Ціна, якість і наявність продукції. Головні орієнтири аграріїв у підготовці до весняних робіт

18 грудня 2024, 05:57 1126

Погодні умови цього року стали справжнім випробуванням для вітчизняних аграріїв, адже в деяких регіонах дощів не було з середини весни і до вересня. Це суттєво вплинуло на посівну та сівозміну, сприяло поширенню нетипових хвороб і шкідників. Потреба в захисті зросла і вимагала швидкої реакції.

Про підсумки і тенденції ринку ЗЗР цього року та прогнози на наступний AgroPortal.ua розмовляв із керівником агрохімічного напрямку та бренду DEFENDA LNZ Group Сергієм Борисовим. 

Цей сезон за погодними умовами був складним для сільгоспвиробників і для виробників ЗЗР. Як саме вплинули аномальні погодні умови на ринок ЗЗР? 

Сергій Борисов: Так, цей рік відзначився раннім стартом польових робіт, виходити в поля почали дуже рано. Зазнала змін сівозміна: зросла площа під соєю, тоді як під кукурудзою та соняшником — скоротилася. 

Влітку почалася засуха, особливо сильно постраждали просапні культури, практично в усіх регіонах, за винятком західних областей. Тому в першій половині року найбільше були в попиті гербіциди, а от подальші фунгіцидні обробки та застосування десикантів були скорочені. 

У зв'язку з погодними умовами препарати для озимого клину (з д.р прохлораз, ципроконазол, дифеноконазол) були менше у попиті. Загалом за підсумками осінньої кампанії озимина увійшла в зиму в поганому стані, особливо це стосується центральних, південних та північних регіонів. Тож ми так само передбачаємо ранній старт весняних робіт наступного року.

Чи були нетипові випадки поширення окремих видів бур'янів та шкідників? Які рішення пропонувала LNZ Group?

Сергій Борисов: Вже не один рік спостерігається поширення такого бур’яну як ваточник. Ця південна рослина просувається все далі на північ. Багато сільгоспвиробників не знають, як із ним боротися. Тож із метою надання актуальної інформації про наявні виклики ми організовуємо фахові семінари.

Більшість агрономічних проблем потребують завчасної уваги, це робота на випередження. Тому агрономічний та науковий відділи нашої компанії моніторять поширення хвороб чи шкідників та ініціюють розробку нових препаратів. У портфелі DEFENDA вже понад 85 зареєстрованих продуктів, вони перекривають практично будь-які можливі виклики, що можуть виникнути. Та на цьому ми не зупиняємося, науковий відділ працює наперед. Тож у разі можливих складнощів готуємося і пропонуємо актуальний захист. 

Також цього року по всій Україні спостерігалося засилля павутинного кліща, і на ринку був період дефіциту препаратів проти цього шкідника. Що пропонував бренд DEFENDA, і чи вистачило продуктів?

Сергій Борисов: Дійсно, засуха та погодні умови загалом сприяли швидкому розвитку павутинного кліща, що атакував досі нетипові для нього культури, як-от соняшник чи кукурудзу. Шкідник і раніше з'являвся на кукурудзі, але переважно у південних областях, цього ж року його спостерігали й у більш північних та центральних регіонах. 

DEFENDA пропонує аграріям акарицид Миральд (енпіроксимат, 50 г/л), що успішно бореться як із кліщем, так і з кладкою яєць, унеможливлюючи його розмноження. Потреба у препараті суттєво зросла цього сезону, проте всі наші партнери були повністю забезпечені необхідними обсягами, і дефіциту не було.

Які головні тренди ринку ЗЗР цього року, що відбувалося?

Сергій Борисов: Найважливіше, що ринок, постачальники адаптувалися до викликів та умов воєнного стану. Логістика стала більш стабільною, тепер можна прогнозувати й здійснювати замовлення заздалегідь. 

Препарати DEFENDA стали доступнішими завдяки логістиці та здешевленню світових цін на енергоносії. 

Загалом ринок ЗЗР у грошовому вимірі зменшився, але за обсягами зріс. Щодо LNZ Group, то компанія виконала встановлені плани з продажу ЗЗР у обсягах.

За перше півріччя обсяги продажів гербіцидів зросли практично в усіх виробників, на це вплинуло декілька факторів. Перше — це ціна, яка порівняно з 2023 роком стала більш комфортною для аграріїв. Якщо ж порівнювати з 2022 роком, то різниця майже вдвічі. 

По-друге, сільгоспвиробники вже зрозуміли, що дійсно потрібно  економити, але розумно. Не можна відмовлятися від обробок, адже в результаті не отримуєш запланований врожай. Для прикладу, порівняємо прибутки від соняшнику минулого і поточного року: врожайність у 2 т/га і більше дозволила отримали ті ж самі кошти, що й торік за урожайності 3 т/га. Різницю компенсувала ціна, яка зросла внаслідок недобору врожаю. Тому ті, хто працював технологічно, мають прибуток з гектара навіть за менших обсягів. 

На які продукти DEFENDA був найбільший попит?

Сергій Борисов: Найбільше зростання спостерігалося в групі гербіцидів. Мали попит препарати по сої, кукурудзі й частково по соняшнику. 

Згідно з планами, були зменшені обсяги продажів фунгіцидної групи, оскільки погодні умови склалися так, що від літніх гербіцидних обробок соняшнику та пшениці відмовлялися, адже все горіло від посухи. За таких температур застосування фунгіцидних препаратів було недоцільним. До того ж погодні умови унеможливлювали їхнє використання. З цієї ж причини був дещо знижений попит на десиканти, і це стосується всього ринку ЗЗР. Застосування десикантів по сої чи соняшнику було мінімальним, у цьому не було потреби.

Як пройшли обробки озимих культур восени? Які були особливості у виборі продукції з огляду на кліматичні умови?

Сергій Борисов: Проблеми виникали вже з кінця червня – початку липня, коли почалася сильна посуха, і не було опадів. У деяких регіонах їх не було і до сьогодні. Тому були великі труднощі з обробкою ґрунту, що своєю чергою вплинуло на якість посіву. Тож через брак вологи сходи увійшли в зиму не в найкращому стані, а подекуди — в дуже слабкому. Така ситуація спостерігається практично по всіх регіонах, крім західних областей. Ми пропонували сільгоспвиробникам обробляти такі сходи препаратами, що допомагають перезимувати культурам: фунгіцид Талер (тебуконазол, 250 г/л), Камзол (метконазол, 60 г/л), Камзол Турбо (ципроконазол, 80 г/л + метконазол, 60 г/л ).

Зараз у LNZ Group моделюють різні ситуації перезимівлі озимих. Дуже вірогідно, що весняні роботи й обробки ЗЗР потрібно буде починати раніше, щоб підтримати й підготувати рослини до вегетації. 

Отже варто вже зараз піклуватися про весняний захист і підживлення? Чи сприятливі нині ціни для закупівель?

Сергій Борисов: Планувати весняну кампанію варто вже зараз. LNZ Group знає, які виклики є у вітчизняних аграріїв, і ми також готуємося.

Потрібно враховувати не лише вигоду від ранніх закупівель. Найважливіше, щоб препарат був у господарстві в потрібний час. Повинна бути ціна, якість і наявність. Адже деякі препарати весною знадобляться незвично рано. Щоб не було ажіотажу, ми радимо контрактуватися завчасно, особливо зважаючи на те, що ціна на сільгосппродукцію зараз висока, а на ЗЗР — низька. За нашими спостереженнями, вона найнижча за останні 6-7 років. 

Постійні клієнти LNZ Group уже розпочали закупівлі. Орієнтовно 20% наших партнерів закрили весняні потреби в ЗЗР та добривах. Це насамперед системні агровиробники, які заздалегідь планують як витрати, так і урожайність. 

Щодо ціни, то дійсно зараз дуже вигідно проплачувати постачання ЗЗР, насіння і добрив, адже ціни залежать від валютного курсу. Попередні замовлення дозволяють мінімізувати курсові ризики. 

Тобто виробники змінюють підхід до закупівель?

Сергій Борисов: Сільгоспвиробники стали працювати більш системно. Якщо раніше переважали спотові продажі, то 2024 року аграрії почали активніше купувати ЗЗР заздалегідь. 

Тож деякі виробники частіше контрактуються, щоб гарантовано мати потрібний обсяг препаратів на потрібний період. Для тих, хто не впевнений, можливе часткове контрактування. Ми клієнтоорієнтована компанія, тому до кожного аграрія є індивідуальний підхід. 

У LNZ Group діють різноманітні партнерські програми, особливо лояльні умови для аграріїв із прифронтових зон. Вони мають змогу отримувати відтермінування оплати за отриману продукцію, тобто на насіння, добрива, мікродобрива, ЗЗР. Ціну можна зафіксувати на день підписання угоди, а оплата може бути навіть після збору врожаю. 

Нагадаю, що в компанії є власний трейдинг, тож ми допомагаємо і з реалізацією продукції, і можемо прийняти будь-який вид продукції в рахунок оплати. Також є можливість розрахувати мінімально можливий прибуток від вирощування сільгосппродукції. Тоді ще до збору врожаю фермер знає, яким буде гарантований рівень прибутку. Якщо ж урожайність перевищить розрахунки, то можливі й додаткові надходження. Сільгоспвиробникам вигідно працювати за схемою нашого трейдингу, тому що ми фіксуємо кінцеву оплату в валюті, уникаючи курсової різниці. До того ж гарантії в наш нестабільний час є дуже важливими. 

Які нові продукти DEFENDA презентувала у 2024 році? 

Сергій Борисов: Бренд презентує новинки щороку. Цьогоріч це:

  • Шериф Максі (трибенурон-метил, 563, г/кг + флорасулам, 187 г/кг)
  • Оіл-Дріфт (ріпаково-метиловий ефір, 810 г)
  • Сілтек (гептаметилтрисилоксан модифікований поліалкіленоксидом — 60%, суміш полімерних сполук — 35%).

Через повномасштабну війну більшість господарств відчувають брак професійних спеціалістів. Тому ми пропонуємо вже готові суміші, які прості у використанні й не потребують додаткового змішування. Такий продукт потрібно просто налити в бак відповідно до рекомендацій в інструкції.

Якщо ж у господарстві є професіонали, то вони віддають перевагу монокомпонентним продуктам, щоб самостійно створювати бакові суміші. Але для цього потрібні додаткові знання, а в наших багатокомпонентних препаратах уже все прораховано, і компоненти бакової суміші підібрані з максимальною ефективністю. 

Усі нові препарати готові до використання і потребують мінімального досвіду роботи. Ці продукти отримали схвальні відгуки від наших клієнтів, усі задоволені їхньою ефективністю і легкістю застосування. Затрати на гектар повністю себе виправдовують.

Чи є підстави для зростання цін на добрива та ЗЗР у новому році? 

Сергій Борисов: Ринок дуже рухливий. Ймовірно, ціни не будуть зростати, але загалом вартість ЗЗР дуже корелюється з ціною нафти і енергоносіїв. Також велику частку в собівартості займає логістика. Тож зростання може бути, і це ще один аргумент, чому варто не затягувати з плановими закупівлями. 

Додам, що 2024 року спостерігалася значна різниця в ціні між генеричними препаратами та препаратами національних компаній на користь генеричних продуктів. У 2025 році ця тенденція збережеться. Тому ми прогнозуємо ріст ринку генеричних продуктів за кількісними показниками, що дасть можливість сільгоспвиробникам зекономити у витратах на гектарі

Як компанія готується до майбутнього сезону? Які пріоритети має на сьогодні? 

Сергій Борисов: Компанія динамічно розвивається в усіх напрямах. Окрім того, що ми самі є сільгоспвиробниками, ми також допомагаємо фермерам в реалізації продукції, тож наш асортимент постійно розширюється. Ми допомагаємо закрити питання логістики, агротехнологій, підібрати найбільш ефективні рішення під кожне поле, зокрема пропонуємо обробіток дронами, і не лише десикації, а інші внесення ЗЗР. 

Також у нас є власний напрям трейдингу, який допомагає аграріям продати врожаї за більш вигідними цінами. Проводимо ми й обмінні операції. Якщо пояснити це простими словами, то зерно можна обміняти на ЗЗР. Програм підтримки виробників на майбутній рік заплановано дуже багато, як і освітніх заходів. 

У LNZ Group також є власний олійний завод. Чи вистачає сировини для ОЕЗ? 

Сергій Борисов: Завод зараз працює як на власній сировині, так і  закуповує за форвардними контрактами. Для тих, хто прагне мати стабільний збут, це зручно і вигідно. Контракти можливі як з фіксацією ціни, так і без. Зараз ОЕЗ переробляє ріпак і сою, а на осінь 2025 року запланований також соняшник. Ми не відчували браку сировини, оскільки були реалізовані форвардні контракти. Також ми маємо надійних партнерів з вирощування. 

Яка кадрова ситуація в компанії? Які програми навчання та розвитку пропонуються для співробітників?  

Сергій Борисов: Як і у всіх, це питання дуже гостре. В межах закону проводимо бронювання. Також постійно запрошуємо нових фахівців, навчаємо — як для сільськогосподарських, так і для наукових відділів. Пробували співпрацювати також із науковими установами, але це потребує довше часу, тому про результат говорити зарано. На навчання йде 2-3 роки, і молодь не завжди до цього готова. 

За співробітниками, що зараз у лавах ЗСУ, закріплені їхні робочі місця, і ми їх чекаємо. Також адаптуємо робочі місця для людей з обмеженими фізичними можливостями. 

Дякую за розмову!


Світлана Цибульська, AgroPortal.ua