Скуштуй майбутнє: які продукти українські виробники представили на Anuga

24 жовтня 2023, 05:32 7372

Цьогорічна міжнародна продовольча виставка Anuga (Кельн, Німеччина) відбулася під гаслом «Скуштуй майбутнє». З-поміж майже 8 тисяч експонентів з 118 країн була представлена й Україна — у заході взяла участь 71 вітчизняна компанія. Це були як відомі торговельні марки, як-от Galychyna, Bob Snail, Ukroliya, Olis, так і нові бренди, які лише починають завойовувати іноземні ринки.

Кореспондентка AgroPortal.ua відвідала деякі стенди українських виробників. 

Українські компанії навчилися жити в нових умовах, працювати і навіть бути конкурентними

Виставка у Кельні є ключовою подією для презентації продуктів переробки, зазначив керівник компанії USPA GLOBAL Володимир Гуржій. Компанія представила повний асортимент: це і свіжі яблука, і продукти, що виготовляються з яблук, — пюре, смузі, соки прямого віджиму та відновлені. 

На думку Володимира Гуржія, для українських виробників виставка пройшла успішно, зібрано багато контактів. 

«Виставкова діяльність дуже складна, вона потребує особливих компетенцій, енергії, знань та вмінь. Потрібно обов'язково готуватися до виставки, робота на самій події є важливою, але ще більше уваги потрібно приділити опрацюванню «лідів» — контактів, що були зібрані. Адже можна мати і 300 візитерів на стенді та не перетворити їх на реальні контракти. Далі, коли експортне постачання здійснене, наступне завдання — здійснити його повторно». 

Також важлива функція виставок — спілкування з клієнтами наживо. 

Володимир Гуржій, керівник компанії USPA GLOBAL

Саме заради цього ми сюди і приїжджаємо, щоб бачити наших клієнтів, щоб повідомити їм, що з Україною в торговому сенсі все нормально: ми стабільні, ми витримуємо цей тиск, ми постачаємо, ми навчилися жити в нових умовах, працювати і навіть бути конкурентними. Логістично ми не в кращій ситуації, доводиться вмикати мультимодальні формати логістики: це і «наземка», і «перетарка» з автомобільного транспорту на контейнер, а далі контейнер на судні. Проте усі інші процеси йдуть згідно прийнятої у 2019 році стратегії.

Українські стенди відвідували гуртові покупці, представники мереж, HoReCa, дистриб’ютори, що постачають продукцію до ритейлу. Для опрацювання усіх контактів знадобиться близько місяця. 

«Ми одразу даємо повторний фідбек з потенційними пропозиціями. Класичний формат — зустріч на виставці та відповідь протягом тижня, тобто максимально агресивно з погляду часу. Потім важливо розвивати стосунки до постачання. А далі добиватися вторинних продажів», — зазначає Володимир Гуржій. 

У Європі є все, але українське смачніше

ТМ Bob Snail представила свою продукцію на яскравому стенді, де можна було сфотографуватися із Равликом Бобом. Серед новинок — набори пастили у формі ролів в індивідуальному пакованні. 

Сухі фрукти, цукати, фрукти з цукром привезла дніпровська компанія Аrmoprom-D. «На виставці ми вперше. Інтерес був з боку Чехії, Німеччини, Люксембургу. Слива, смородина, вишня, чорниця, яблуко, горіх, гарбуз, чорноплідна горобина — це все українська сировина за виключенням цитрусових», — розповідає власник Аrmoprom-D Артем Кравченко.

Сертифіковані волоські горіхи представила компанія Ukr-Walnut. За словами керівника департаменту продажу Ігоря Дячка, запитів на горіхи дуже багато. Європейські клієнти насамперед прагнуть отримати якісну очищену продукцію з визначеною вологістю та сертифікатами якості. Колір і розмір плодів має значення здебільшого для азійських країн. 

Ukr-Walnut постачає горіхи до Франції, Нідерландів, Італії, Німеччини, Австрії. Це не брендована продукція, але є запити і на торговельні марки. «Перед повномасштабним вторгненням робили пробний проєкт для Норвегії, зараз він на паузі, але ми неодмінно до нього повернемося», — говорить Ігор Дячок. 

Вийти на зовнішні ринки виробникам садівничої, горіхової галузі допомагає шведський проєкт ITC — International Trade Center. Цього року ITC сприяв присутності на Anuga десяти українських компаній. «Участь у виставці — це чудова можливість побачити, куди рухається міжнародна торгівля і конкретно харчовий сектор», — наголошує керівник проєкту ITC в Україні Олена Коломойцева.

Дніпровська компанія «Агроніка» потрапила на Anuga вперше саме завдяки проєкту IТC. 

Ірина Євсєєва, директорка ТОВ «Агроніка»

Це шанс для нас, адже наша компанія не дуже велика, ми ще не можемо дозволити собі участь і в організаційному, і в фінансовому плані, а тут ми прийшли на готовий стенд. На виставку привезли найпопулярніші види нашої продукції, а саме: джеми на основі імбиру, абрикосу, смородини, а також малини, чорниці, обліпихи. З овочевих консервів привезли «Вогник», він дуже популярний.

За її словами, продукти з обліпихи посідають чільне місце в експортних постачаннях останні три роки. «У Європі є все, але фрукти дуже різняться смаком від вирощених в Україні. Усе залежить від ґрунту, води, сонця, тому у нас вони значно смачніші. До того ж у наших баночках нічого, крім фруктів та цукру, немає». 

Компанія співпрацює із закупівельниками з країн Балтії, США, Канади. «Тут ми змогли особисто познайомитися з нашими партнерами. Ми спілкувалися, обговорили варіанти майбутньої співпраці. До цих країн ми постачаємо сиропи, фрукти, перетерті з цукром, незначні обсяги овочевої консервації», — додає Ірина Євсєєва

Молочні продукти — різні запити з різних ринків

Українські виробники молочної продукції вперше були представлені на продовольчій виставці колективним стендом. Для деяких компаній це перший досвід участі у форумах такого масштабу. Так, ТМ «Галичина» (Galychyna) вперше привезла свою продукцію на Anuga — кефіри, йогурти, молоко, сир, масло, безлактозне молоко, а також продукти з вівсу, кокосу та мигдалю. 

Після повномасштабного вторгнення Galychyna скоротила обсяги експорту, але завдяки участі на Anuga сподівається на відновлення постачань.

Тетяна Бабічева, експорт-менеджер Galychyna

Наша продукція сертифікована за стандартами FFC та Халяль, що дозволяє експортувати її та зайняти певну частку міжнародного ринку. Азійські країни цікавлять продукти з тривалим терміном придатності, на ці ринки ми можемо поставляти молоко тривалого зберігання. До Європи постачається багато йогуртів та молока.

На стенді ІMKK (TM «Ічня») можна було скуштувати згущене молоко, концентроване молоко, іриски під брендами Ichnya, Milada, MamaMilla, а також продукцію для приватних брендів. 

Олена Павловська, менеджер з інтернаціональної діяльності IMKK

Працюємо з країнами Європи, Африки, Близького Сходу, Америки. Найбільш популярним є паковання в бляшаних банках, в основному скуповують невеликі стандартні банки по 370 г, іноді великі — 950 г. Найбільший інтерес викликає традиційне згущене молоко. Представники африканських країн шукають більш доступні та бюджетні продукти з пальмовою олією, а європейських — орієнтуються на згущене молоко виключно з молока.

Виробник не відчуває проблем із сировиною, однак ціна на молоко, що росте, змушує підвищувати ціну на продукцію. 

Якість і ціна — головні умови успішного експорту

Суп із локшини від ТМ Happy Flakes — новинка на стенді компанії Sovarog LTD. Також були представлені круасани, кукурудзяні та какао пластівці, гранола, батончики. Власник компанії Павло Скворчинський розповів, що ТМ Happy Flakes була започаткована чотири роки тому і за цей час змогла вийти на ринки більше ніж 20 країн.

«Ми починали з невеликих партій, далі розширювалися. Важливо, щоб продажі були постійними, на цьому тримається бізнес. Після лютого 2022 року ми не працювали близько дев'яти місяців, тому втратили приблизно половину наших ринків, але почали співпрацю з іншими, зокрема з країнами Європи. Франція та Німеччина — два основних ринки збуту в Європі. Намагаємося почати продавати нашу продукцію в інших країнах ЄС, а також Африки і Близького Сходу», — зауважує він.

Виходу компанії на зовнішні ринки сприяли програми Міністерства закордонних справ України: за їх підтримки ТМ Happy Flakes була представлена на виставці в Катарі. «Зараз уже співпрацюємо з Катаром. Також були на виставці в Малайзії, ведемо перемовини і сподіваємося вийти і на цей ринок». 

Павло Скворчинський, власник компанії Sovarog LTD

Наприклад, до Лівану, куди постачаємо продукцію, приїхав представник дистриб’юторської компанії з Кот-д’Івуар, побачив нашу продукцію і, спробувавши її, також замовив. Тож зараз ми постачаємо Happy Flakes і до цієї африканської країни.  Вся сировина, крім какао, українська. З сировиною проблем немає. Через те, що впала вартість доставки до інших країн контейнерами, ми можемо також запропонувати привабливі ціни. Якість і ціна — це головні умови успішного експорту. Намагаємося робити усе, щоб експорт з України був успішним.

За словами Павла Скворчинського, тенденції останніх років — супи швидкого приготування. «Ми додали до супу локшину швидкого приготування, об'єднавши два продукти», — підсумував він. 

Чай з фруктовими кульками — популярний тренд

Компанія Vomond з м. Калуша експортує імітовану традиційну ікру, солодкі фруктові кульки для Bubble Tea та інші види капсульованих продуктів. Vomond працює на ринку України 28 років і з них біля 7 років тому почали експортувати продукцію до країн Європи, Балтики, а також США та Великобританії.

На виставці була презентована новинка – Bubble drink, напій з фруктовими кульками. Це  популярний напрямок на ринку солодких напоїв, на відміну від більшості інших виробників соковмісний напій від Vomond не потребує попереднього змішування, це готовий до вживання напій у скляній пляшці.


«Зараз тривають перемовини з підписання контракту з продажу напою, ми розробляли і фактично перед виставкою закінчили документальне оформлення, дослідження та підтвердження. На виставці чітко зрозуміли потребу клієнтів. Наш продукт є новинкою, а оскільки він запакований у скло, то може мати тривалий термін придатності», — зазначила заступник директора з інноваційних питань Лілія Дороніна.

На ринку фруктових шариків першим був Тайвань.

«Потрібно бути надзвичайно гнучкими і брати до уваги смакові уподобання ринків, вони дуже різняться. Наші продукти виключно з натуральних складових. Інноваційні розробки здійснює головний технолог Петро Кучерак», — розповіла Лілія Дороніна.

Культивована шипшина йде на чаї

Українська компанія HipGarden — одна з небагатьох у світі, що культивує шипшину. Вона має величезні переваги у вітамінному плані, оскільки акумулює набагато більше вітамінів С, В. Рівень brix у плодах сягає 32, тобто така шипшина дуже солодка. 

«Мало хто займається саме культурною шипшиною, більшість компаній просто збирають дикі плоди. Ми порівняли дику шипшину з культурною і виявили, що вона має кращі показники за вітамінами, жирами та цукром», — говорить директор HipGarden Родіон Ткаченко. 

Плантації шипшини знаходяться на Миколаївщині, у Вознесенську. Засаджено 40 га, проте є потенціал розширення до 120 га найближчими роками. Переважають саджанці сортів української селекції. Шипшину вирощують за технологією ноу-тіл, збір механізований. 

Зараз саме триває збір урожаю, насадженням уже п'ять років, але лише зараз відбувся вихід на заплановані показники врожайності. Плоди сушать, заморожують, відділяють шкірку, що використовується для виробництва чаїв. 

На виставці Anuga компанія вперше: «Планували познайомитися з компаніями-виробниками чаїв, косметичними компаніями. Вже є декілька попередніх домовленостей. Найбільше цікавляться шипшиною на чаї».

Виходити на зовнішні ринки краще з широким асортиментом

Завод «ЕКОР ТЗ» представляв на форумі бакалійну лінійку — ячмінні, пшеничні, горохові, гречані крупи. 

«Підприємство більше 20 років випускало лише гречану крупу, після повномасштабного вторгнення запустили другу лінійку. Тепер маємо широкий асортимент, адже виходити на зовнішні ринки з обмеженим асортиментом досить складно. Крім того, доповнили біг-беги дрібним фасуванням і паралельно розкручуємо власну торговельну марку», — розповідає директор «ЕКОР ТЗ» Володимир Діденко. 

Крупи вже постачаються до Європи. Європейські партнери, особливо з Польщі, дуже прискіпливо ставляться до залишків пестицидів, зокрема, гліфосату, у продукції. Вміст гліфосату перевіряється в Україні й потім повторно на кордоні з Польщею. «Це подвійний контроль і гарантія того, що продукція з гліфосатом не поїде далі. Проте у нас таких випадків не було», — коментує він. 

Для приватних брендів європейських мереж крупи постачаються в мішках, компанії самі проводять фасування, співпраця лише починається. По власному бренду поки що не такі великі обсяги, але треба шукати свою нішу, наголошує Володимир Діденко. Наприклад, у Польщі культура споживання квасолі вища, ніж в Україні. Для європейського споживача більш близькі ячмінні, пшеничні та горохові крупи. Гречка користується попитом в країнах Балтії. 

«Відвідувачів виставки цікавить горох і гречка. Був контакт з Канади, і вже сформовано замовлення на весь асортимент, будемо обговорювати ціни», — зауважує Володимир Діденко. 

У планах «ЕКОР ТЗ» — випуск органічних круп, проте знайти охочих вирощувати органічну продукцію зараз складно

Тернопільська пивоварня «Опілля» випустила нову лінійку експортного пива, з якою планує вийти на ринок Європи. Поки що ТМ представлена у Польщі та Чехії. Вся лінійка — це живе пиво, а воно не має довгого терміну придатності, тож це є свого роду перепоною для експорту. З боку європейського споживача великий запит на продукцію з нульовим вмістом алкоголю, відзначають в компанії. 

Працюють, незважаючи на війну

Птахокомплекс «Дніпровський» працює з 1979 року, тоді вироблялось 3 тисячі тушок на добу, зараз — близько 200 тисяч. 

Це повністю закритий цикл виробництва, вирощене зерно переробляють на корм птиці. 

За кордон продукція постачається під ТМ Ulas та експортується до більш ніж 50 країн Європи, Перської затоки, Африки та інших. Птахокомплекс отримав міжнародні сертифікати, включаючи Халяль. 

«В Україні під ТМ «Знатна Курка» співпрацюємо майже з усіма мережами, в Європі — переважно з переробними підприємствами та трейдерами. 

«Західні компанії раді бачити саме українську продукцію, оскільки вона має високу якість. Ми робимо все, що можемо, щоб працювати і підтримувати економіку нашої країни», — прокоментували на стенді компанії. 

На виставці компанія отримала надихаючі відгуки. «Нас шукали, щоб контактувати напряму. Коли кажуть, що це була найкраща курка, яку ми куштували з усього світу, розумієш, для чого ти працюєш, долаючи щоденні труднощі», — додає маркетинговий експерт ТМ Ulas Аліна Цілинко.  


Світлана Цибульська, AgroPortal.ua