Владилена Сокирська: За даними Міністерства освіти і науки України (ці дані надає Пенсійний фонд України) упродовж 2 років після закінчення навчання, роботу за фахом знаходять близько 46% випускників університету. Це є офіційне працевлаштування. На жаль, в Україні існує значний тіньовий сектор економіки. За оцінками самого університету (ми систематично проводимо опитування випускників, а декани здійснюють моніторинг їх працевлаштування), близько 80% випускників працевлаштовуються.
Владилена Сокирська: Університет тісно співпрацює з багатьма великим аграрними та не аграрним компаніями. Серед найбільш відомих це: МХП, Кернел, НІБУЛОН, ПриватБанк, АТ «Ельворті», Сингента тощо. Університет є співзасновником асоціації «Укрсадпром». І цю співпрацю лише нарощуємо. Свіжим прикладом є налагодження партнерських зв’язків з провідними компаніями харчової галузі. Зокрема, 12–13 червня 2025 р. Уманський національний університет став базою проведення Третього національного форуму «Хлібна індустрія–2025».
Також у поточному місяці було укладено важливу угоду про наукову і освітнь співпрацю між УНУ і Державним підприємством «Міжвідомчий науково-технічний центр «Агробіотех» НАН України. Такі угоди посилюють взаємодію між науковими установами та закладом вищої освіти, зорієнтованих на подальший розвиток аграрної науки, біотехнологій, екологічно сталого виробництва та впровадження інновацій у сільське господарство.
Ключовими складовими співпраці з усіма вищеозначеними інституціями є:
Освітній процес. Представники компаній залучені до розробки освітніх програм, читання практичних занять та лекцій. На базі компаній відбувається практична підготовка. Також практикується дуальна освіта. Зокрема, найбільш плідно у цьому напряму є робота з МХП.
Владилена Сокирська: Кожній спеціальності є свій час. Наразі, якщо ти дійсно фахівець зі своєї справи, то яку б ти не закінчив спеціальність в університеті — будеш мати роботу та гарну заробітну плату. Зрозуміло, що наразі державі потрібні фахівці інженерних, агрономічних та природничих спеціальностей, але роботодавці потребують фахівців і з інших спеціальностей, зокрема економічних. Слід відмітити новий тренд в освітньому середовищі та у потребах роботодавців — це фахівці на межі кількох спеціальностей. Тому університет планує започатковувати і міждисциплінарні освітні програми. Наприклад, таку як «Агроменеджмент».
Сучасному роботодавцю потрібен агроном, який знає не лише агротехнології, але розуміється у фінансах і обліку, уміє управляти персоналом та проектами, шукати потенційних покупців продукції та розширювати канали збуту.
Владилена Сокирська: Університет тісно співпрацює з місцевими органами влади у сфері освітньої діяльності (здійснює перенавчання фахівців), грантової діяльності (спільно подає і реалізує проєкти), волонтерської діяльності та участі у розробці та реалізації різноманітних програм, що стосуються громади. У майбутньому університет себе бачить прогромадським університетом, який буде центром формування лідерів регіону та драйвером його розвитку.
Світлана Яценко, AgroPortal.ua