Для українського зерна просять «зелені коридори» по Європі

25 липня 2023, 08:00 1730

Українська зернова асоціація офіційно звернулась до виконавчого віцепрезидента, комісара з питань торгівлі Європейської комісії Валдіса Домбровскіса щодо оптимізації «шляхів солідарності».

Про це говориться у повідомленні УЗА.

Зазначається, що асоцація запропонувала Єврокомісії збільшити експорт «шляхами солідарності» на 1-1,5 млн т на місяць, компенсувавши частину витрат європейських перевізників та портів, що здійснюють транзит українського зерна. Це призведе до суттєвого зменшення вартості перевезення зерна та дасть можливість українським аграріям беззбитково вивезти надлишки зерна до країн, що потребують українського зерна, та стабілізувати глобальну продовольчу безпеку.

В УЗА зауважили, що цього року українські виробники можуть зібрати близько 69 млн т зернових та олійних культур, а прогнозований обсяг експорту у 2023/24 МР може скласти близько 45 млн т. До того ж Україна експортує олію та шроти — близько 9-10 млн т на рік.

«У зв’язку зі зривом Чорноморської зернової ініціативи російською федерацією Україна зіткнулися з нагальною потребою додатково збільшити пропускну спроможність «шляхів солідарності» приблизно на 1-1,5 млн т зерна на місяць. Це можна зробити за рахунок експорту зерна через порти країн Балтії (Клайпеда та інші), Німеччини (Росток, Гамбург), Нідерландів (Роттердам), Хорватії (Рієка), Італії (Трієст) та Словенії (Копер). Розвиток цих маршрутів активно підтримується Європейською комісією», — пояснили в УЗА.

Експерти уточнили, що ці маршрути мало задіяні через складність і вартість логістики порівняно з іншими маршрутами. Різниця в ціні становить приблизно 30-40 €/т.

Відтак УЗА просить ЄС запровадити «зелені коридори» для української сільськогосподарської продукції до морських портів країн Балтії, Німеччини, Нідерландів, Хорватії, Італії та Словенії, які включатимуть:

  1. перенесення санітарного, фітосанітарного та ветеринарного контролю з пунктів пропуску на кордоні з Україною на територію країни призначення, що забезпечить значне збільшення експорту;
  2. запровадження субсидій від Європейської комісії для компенсації європейським перевізникам додаткових логістичних витрат на транзитні перевезення та часткової компенсації європейським портам — так званих портових витрат на українське зерно.