Головний тренд сезону-2024 — оптимізація агровиробниками витрат і пошук варіантів підвищення маржинальності виробництва. Ускладнюється це тим, що впровадження аграріями нових рішень відбувається в умовах постійних змін та нових викликів.
Загалом експерти відзначають, що все більше сільгоспвиробників переходять на мінімальний обробіток ґрунту, зменшують застосування основних добрив, відмовляються від звичних систем удобрення та захисту посівів. Це кроки, які дозволяють скоротити витрати на виробництво.
Щоб дізнатися, як змінився ринок, AgroPortal.ua поспілкувався з представниками ресурсних компаній про головні тенденції та виклики цьогорічного сезону.
Ринок закупівель змістився у часі на 2-3 місяці
У компанії LNZ Group розповідають, що ринок ЗЗР у сезоні-2024 має тенденцію до оптимізації складової собівартості, тому аграрії через проблеми з експортом, низькі ціни на зерно та зростання витрат на виробництво почали рахувати свої кошти та оптимізувати витрати. Зокрема, дуже чітко окреслена тенденція до переходу сільгоспвиробників на генеричні продукти системи захисту, і сьогодні практично у кожного господарства у використанні переважають генерики.
Дмитро Соломонюк додає, що навіть на початку березня є аграрії, які ще не визначилися з культурами. Сільгоспвиробники спостерігають, що відбувається з експортом, слідкують за новинами і намагаються прогнозувати, що краще посіяти цього року, щоб не мати збитків. Також експерт відзначив, що складна ситуація пов’язана з воєнними діями на Харківщині, Дніпропетровщині, Запоріжжі, Миколаївщині. В цих регіонах аграріям взагалі складно приймати рішення, тому зараз вони лише розпочинають роботу із закупівлі ЗЗР та протягом сезону купуватимуть їх поетапно.
«Якщо брати в цілому, то наші клієнти закупилися насінням на 70%, ЗЗР — 40%. Тож чекаємо, що в березні активізуються аграрії зі східних та південних областей», — розповідає Дмитро Соломонюк.
Він додає, що LNZ Group цьогоріч розширила бартерні програми і має більше можливостей підтримати аграрія щодо кредитних можливостей.
Також Олександр Мигловець відзначає й регіональні особливості: тенденція до застосування однокомпонентних або простих продуктів простежується в регіонах ризикованого землеробства із невисоким рівнем урожайності, наприклад, у прифронтових областях. Там компанії спрощують агрономічний підхід та скорочують витрати, обробляють ґрунт із мінімальною собівартістю, адже ніхто не знає, що буде завтра. А на заході України, де гідротермічні умови більш сприятливі, вище насичення культур і вищий рівень урожайності, використовують потужніші й дорожчі продукти.
Крім того, в Ukravit розповідають, що через те, що сьогодні багато аграріїв пішли воювати, з працівниками в господарствах дуже складно, тому значно зріс попит на агрономічний супровід, огляд і моніторинг полів та коригування. Тож послуга з консультації та виїзд менеджерів на поля клієнтів стали дуже актуальними. Для цього в компанії практично в кожній області є один чи кілька менеджерів з технічної підтримки.
Тетяна Задорожна додає, що, незважаючи на всі труднощі й виклики, українські аграрії не знижують планку щодо якості майбутнього врожаю. Тож ефективність ЗЗР, якість, довіра до бренду важливі для вибору.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua