Експорт зерна до ЄС: Україна готова продовжити ліцензування на майбутній урожай

21 лютого 2024, 12:49 955

Польські протестувальники продовжують блокувати рух вантажного транспорту на кордоні, на жодному пункті пропуску вільного руху не відновлено.

Про це у телеефірі заявив перший заступник міністра аграрної політики та продовольства Тарас Висоцький. 

«Учора, 20 лютого, було блокування всіх пунктів пропуску на українсько-польському кордоні. На деяких пунктах пропуску акції протесту анонсувалися на один день. Але глобально залишається дуже обмежений рух, і системні базові агропродукти неможливо наразі доставляти через українсько-польський кордон. Вільного руху, на жаль, не відновлено на жодному пункті пропуску», — сказав він.

Висоцький зауважив, що вимоги протестувальників мають політичний характер і не стосуються спільної аграрної європейської політики і загалом аграрного сектору. Ці вимоги висувають окремі міноритарні групи.

Водночас він нагадав, що Україна у вересні 2023 року запровадила ліцензування експорту пшениці, кукурудзи, насіння ріпаку та соняшнику до п'яти країн, зокрема Польщі. Тому ці культури лише транзитом проходили через її територію. 

«Цей крок ми готові продовжувати до кінця поточного року. На наступний врожай по цих культурах ми надалі готові проводити ліцензування. Це фактично обмеження експорту продукції до Польщі, щоб не було напруги на її внутрішньому ринку», — пояснив Висоцький.

Також він зауважив, що у Польщі розповсюджується багато міфів щодо української агропродукції, зокрема про плісняву в зерні. Однак це неможливо, оскільки фітосанітарна чи ветеринарна служби Польщі всі аграрні вантажі перевіряють.

«Також міф те, що завантажена вся морська інфраструктура Польщі. Навіть є невикористання інфраструктури, наприклад, у польських портах, оскільки Україна спромоглася запустити власний зерновий коридор, і абсолютна більшість їде туди. Тому це все маніпуляції», — вважає він. 

Висоцкьий уточнив, що 86% зернових і олійних з України наразі експортуються морем через порти Одеси і Дунайський регіон, 11% — залізничним транспортом і лише 2-3% — автомобільним транспортом. 

«Але ми є великим експортером і виробником яблучного соку, томатної пасти, м'ясної продукції, яєць, хлібобулочної продукції. Дуже часто покупцями є Німеччина чи Нідерланди», — сказав він, зазначивши, що саме ця продукція прямує автотранспортом через західний кордон, що дає можливість зберігати конкурентність на європейському ринку.