Час заморожування настав: як розвивається український ринок, останні та світові дослідження

22 грудня 2022, 06:08 4701

Зростання попиту на заморожену продукцію, зокрема овочі, фрукти та ягоди, насамперед зумовлене довготривалістю зберігання і економічно вигідним рішенням для споживача.

Тож ритейл, попри проблеми з електропостачанням, намагається тримати в холодильниках достатньо замороженої продукції та часто пропонує цю категорію продукції в «промо». 

Тенденції ринку: овочів заморозили мало, але ягід — достатньо

Говорити про цьогорічні обсяги заморожених продуктів у сегменті овочів, фруктів та ягід в абсолютній кількості ще зарано, але на ринку вже відмічаються певні тенденції. 

За словами президента Української плодоовочевої асоціації (УПОА) Тараса Баштанника, обсяги заморожених овочів цього року однозначно зменшились, адже найбільший регіон з їх виробництва певний час був під окупацією. Це вплинуло як на ринок свіжих овочів, так і, відповідно, заморожених.

propData.content.image
Тарас Баштанник

Фрукти в Україні майже не відправлялися на заморожування, або ж в обмежених кількостях — персик, абрикос, слива. Тому особливих змін цього року в їхніх обсягах не відчувається. Натомість заморожування ягід незначно, але збільшилось, особливо малини.

За його словами, водночас українські виробники заморозили менше суниці з причини ведення боїв та близькості до лінії фронту південних областей.

Лісова чорниця залишилася на рівні минулого року. Решта позицій — ожина, чорна та червона смородина — це нішеві ягоди, які не впливають на обсяги.

«Як правило, заморожена продукція розрахована на експорт, оскільки внутрішній ринок не споживає великих обсягів. Одна з найбільших торговельних мереж України продає за рік 15 т замороженої малини, а Україна виробляє і експортує 50 тис. т. Тому очевидно, що більшість заморожених ягід і цього року буде експортовано», — розповідає експерт. 

Він додає, що деякі українські підприємства через відключення електроенергії вже почали вивозити заморожену продукцію до Польщі на зберігання або ж під реалізацію. Це обвалило ринок малини в Європі, але тимчасово. 

«Менші виробники тримають продукцію в холодильниках, які працюють на генераторах. До речі, це несуттєво збільшує собівартість продукції, тож не складає глобальної проблеми», — говорить Тарас Баштанник. 

Наступного року він прогнозує стриманий розвиток галузі — у 5-6 разів менший, ніж це було до війни. В Україні йде війна, і зі зрозумілих причин значних розширень площ під ягодами та садами не варто очікувати.

Підприємства намагаються урізноманітнити асортимент і скаржаться на брак сортів для заморожування

Про те, що цього року підприємства із заморожування овочів відчувають брак сировини, говорить і експерт Всесвітнього банку з розвитку плодоовочівництва Оксана Руженкова. Та попри нестачу овочів на ринку, вони намагаються хоч якось урізноманітнити свій асортимент. 

propData.content.image
Оксана Руженкова

Підприємства, які працюють у заморожуванні, скаржаться на брак відповідних сортів і відсутність їх у фермерських господарствах. Але якщо порив є, доцільно його оперативно підхоплювати і розвивати. Потрібно констатувати: фруктами та ягодами армію не нагодувати. Потрібні базові для продовольчої безпеки продукти — овочі борщового набору і картопля.

Вона додає, що заводи із заморожування — надзвичайно актуальний напрям: зараз вони працюватимуть на перемогу та напрацювання якісної сировини.

«Перед нами відкриваються ринки Туреччини, Ізраїлю, Єгипту — країн, де розвинена рекреаційна зона. Ніхто з них не «розважається» чищенням картоплі та приготуванням пюре — всі використовують сухі картопляні пластівці. А ще до поціновувачів картопляних та овочевих напівфабрикатів обов’язково приєднаються наші жінки, що зараз живуть за межами України. Упевнена, вони і розпробують асортимент європейських маркетів, і відчують зручність приготування напівфабрикатів. Час для старту цього сегменту абсолютно непрогнозовано настав завдяки війні. От же правильно говорять, що війна — це не тільки біда, а й серйозний потужний механізм прогресу, що змушує світ вдаватися до пошуку нових рішень», — говорить Оксана Руженкова.

Орієнтація на внутрішній ринок

Останніми роками культура споживання заморожених продуктів серед українців почала зростати. Спочатку причиною цьому був швидкий темп життя. Нині зрозуміло, що з віяловими відключеннями головною задачею у приготуванні буде швидкість. І з цим заморожена продукція справляється. 

propData.content.image
Юрій Кривенко, директор заводу бренду Tevitta

Завод бренду Tevitta працює на ринку з 2019 року. Цьогоріч ми відчутно збільшили обсяги замороженої вишні, заморозили достатньо велику кількість малини. Мусили відмовитися від заморожування цибулі та солодкого перцю, адже ці овочі здебільшого привозили з південних областей, які були окуповані. Та і з віяловими відключеннями досить складно працювати, адже заморожування — це безперервний процес, для якого потрібне безперебійне забезпечення електроенергії.

До сьогодні Tevitta працювала лише на експорт та з українською HoReCa. Постачають заморожені ягоди, овочі та фрукти до більше 10-ти країн Європи, зокрема до Німеччини, Румунії, Словаччини та Польщі, а також країн Балтії. 

Уже на початку 2023 року в планах Tevitta — виходити на полиці магазинів із упаковкою 400 г із досить великим асортиментом: заморожена вишня, смородина, чорниця, горошок, квасоля, морква міні, цвітна, броколі та брюсельська капуста, інші монопродукти. Серед сумішей є ягідна для компоту, царська, мексиканська, дитячий мікс, лобіо та весняна. Всі інгредієнти заморожені за технологією шокового заморожування, тому виготовлена продукція не втрачає своїх корисних властивостей і має такі ж смакові якості, як і свіжа. 

«Ми розуміємо, що в такому випадку споживач отримує не тільки швидке харчування, а й корисне для організму», — коментують у Tevitta. 

Продажі: найдорожчі — малина та картопля

Активними покупцями замороженої продукції, окрім споживачів, є й бізнес-сегмент HoReCa, особливо в осінньо-зимовий період, коли свіжі овочі стають занадто дорогими. За даними торговельного майданчика FoodFestival, середня ціна заморожених овочів сягає близько 100 грн/кг, ягід — 120 грн/кг.

Хіти продажу в категорії «Заморожені овочі» у 2022 році:

  • кукурудза чищена — 68 грн/кг;
  • горошок — 68 грн/кг;
  • броколі — 96 грн/кг.

Окремо розглядається сегмент замороженої картоплі. Найпопулярнішими позиціями є картопляні скибки та картопля фрі. Ціна в межах 210 грн за 2,5 кг.

Хіти продажу в категорії «Заморожені фрукти та ягоди» у 2022 році:

  • вишня без кісточки — 95 грн/кг;
  • полуниця — 97 грн/кг;
  • обліпиха — 154 грн/кг.

Найдорожчою замороженою ягодою є малина із ціною 185 грн/кг

Заморожені фрукти та овочі допомагають збільшувати споживання продуктів та скорочувати харчові відходи

Нове дослідження «Заморожені фрукти та овочі: сприйняття, використання та очікування серед споживачів США» показало, що більше чверті споживачів купують більше заморожених фруктів та овочів, ніж три роки тому, та відзначають безліч переваг цих продуктів. Загалом 94% американців купують заморожені фрукти та овочі.

Відзначається, що категорія заморожених продуктів пропонує безліч рішень для сучасних споживачів, а заморожені фрукти та овочі залишаються важливим компонентом ринку заморожування.

Станом на червень 2022 року продажі заморожених фруктів і овочів у США досягли $7,1 млрд. Найкращими продуктами в цьому сегменті були овочі, картопля та цибуля, а також фрукти з обсягом продажів $2,9 млрд, $2,3 млрд та $1,5 млрд відповідно.

Серед більш ніж 1500 опитаних споживачів більшість (86%) погодилися, що наявність заморожених фруктів і овочів полегшує споживання більшої кількості продуктів. 

83% повідомили, що заморожені фрукти та овочі допомагають їм скоротити кількість харчових відходів та заощадити гроші завдяки ключовим характеристикам заморожених продуктів, таким як триваліший термін зберігання та можливість приготувати тільки те, що потрібно. 

Крім того, 76% респондентів погодилися з тим, що заморожені фрукти та овочі допомагають їм споживати продукти, які інакше не знали, як приготувати.

Покупці по-різному інтегрують заморожені продукти під час їжі. 63% опитаних відзначили, що найбільш популярними видами використання заморожених фруктів та овочів були добавки до основної страви, 50% споживачів використовують їх як інгредієнти для напоїв та смузі, 44% — як добавки до макаронів та страв із рису. 

Майже всі респонденти також повідомили, що вони купували як свіжі, так і заморожені продукти і покладалися на заморожені фрукти та овочі, щоб перечекати між походами за покупками, коли не вистачало свіжих продуктів.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua