Еволюція у кар’єрі АГРОГЕНЕРАЦІЇ: як відповідати на виклики сьогодення та майбутнього

24 січня 2025, 05:45 1005

Дефіцит і відтік кваліфікованих кадрів — серед основних проблем агропродовольчого сектору. Втім, незважаючи на різного роду виклики, в агро дедалі більше молодих людей займають керівні посади.

Онлайн-видання AgroPortal.ua спільно з асоціацією УКАБ та освітнім проєктом «Агрокебети» наприкінці 2023 року вперше сформували список молодих і ефективних людей в агросекторі. Один із фокусів був на найманих працівниках у агрокомпаніях, які досягли керівних посад середнього або вищого рівня.

Які виклики були найбільшими для них торік, чи мали місце зміни у кар’єрі, наскільки важливо постійно навчатися та що запланували на 2025 рік — у нашій розмові з топ-5 учасників премії «АГРОГЕНЕРАЦІЯ 2023» (публікуємо в алфавітному порядку).

СТЕПАН АНДРУШКО
Начальник управління виробництва «Контінентал Фармерз Груп»

Минулий рік був доволі стабільним, і це стосується зокрема й кар’єри. Якщо порівнювати з 2023-м, то усе без змін. Разом із командою продовжуємо реалізовувати виробничу стратегію компанії. Також додатково займаюся декількома проєктами, що спрямовані на автоматизацію процесів.

2024 рік загалом видався більш вдалим порівняно з попередніми двома сезонами: практично не було проблем із ресурсами, не так гостро стояло питання зі збутом продукції. Зважаючи на це, ми мали можливість чітко спланувати усі процеси, що стосуються посівної кампанії та періоду збору врожаю.

Якщо ж говорити про труднощі, то основним викликом 2024 року, напевне, стали погодні умови: рання весна, а пізніше — довготривалий бездощовий період у травні – червні, що у поєднанні з низькими температурами вимагало вчасних коригувальних дій у технології. Значну увагу акцентували й на налагодженні процесу моніторингу посівів. Звісно, не все вдалося втілити на 5+, однак завдяки ефективним рішенням і злагодженій роботі команди ми впоралися з поставленими завданнями й досягли планових показників.

У 2025 році працюватиму над уже існуючими завданнями, продовжуватиму попередню роботу. Одним із основних завдань буде подальша реалізація процесу автоматизації виробництва. Також активно працюватиму над навчанням стажерів програми «Майбутнє Контінентал». А ще триватиме робота над покращенням процесу бюджетування виробництва, щоб забезпечити його рух знизу вгору.

Навчатися потрібно постійно, лише так можливо йти в ногу з часом, здобувати необхідні знання, розвивати навики й досягати успіху. Проте навчання — це не просто прослухати лекцію чи пройти певний курс, це насамперед ґрунтовний аналіз власних помилок і пошук кращих практик як усередині компанії, так і на ринку загалом. Адже коли ми чітко розуміємо та визнаємо проблему, ми можемо працювати над її вирішенням.

Хороший, як на мене, метод навчання — це самому виступити у ролі того, хто навчає: лектора, спікера, наставника тощо, а особливо перед кваліфікованою аудиторією. Це неабияка мотивація та стимул опрацювати безліч професійних джерел, матеріалів, адже така аудиторія рідко або ж узагалі не пробачає помилок. А ціною помилки може стати власна репутація.

КАТЕРИНА ГРЕЧАНА
Керівник відділу маркетингу LNZ Group

2024 рік став для мене періодом внутрішньої трансформації. Хоча кар'єрних злетів не було, я глибоко занурилася у розуміння того, що найцінніший ресурс у бізнесі — це люди, і як раніше вже не буде. Галузь розвивається швидко, і нам, як маркетологам, важливо адаптуватися, слухати, думати стратегічно та залишатися відкритими до змін. Без сильної команди це неможливо.

Одним із головних викликів стала нестача кваліфікованих кадрів на ринку праці. Пошук відповідальних і професійних співробітників — нині справжній виклик. Іншою складністю стала загальна втома від війни, яку відчувають як команди, так і споживачі. В усіх галузях, включно з агро, люди змушені балансувати між працею, підтримкою військових і власним відновленням.

На споживчому ринку ми стикаємося з економією та обережністю клієнтів. Щоб відповідати їхнім очікуванням, ми активно інвестуємо у програми лояльності, персоналізуємо підхід до клієнтів і шукаємо взаємовигідні колаборації. Постійна адаптація до настроїв споживачів стала ключем до успіху.

У нинішніх умовах складно робити точні прогнози на поточний рік, оскільки ситуація може змінитися миттєво. Проте очевидно, що сфера маркетингу та реклами, зокрема в агросекторі, розвивається стрімко. Необхідно ретельно оцінювати та розподіляти ресурси, вміти визначати пріоритети й адаптуватися до економічної та соціальної ситуації на українському ринку. Найважливіше — уважно стежити за споживачами та їхніми настроями, щоб ефективно формувати маркетингову стратегію.

Сьогодні маркетинг стрімко змінюється, і одним із драйверів цих змін є розвиток штучного інтелекту. Він дає нам можливості, але й створює виклики — зберігати людяність брендів у час технологій. Лише емоційна близькість допоможе залишатися актуальними для наших клієнтів. Саме тому я постійно навчаюся і закликаю свою команду робити те саме.

ОЛЕКСАНДР МИГЛОВЕЦЬ
Директор департаменту агротехнологій Ukravit

Впродовж 2024 року змін у кар’єрі практично не відбулося. Працюю там же, займаюся своєю улюбленою роботою, від якої щоденно отримую задоволення. За цей рік ми повноцінно розпочали виробляти три марки РКД для реалізації нашим партнерам, а також розширили штат менеджерів із технічної підтримки у регіонах України.

У сільському господарстві, яке перебуває у стані війни, викликів доволі багато — від нестачі кваліфікованих працівників, гідротермічних примх погоди, надзвичайно високих температур у літній період, тривалої відсутності опадів практично по всій території країни до морального виснаження працівників, особливо у прифронтових областях.

У період вегетації доводилося коригувати системи захисту та живлення усіх культур, зважаючи на погодні умови. Десь продукти замінювали на інші, десь узагалі рекомендували їх не застосовувати. Більш ретельно наші спеціалісти підходили до рекомендацій щодо обробітку ґрунту, систем основного живлення. Радили звертати увагу на посів сидеральних культур, більш ґрунтовно підходити до підбору культур, сортів і гібридів під час планування їх вирощування у 2025 році.

Якщо говорити про плани на нинішній рік, то насамперед, як і для кожного українця, — це настання миру на всій території нашої держави, забути про повітряні тривоги, різні типи ворожих БПЛА і ракет тощо. Усе інше ми зробимо самі як нація нескорених!

Розвиток сільського господарства як у світі, так і в Україні є дуже стрімким: практично щоденно з’являється нова інформація, взагалі щось нове. Тому постійне навчання співробітників, самонавчання, інтерес як до українських наукових публікацій, так і зарубіжних є запорукою успіху та професіоналізму нашої команди.

Щорічно ми організовуємо понад 4 різних навчань як з агрономії, так з інших аспектів для наших менеджерів із технічної підтримки та менеджерів зі збуту. Цей процес не зупинився навіть у перший рік повномасштабного вторгнення.

ОЛЕКСІЙ МІСЮРА
Головний агроном ІМК

У вересні 2024 року я отримав підвищення до посади головного агронома компанії IMК і наразі успішно пройшов випробувальний термін. Це стало важливим кроком у моєму професійному розвитку, адже тепер я відповідаю за технології вирощування сільськогосподарських культур на всіх 120 000 га нашого агрохолдингу.

Основний виклик торік полягав у необхідності системного аналізу, стратегічного планування та прийняття рішень щодо технологій вирощування на рівні всього агрохолдингу. Це вимагало детального опрацювання величезних масивів даних, впровадження нових технологій, а також координації дій команди агрономів на різних регіональних рівнях. Щоб подолати ці виклики, я застосовував комплексний підхід, заснований на аналізі даних, взаємодії з командою та впровадженні інновацій.

План на 2025 рік — працювати краще, ніж попереднього року. Моя команда продовжить вдосконалювати технологічні процеси та впроваджувати більш ефективні способи використання ресурсів. Також ми активно вивчаємо вимоги European Green Deal, тестуємо технології, які відповідають принципам сталого розвитку. Масштабне впровадження цих підходів поки що залишається під питанням, але ми вже готуємося до можливих змін, щоб бути на крок попереду.

Постійне навчання — це фундамент успішної роботи в агрономії. Наш сектор швидко змінюється під впливом кліматичних викликів, регуляторних вимог і технологічних інновацій. Для підтримки конкурентоспроможності потрібно постійно оновлювати знання, брати участь у професійних конференціях, освітніх програмах, співпрацювати з міжнародними експертами. Тільки через розвиток і відкритість до нового можна забезпечити якісні результати.

ОЛЕКСАНДР ЧЕРНИШ
Керівник відділу продажів у бізнесі Насіння компанії «Сингента» в Україні

Хоча моя посада формально не змінилася, 2024 рік став періодом суттєвих внутрішніх трансформацій для мене як керівника і особистості. Одне з цікавих суб'єктивних спостережень у 2024 році — найглибші зміни відбуваються тоді, коли ви найменше їх очікуєте, але найбільше потребуєте.

Навчився «домовлятися» із втомою, фізичним і емоційним виснаженням та підбирати відповідні «запобіжники». Інколи спрацьовує, а часом — ні. І це теж нормально. Я впевнений, нам всім потрібно більше фокусуватися не стільки на тому, як уникати стресів і викликів, а, скоріше, як перетворювати їх на можливості для зростання. Так більше шансів залишатися в ресурсі для ефективної роботи і щасливішого життя.

Відчуваю, що завдяки синергії в команді ми всі стали більш структурованими та системними. Це точно не індивідуальне досягнення, а результат нашої спільної роботи, адже ми разом вдосконалюємо наші підходи і методи — від виконання щоденних завдань до розробки складних креативних рішень, спрямованих на покращення бізнесу та створення реальних переваг для українських фермерів. Мені це дуже імпонує.

Ми спираємося на сталість і системність. Автоматизована звітність і аналітика — наша потужна платформа, яка зумовлює прийняття виважених рішень на основі даних, а не інтуїції. Наше бачення позиції компанії та долі нашого бізнесу на ринку насіння — глибше і більш скорельоване з реальними умовами бізнес-середовища, наші амбіції та плани мають чіткіші горизонти.

Якщо говорити про виклики 2024 року, їх було чимало. Рік був важким, можливо, не все вдавалося, але успішні кейси переважають — а чим це не доказ, що команда викладалася на всі 200%? За сукупними продажами насіння та ЗЗР комерційний підрозділ «Сингента» в Україні увійшов до топ-3 в регіоні Європа. Немає сьогодні жодного бізнесу, організації, керівника і просто людини, які б не відчували потрійної відповідальності, посиленого тиску та необхідності постійної адаптації. Ми всі працюємо в умовах високої невизначеності та стресу, але навіть у цих обставинах зупинятися не маємо права.

У центрі нашого Всесвіту — сільгоспвиробник, і його завдання надскладне — досягнути балансу між економічними інтересами, екологічною відповідальністю та соціальним аспектом навіть в умовах непередбачуваності та обмежених можливостей сьогодні. Тому команда професіоналів «Сингента» — завжди поруч, у буквальному сенсі. Наші хлопці й дівчата працюють із кожним клієнтом у полі — там, де робиться справжнє агро. Не в офісі за комп'ютером.

Коли ми пропонуємо насіння кращої генетики — ми пропонуємо інновації, які з'являються у результаті понад 150-річного досвіду в селекції, 30-річної експертизи у біотехнологіях і завдяки кропіткій роботі більш ніж 6000 першокласних фахівців із досліджень і розробок у всьому світі. Ми надаємо якісні продукти та сервіси, необхідний технічний супровід, інтелектуальну підтримку та, врешті-решт, допомагаємо розкрити потенціал кожного гектара землі, перетворюючи поле фермера на високопродуктивну екосистему.

У 2025 році я бачу унікальну можливість для еволюціонування — в індивідуальному аспекті та з погляду командної роботи. Нехай він буде не просто черговим етапом у календарі, а часом інтенсивних перетворень і кроком уперед, наприклад, у соціально відповідальній діяльності бізнесу, позитивному впливі на громади. Є передчуття, що цей рік має потенціал стати переломним, створюючи підґрунтя для проривних досягнень і значущих трансформацій не лише в нашій галузі, але й у суспільстві загалом.

Безумовно, ми не відступаємо від наших амбітних комерційних цілей — утримання провідних позицій на ринку соняшнику та зміцнення нашої присутності у сегменті кукурудзи залишаються пріоритетними.

Ми продовжуємо зосереджуватися на інноваціях у продуктовому портфоліо: на арені соняшнику перемагатимуть гібриди з високою врожайністю, адаптивністю до посухи та спеки, високою стійкістю до хвороб і шкідників. Ми також суттєво оновлюємо портфоліо кукурудзи: тут є потужні високоврожайні й адаптивні до абіотичних стресів гібриди.

Наші інновації у селекції ми доповнюємо унікальними агрорішеннями, зокрема можливостями цифрової системи Cropwise, яка робить трансформацію господарства більш комплексною, охоплюючи ширший спектр агрооперацій — більше точності, персоналізації та ефективності в управлінні кожним гектаром, полем і підприємством загалом. Ми переходимо у нову еру агро, де впровадження систем, керованих штучним інтелектом, і цифрові інструменти з підтримкою Gen-AI — це «завтра, що вже сталося сьогодні».

2025 рік матиме достатньо можливостей, щоб стати краще. І ми в «Сингента» готові бути каталізатором цих позитивних змін, працюючи пліч-о-пліч з нашими клієнтами для створення більш стійкого, продуктивного та інноваційного сільського господарства.

Агросектор розвивається з неймовірною швидкістю, і, щоб залишатися релевантними, ми повинні бути на крок попереду. Питання постійного навчання, об'єктивного самоаналізу та пошук точок зростання — це навіть не питання. Це просто невід'ємна складова успіху бізнесу і кожного професіонала своєї справи. Подивіться на агробізнес, він уже давно перестав бути просто про вирощування рослин. Це — складний симбіоз, де переплітаються високі технології, наука, економіка та екологія. Це вражає і мотивує.

Але мене особливо надихає, коли команда рухається з тобою в одному напрямку, або ти — з нею. У будь-якому випадку суперсила бізнесу — це люди, які завдяки своєму колективному досвіду, знанням і бажанню виходити за межі стандартного мислення крокують до спільної мети разом і досягають неймовірного. Саме такі люди працюють зі мною, і я радію, що наразі ринок має таку потужну команду фахівців від «Сингента» в Україні. Тому для мене важливо чути їхню думку, відчувати настрій у команді, передбачати тренди та знаходити компроміси. Це завдання не з легких, але фундаментальне для вибудови стійкого та інноваційного бізнесу, здатного відповідати на виклики сьогодення та майбутнього.


Алла Стрижеус, AgroPortal.ua