Увійти до ТОП-50 рейтингу Doing Business уже в найближчі рік-два цілком реально. Проте для суттєвого зростання Україні потрібно рівнятися навіть не на темпи європейців, а азійських лідерів — Китаю (+32 місця) або Індії (+23 місця).

Про це у ексклюзивному коментарі AgroPortal.ua повідомив заступник голови BRDO (Better Regulation Delivery Office (Офіс ефективного регулювання)) Денис Малюська.

За його словами, сусіди досі знаходяться у рейтингу вище за Україну.

«З одного боку, Україна з +5 пунктів у цьому році показала найкращий результат серед усіх сусідів. Так, у Румунії -7, Польщі -6, Угорщини -5, у Молдови і Словенії -3, Білорусі +1 і РФ +4. Більш того, навіть серед країн ЄС більше, ніж у нас, зростання лише у Бельгії — +7. Відтак, цьогорічний результат закріпив за Україною друге місце в світі за темпами зростання показників у рейтингу. З іншого боку, це занадто мало для потенціалу та амбіцій, які має Україна», — повідомив він. 

Так, за показником «Вирішення неплатоспроможності» Україна виросла на 4 позиції (з 149 до 145). А от за іншими компонентами, дійсно, впала. 

«Це свідчить виключно про бездіяльність у цих сферах. Єдине, що варто відзначити, це певний прогрес, попри падіння на 1 місце (з 64 на 63), у компоненті «Реєстрація власності». Тут Мін'юст уже провів певне реформування, виключивши необхідність проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки для нотаріального посвідчення угоди купівлі-продажу між юридичними особами. Проте на імплементацію не вистачило кількох тижнів, отже результат не врахований», — повідомив Денис Малюська, сподіваючись на врахування наступного року.

За словами експерта, ключовими кроками для підняття країни у рейтингу є: посилення захисту міноритарних акціонерів і міноритарних учасників ТОВ, спрощення оформлення земельних ділянок під лініями електропередач, скасування пайової участі в інфраструктурі населеного пункту, імплементація «єдиного вікна» на митниці, впровадження довірчої власності як альтернативи застави, а також спрощення податкового обліку.

«Проте, на жаль, потрібні й важливі ініціативи зустрічають значний опір. Яскравий приклад — законопроект про поліпшення інвестиційного клімату (№8124), який вже двічі вносився урядом до парламенту, але за кілька років не був прийнятий навіть у першому читанні. У підсумку, ми прийшли до абсурдної ситуації, коли більша частина реформ, що вплинули на цьогорічний рейтинг, були реалізовані завдяки одній комплексній постанові Кабміну», — повідомляє Денис Малюська. 

Він підкреслює, що потенціал для реформ на підзаконному рівні залишився невеликий, для відчутних результатів потрібні закони. Крім того, експерт резюмує, що наступні вибори можуть створити «вікно можливостей», коли певні зміни, які позитивно сприймаються електоратом, отримають додаткові шанси на життя.


Наталія Ключнікова, AgroPortal.ua

Мультимедіа