Державне агентство водних ресурсів України зволікає із наданням відповідної згоди та передачею меліоративних систем та об’єктів інфраструктури у їх складі до сфери управління Державного агентства з розвитку меліорації, рибного господарства та продовольчих програм.
Про це йдеться у Рекомендаціях за результатами комітетських слухань «Реформа гідротехнічної меліорації: перешкоди, досягнення, перспективи».
У парламенті зауважили, що водогосподарські організації, що належать до сфери управління Держводагентства, продовжуючи незаконно експлуатувати об’єкти інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушують закон «Про меліорацію земель», відповідно до якого управління інженерною інфраструктурою меліоративних систем та її окремими об'єктами, що перебувають у державній власності, здійснює Кабінет Міністрів України і центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері гідротехнічної меліорації земель, через підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління цього органу.
«На сьогодні у Держводагентстві продовжує обліковуватися 235 зрошувальних систем площею 706,9 тис. га та близько 1250 осушувальних систем площею понад 2200 га», — додали у ВРУ.
Учасники виїзних комітетських слухань мали змогу переконатися, що Черкаська область є одним із лідерів серед регіонів України, де найбільше створено ОВК (15 із 43 створених в країні організацій).
«Водночас у Черкаській області ситуація із передачею меліоративних систем до сфери управління Держрибагентства залишається найбільш критичною, оскільки Держводагентство пропонує передати лише частини меліоративних систем без головних насосних станцій на джерелі зрошення, що призведе до штучного розділення (розбалансування) меліоративних систем, дублювання функцій з експлуатації меліоративної інфраструктури, а також до ситуації коли один державний орган буде надавати послуги щодо подачі води іншому державному органу», — додали у парламенті.
Обґрунтування такої позиції Держводагентства — можливість використання насосних станцій меліоративних систем з метою подачі води для питних та технічних потреб населенню та суб’єктам господарювання, що суперечить закону «Про меліорацію земель», унеможливлює створення організацій водокористувачів у межах цих систем та призведе до занепаду гідротехнічної меліорації земель.
З огляду на вищезазначене, з метою реалізації реформи гідротехнічної меліорації земель, учасники комітетських слухань рекомендують Верховній Раді України у першу чергу розглядати законопроєкти, спрямовані на вдосконалення порядку надання послуг з гідротехнічної меліорації земель, у разі їх надходження до парламенту.
Комітету ВРУ з питань аграрної та земельної політики рекомендується забезпечити першочерговий розгляд та супровід таких законопроєктів, а також забезпечити контроль за виконанням вказаних рекомендацій комітетських слухань.
Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики розглянути законопроєкт «Про внесення змін до статті 133 Податкового кодексу України щодо особливостей неприбуткового статусу організацій водокористувачів» (№5203 від 04.03.2021).
Водночас парламентарі рекомендують Кабінету Міністрів України: