До країн Європи самостійно експортуємо врожай напіввагонами та автотранспортом. Маємо продажі й всередині України, адже співпрацюємо із покупцями-переробниками.
Наскільки зараз змінилися експортні умови для українських аграріїв?
Тетяна Алавердова: Частка експорту суходолом дуже виросла порівняно з попередніми роками. Це пов’язано насамперед із блокуванням деяких раніше доступних морських шляхів, труднощами та ризиками цього виду логістики.
На цьому тлі бачимо, що наші сусіди (Польща, Словаччина, Румунія, Чехія, Угорщина) суттєво збільшили обсяги закупівель української агропродукції. Такий рух у бік зміцнення партнерства з країнами ЄС значно підтримав нас у період війни та продовжує впливати на розвиток сільського господарства в Україні загалом.
Не можу не сказати, що з початком війни покупці змінили умови сплати за поставлену їм агропродукцію. Раніше агровиробник міг отримати більшу частину коштів одразу після відправлення вантажу залізницею. Зараз же затримка платежів може бути місяць і більше, особливо у разі використання зернового коридору. Гроші надходять не раніше, ніж завантажене морське судно досягне, грубо кажучи, Босфору.
А яка логістика на цей час для компанії економічно вигідна?
Тетяна Алавердова: Взагалі ніяка. Не бачу сьогодні вигідної логістики для українського аграрія, тому що будь-який варіант негативно впливає на собівартість агропродукції. Ціни ж подекуди виросли більше ніж удвічі.
Щодо суто наших особливостей, то треба враховувати, що наш київський актив розташований майже на однаковій відстані як до європейського кордону, так і до працюючого із зерновим коридором Одеського порту. Відповідно, вартість доставляння для нас не дуже відрізняється, який би напрямок ми не обрали.
Резюме в мене, на жаль, одне — логістика вбиває вітчизняного агровиробника.