Український аграрний сектор внаслідок повномасштабного вторгнення рф у 2022 р. втратить $9,3-9,8 млрд.
Такий прогноз зробили науковці Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки».
Зазначається, що лише на блокуванні морських портів та зміні логістики експортних перевезень агросектор може втратити $7,5-8 млрд, на вартості непроданого минулорічного зерна — $0,5 млрд, а на вартості знищених або захоплених окупантами складських приміщень елеваторів — ще додатково $1,3 млрд.
За словами завідувача відділу інвестиційного та матеріально-технічного забезпечення ННЦ ІАЕ, д.е.н. Олександра Захарчука, нагальним завданням сьогоденної агрологістики є оптимальне формування й ефективне управління товарно-інформаційно-фінансовими потоками сфер постачання, виробництва і збуту сільськогосподарських продуктів, які були зруйновані або окуповані через воєнні дії росії на території України.
Нині для сільського господарства найбільш гостро стоїть проблема тарифів на перевезення урожаю та вартості його зберігання, наголосив він.
Лише у січні-лютому 2022 р. тарифи на перевезення зернових вантажів залізничним транспортом в Україні зросли на 15-20% порівняно з аналогічним періодом 2021 р. Подальше зростання вартості залізничної логістики — збільшення тарифів для зернових вантажів з 29 червня 2022 р. ще на 70% — призвело до додаткових витрат аграріїв, що оцінюються у $120 млн на рік.
«В цілому з початком блокади портів вартість логістики в структурі експорту зросла у 5-7 разів та досягла показника $180 на 1 т зерна. З огляду на таку вартість логістики, виробники зерна вимушені продавати товар уже нижче собівартості. За середніми розрахунками, вартість 1 т пшениці в полі вимушено знизилась до 100-120 $/т за собівартості виробництва щонайменше 120-150 $/т», — зазначає експерт.
При цьому, оскільки у 2022 р. планується зібрати не менше 50 млн т урожаю зернових та 15 млн т олійних з урахуванням перехідних запасів, очікувався дефіцит елеваторних потужностей не менше 15-20 млн т. Це може також призвести до значних втрат через відсутність відповідних умов для зберігання врожаю, висловив занепокоєння він.
«Тому для реалізації експорту сільськогосподарської продукції необхідно надалі розвивати аграрну логістику через будівництво нових перевалочних комплексів і транскордонних терміналів на заході України; будівництво нового транспортного коридору до портів Польщі та Литви на базі широкої залізничної колії; розвитку річкового експорту агропродукції; збереження й підтримку аграрного сектору в умовах неповної роботи портів на рівні держави», — підсумував Олександр Захарчук.