Будь-які необдумані експерименти реформування системи адміністрування чи сплати ПДВ можуть мати незворотні негативні наслідки для економіки. Адже від сплати ПДВ у 2019 році бюджет отримає 435 млрд грн, що становить 42% від усіх надходжень.

Про це йшлося під час спільного інформаційного семінара «Українського клубу аграрного бізнесу» (УКАБ) з компанією AgroGeneration на тему «Чому ПДВ — не прибуток?»

«Оподаткування в першу чергу має виступати засобом державної підтримки та стимулювання виробництва, забезпечувати конкурентоспроможність національного сільського господарства. ПДВ має сплачуватись там, де була створена додана вартість. Є ПДВ внутрішньо сплачене споживачем під час купівлі кінцевої продукції, сума якого складе 95 млрд грн, а є сплата ПДВ при імпорті — 340 млрд грн.  З позиції кінцевого споживача — з 20% сплаченого ПДВ не всі кошти йдуть безпосередньо в бюджет, а лише ті, де була створена додана вартість», — йшлося в ході заходу.

Якщо буде запроваджена модель скасування ПДВ на операції з зерновими та олійними культурами, ціна для виробника залишиться незмінною, проте оскільки в подальшому він не буде брати участь в оподаткованих операціях, згідно Податкового кодексу ця сума в 10% не буде відшкодовуватись підприємству. В результаті, для виробництва продукції аграрій буде витрачати більше коштів, вважають експерти.

«В структурі собівартості сільгосппродукції близько 50-60% витрат складають з ПДВ і 50-40% без ПДВ (плата за землю, зарплати, логістичні послуги тощо). Відповідно, коли ми рахуємо, що нам потрібно вкласти 600-700 $/га, це нам формує $60-70 податкового кредиту. При запровадженні змін, наші витрати зростуть до 770 $/га, що по суті є 10-відсотковий податком на витрати с/г підприємства. Ці витрати не є частиною прибутку і означають, що собівартість одиниці продукції виросте за такого співвідношення на 10%» — розповідає податковий менеджер ТОВ «Агропросперіс» В'ячеслав Саган.

 Як зазначила податковий менеджер AgroGeneration Наталія Кузнєцова, вирощення с/г продукції — це створення продукту з нічого і в цьому процесі беруть участь багато людей і створюється багато робочих місць.

«На мою думку, недоцільно дискримінувати одну галузь за рахунок інших. Якщо потрібно підтримати наших переробників, не потрібно це робити за рахунок виробників», — вважає вона.

Відсутність відшкодування ПДВ означатиме надходження до бюджету від 1 до 3 млрд грн. Як підкреслюють в УКАБ, існують інші шляхи наповнення бюджету, які не впливатимуть на прозорість бізнесу, а саме  — детінізація ринку землі.

«Наша пропозиція — шукати шляхи вивільнення конкурентності на ринку і робити так, щоб не було різниці між прозорим і нелегальним бізнесом та всі сплачували одинакові податки. Держбюджет додатково втрачає до 8-10 млрд грн в рік від існування тіньового обробітку землі. З усіх земельних ділянок має бути сплачений єдиний податок 4 групи, що складає в середньому 300 грн на гектар (7% від НГО) та ПДФО (18%) на орендну плату. Тобто ми маємо 660 грн мінімальних очікувань для бюджету від оренди гектару землі. Враховуючи, що в Україні 10 — 12 млн гектарів  — це мінімум 8 млрд додаткових щорічних надходжень, які поповнять бюджет та вирівняють конкуренцію» — розповів генеральний директор УКАБ Тарас Висоцький.

Отже, ПДВ все-таки не прибуток, зробили висновок експерти. В нинішніх умовах через важливість ПДВ в економіці України, неможливо дискредитувати аграрний сектор чи певні групи товарів, наприклад зернові та олійні — це створить «перекоси», які в перспективі п'яти років знищать галузь. Додаткове наповнення бюджету шляхом маніпулювання ставок, на жаль, призведе до того, що за це заплатять в кінцевому результаті споживачі через ціни та інфляцію, вважають експерти.