Українські компанії змінюються. Звісно, не всі, а ті, які дійсно хочуть, можуть і мають відповідні ресурси. І це не лише гроші, а й час, і кваліфіковані працівники.
Місія проєкту International Trade Centre (ITC) задекларована у його назві — це сприяння виходу малих і середніх підприємств плодоовочевого сектору України на зовнішні ринки та включення їх у ланцюжки доданої вартості. В фокусі ITC виробники та переробники фруктів, овочів, ягід і горіхів. До 2022 року проєкт працював у шести регіонах на півдні та в центрі України, а після повномасштабного вторгнення розширив свою географію на всю країну.
З національною менеджеркою проєкту ITC Оленою Коломойцевою кореспондентка AgroPortal.ua спілкувалася на виставці Anuga 2023 в німецькому місті Кельн.
Цього року ITC сприяв участі у міжнародній виставці Anuga десяти українських компаній. Як обираються ці компанії, і які враження від виставки?
Олена Коломойцева: Ми підтримуємо виробників садівничої, горіхової галузі у їхньому бажанні вийти на зовнішні ринки: навчаємо підприємства, допомагаємо підвищити якість продукції, підготуватися до сертифікації, проводимо тренінги для персоналу зі специфічних питань, пов’язаних із експортом продукції, аналізом ринків, їхніми вимогами і тенденціями. І, власне, організовуємо участь виробників у міжнародних спеціалізованих виставках. На Anuga ми вже втретє представили колективний стенд для переробників плодоовочевої продукції.
Загалом цього року ITC організовував національні стенди у межах чотирьох виставок: дві для виробників свіжої плодоовочевої продукції — Fruit Logistiсa в Берліні та 15-та ювілейна виставка Fruit Attraction у Мадриді, а також дві для переробників — Gulfood, оскільки Близький Схід є одним із ключових ринків для українських експортерів, та Anuga. Наступного року запланована участь у Fruit Logistiсa, Gulfood, Fruit Attraction та SIAL Paris.
Які тренди зараз спостерігаються в харчовій галузі?
Олена Коломойцева: Споживач став обізнаним, він прагне вживати безпечну, корисну та здорову їжу, походження якої можна простежити. Тому впровадження на виробництві систем якості та безпечності є дуже актуальним.
Інша цікава тенденція — це постійне зростання обсягів продукції, що реалізується через електронні торгові майданчики. Цей тренд почав розвиватися під час пандемії й триває донині. Бізнес іде в онлайн, і з кожним роком цей процес стає дедалі стрімкішим — навіть традиційні ритейлери вже мають інтернет-магазини. Невеликі виробники також можуть представити свою продукцію на відомих майданчиках, як-от eBay або Etsy.
Сегмент органічної продукції, з одного боку, зростає, з іншого — імпортери органічної продукції відчувають падіння попиту через інфляцію і зменшення доходів населення. Проте це один із напрямів, що демонструють певне зростання з року в рік — тобто все більше покупців хочуть споживати безпечну їжу без залишків пестицидів.
Частка фруктів та овочів у раціоні споживачів у різних країнах відрізняється. Коли ми організовували торговельну місію до Швеції, то дізналися, що там існує державна програма підтримки органічного виробництва, і до 2025 року 50% ринку має зайняти саме органічна продукція. Також у Швеції є державна програма, спрямована на збільшення споживання фруктів та овочів у школах — здорове харчування пропагується на державному рівні. Це приклад того, наскільки різними є ринки.
Наприклад, за міжнародними вимогами ємності мають бути з нержавіючої сталі, а на деяких виробництвах досі використовують емальовані. Виноградники — це довготривалий проєкт, адже повноцінний урожай отримують лише на 3-5 рік. Але є ентузіасти, які продовжують працювати і в таких складних умовах. І дуже приємно, що українські винороби отримують відзнаки на провідних міжнародних винних конкурсах, як-от London Wine Competition, Berliner Wine Trophy тощо.
Чи є державна допомога з розвитку виноградарства?
Олена Коломойцева: Державна підтримка з'явилася лише кілька років тому. Сьогодні виноградарі можуть подати заяву на компенсацію вартості саджанців, але, звісно, грошей бракує. До того ж через війну не всі готові вкладати кошти в такі довготривалі проєкти.
Питань багато, але виноробна галузь і об’єднання виноробів дуже активні. Однією з рекомендацій ITC було поновлення членства України в Міжнародній організації винограду та вина (OIV). Це міжурядова організація, яка надає Україні можливість долучитися до останніх наукових розробок у галузі виноградарства та виноробства. Це може підсилити наші наукові установи, дозволить Україні брати участь у всіх останніх обговореннях актуальних питань галузі, зокрема щодо зміни клімату, контролю якості, харчової безпеки, просування продукції тощо. Відтепер українські виробники можуть отримувати консультації провідних експертів галузі.
Отже, ITC завершує діяльність в Україні наступного року. Які подальші плани проєкту?
Олена Коломойцева: 8 жовтня під час Anuga ми провели засідання Наглядової ради, адже зібрати всіх в Україні зараз неможливо. До Кельну приїхали представники донора — Шведського агентства з питань міжнародної співпраці та розвитку (SIDA), Міністерства аграрної політики та продовольства України, Офісу з розвитку підприємництва та експорту, женевського офісу ІТС, галузевих асоціацій та бізнесу, з якими ми працюємо. Учасники засідання обговорювали результати діяльності проєкту і план заходів на 2024 рік.
Наразі завершується друга фаза проєкту ІТС, але є сподівання, що донор погодиться продовжити його роботу, адже проєкт довів свою ефективність.
Дякую за розмову!
Для довідки: проєкт ІТС «Сприяння виходу малих і середніх підприємств плодоовочевого сектору на зовнішні ринки та включення їх у ланцюжки доданої вартості» впроваджується в Україні за фінансової підтримки уряду Швеції.
Світлана Цибульська, AgroPortal.ua