Уже кілька тижнів поспіль в Україні точиться дискусія щодо ініціативи запровадити експортне мито у розмірі щонайменше 10% на сою та ріпак. Ідею «збільшити обсяги переробки і позбутися статусу сировинної держави» активно просуває Мінагрополітики, «за» необхідність заборонити, обмежити експорт цих культур квотами або запровадити мита висловлювалися представники профільних асоціацій переробників.
У законодавчому полі ініціатива вилилась у так звану «соєву поправку» до законопроєкту №13134, яку внесли нардепи Дмитро Кисилевський та Андрій Мотовиловець. Документ обговорювали на засіданні податкового комітету 13 червня. Автори ідеї стверджують, що такий крок стимулюватиме внутрішню переробку сировини і наповнить бюджет. Однак більшість аграрних об’єднань і експертів різко критикують цю ініціативу, називаючи її повторенням сумнозвісних «соєвих правок» 2017 року, після яких на 20% знизились посівні площі під соєю. Всеукраїнська аграрна рада (ВАР) закликала парламентарів відхилити ці зміни, адже експортне мито на олійні матиме низку негативних наслідків: від дискримінації дрібних фермерів до порушення угоди з ЄС.
Суть правки, яку запропонували внести в законопроект нардепи, полягає в тому, що 10% митом мають обкладатися експортні операції трейдерів. Натомість виробники сої та ріпаку, які самостійно експортуватимуть продукцію, таке мито не сплачуватимуть. Такий підхід нібито має диференціювати дві категорії експортерів, стимулювати переробку, а також збільшить надходження до держбюджету. Зміни до законодавства хочуть внести саме в червні, оскільки активна фаза експорту починається в липні, а пік припадає на серпень.
«Найбільше виграють від появи переробки в країні якраз малі і середні фермери. У них зʼявиться вибір. Вони зможуть свою продукцію або продати, або віддати на переробку, або віддати на експорт», — заявив Дмитро Кисилевський під час засідання комітету.
Крім того, за його словами, на українських фермерах двічі заробляє Євросоюз: «Перший раз на тих митах і квотах, які вони вводять проти нас, і друге — на переробці нашої сировини… Ця ініціатива повертає ситуацію навпаки. Ми впроваджуємо мито, причому не для виробників, а виключно для трейдерів, яке буде надавати ці кошти в наш бюджет, а не в їх бюджет. Далі ми стимулюватимемо переробку. У нас є вільні переробні потужності. Їх з 22-го року, бо зараз набудовано 3 млн т переробки і ще майже 3 млн т зараз будується. Кожна тонна переробки — це додаткові надходження в державний бюджет. Вивезена сировина — це менше надходів в державний бюджет. Тобто, якщо ми вводимо це мито, країна Україна заробляє двічі».
Проблема полягає в тому, що вибору, про який говорить Кисилевський, насправді немає. Передусім через те, що «винятки» для малих і середніх виробників, які теоретично могли б самі експортувати продукцію і не сплачувати додаткових мит — це нереалістичний міф. Дрібні виробники не будуть заповнювати вантажно-митних декларацій, у більшості з них немає налагоджених каналів експорту, а через відсутність відповідних норм у Податковому кодексі кооперативи фактично не розвиваються (йдеться про звільнення патронажних дивідендів від оподаткування прибутку, як це зроблено в успішних кооперативних моделях інших країн). За таких умов дрібні фермери практично позбавлені можливості скористатися заявленим авторами правок «винятком» — експортом без мита власними силами.
Як відзначають у Всеукраїнській аграрній раді, ініціатива фактично спрямована на збільшення прибутків переробників за рахунок аграріїв і створює нерівні умови на ринку, адже тисячі дрібних фермерів будуть вимушені збувати врожай на внутрішньому ринку зі знижкою і посередникам для подальшого експорту, і переробникам. Для перших мито буде фактично дисконтом від ціни закупівлі, а для других — можливістю отримати дешевшу сировину через «сприятливу ринкову інфраструктуру».
Голова податкового комітету Ради Данило Гетманцев прямо назвав пропоноване нововведення повторенням «сумнозвісної соєвої правки» 2017 року, яка полягала в скасуванні відшкодування ПДВ виробникам сої, що фактично стало для них додатковим митним тягарем. Це рішення також декларувалося як стимул для внутрішньої переробки: трейдерам стало невигідно експортувати сировину, якщо вони не виробники, тож очікувалося, що її спрямують до переробників. Дрібні виробники, не маючи змоги формувати експортні партії з відшкодуванням ПДВ, були вимушені продавати сою посередникам за зниженою ціною, і для багатьох вирощування цієї культури стало збитковим. В результаті до 2019 року площі під посівами сої скоротилися на 21%. У 2020 році правки було скасовано, зростання площ відновилось.
«Так, це соєва правка, сумновідома, яка вже була у нас. Внесена була минулим скликанням, «збита» вона була нами, тому що такого роду рішення впливають на ринкові умови. Хтось від цих рішень виграє і це очевидно, зокрема великі виробники агропродукції, які контрактують судна великі для експорту. Хтось від цього рішення програє, ті, хто не можуть дозволити собі прямий експорт за кордон, не зможуть скористатися цими можливостями. І програють трейдери, великі трейдери, які не мають своїх виробничих потужностей. Безперечно виграють переробники», — заявив Гетманцев.
Повторення «соєвої правки» може призвести до падіння доходів сільгосппідприємств, скорочення інвестицій у виробництво, неможливості оновити техніку чи придбати достатньо добрив. Вже в середньостроковій перспективі аграрії будуть вимушені скорочувати площі посіву сої та ріпаку, адже ці культури стануть для них менш вигідними, кажуть у ВАР. Зрештою, мито, введене нібито задля розвитку переробки, здатне досягти протилежного ефекту — скорочення виробництва олійних взагалі, що ставить під удар всю галузь.
Падіння прибутковості виробництва і скорочення посівів олійних неминуче призведе до зниження вартості сільгоспземель і, як наслідок, зменшення орендної плати власникам паїв, скорочення робочих місць. Постраждають сільські громади: менше грошей зароблять фермери — менше податків надійде до місцевих бюджетів, скоротяться програми розвитку інфраструктури, соціальні проєкти. Відтік робочої сили з села може прискоритися.
Зниження конкуренції за сировину створює умови, близькі до картельної змови. Переробні підприємства і так часто згуртовані у профільні асоціації (наприклад, «Укроліяпром»), які лобіюють вигідні для них рішення. Мета таких ініціатив одна: створити штучний надлишок сировини на внутрішньому ринку, щоб закуповувати її дешевше і збільшувати власну маржинальність.
Учасники ринку попереджають, що сьогодні переробні заводи незавантажені не через брак сировини, а через небажання платити за неї конкурентну ціну. Потужностей в Україні вже достатньо, щоб переробити весь урожай олійних, але фермери воліють експортувати, бо експортери пропонують кращу ціну. В час активної фази війни, коли операційна діяльність портів Великої Одеси була заблокована, а на логістиці втрачалось до 30% експортної ціни, переробний бізнес показував надприбутовість. Але не з причини надзвичайно вигідної конʼюнктури на глобальних ринках олії та шроту. А тому що український фермер був в безвихідній ситуації і продавав продукцію з величезним дисконтом аби отримати хоч якісь кошти для виживання. Звичайно, за таких умов планова окупність інвестицій в будівництво переробного заводу становила неймовірно короткі три роки. Що спричинило «бум» таких інвестицій.
Проте щойно «морські ворота» відкрилися — продаж ріпака і сої в переробку став для фермера нецікавим, оскільки трейдери стали давати набагато кращу ціну. Вкладені інвестиції слід повертати (це підтверджується словами Кисилевського про 3 млн т потужностей з переробки, що зараз будуються). А зробити це можна — штучно примусивши фермерів продавати сировину дешевше всередині ринку. Таким чином, експортне мито де-факто стане прихованою дотацією переробній галузі.
Непередбачуваність регуляторної політики посеред сезону, в розпал жнив чи експорту, підриває залишки довіри бізнесу. Інвестори двічі подумають, чи варто вкладати гроші в країну, де правила змінюються «на льоту».
«Якщо б ви це зробили через пів року, через рік, заздалегідь, весь бізнес попередили — окей, назвіть це державною політикою, протекціонізмом. Коли це робити день в день таким способом — воно виглядає як «шкура», звучить як «шкура» і є «шкура», скоріше за все. Давно я такого підходу в комітеті не бачив», — заявив на засіданні комітету заступник голови Ярослав Железняк.
Серед іншого, нові мита — це ще й порушення Угоди про Асоціацію з Європейським Союзом, яка прямо забороняє впровадження нових постійних експортних мит. Хоча автори правки намагаються представити мито як «тимчасове», насправді у запропонованій редакції ставка 10% не обмежена в часі, тобто фактично є постійною.
Як можна дійсно розвивати внутрішню переробку, не знищуючи фермерів? Наприклад, через прямі стимули для переробників. Замість того щоб відбирати гроші у фермерів, державі варто підтримати саму переробну галузь через податкові та фінансові стимули. Приміром, зниження ПДВ на продукцію глибокої переробки. Слід також звернути увагу на розвиток суміжних галузей і внутрішнього попиту. Доцільно підтримати інновації у глибокій переробці та тваринництві, аби зростала внутрішня потреба у переробленій продукції. Якщо в країні з’явиться новий значний споживач (наприклад, розвинене птахівництво або скотарство, що споживає більше шроту), фермери самі будуть зацікавлені продавати олійні на внутрішній ринок без жодних квот і мит.
Аби українська олія, шрот та інші продукти переробки успішно конкурували на зовнішніх ринках, потрібна підтримка держави у просуванні їх за кордон. Експерти радять уряду домовлятися про кращі умови доступу української рослинної олії та шроту на ринки ЄС, Азії, Африки. Зняття технічних бар’єрів, сертифікація, промоція вітчизняного бренду — усе це сприятиме зростанню експорту з високою доданою вартістю. Як слушно зазначають у ВАР, якщо переробка стане прибутковою, «аграрії самі будуть зацікавлені продавати більше сировини на внутрішній ринок без жодних квот».
Світлана Яценко, AgroPortal.ua