Без конкуренції немає розвитку: виробник лохини збільшує площу під ягодою

07 травня 2023, 05:58 6418

Підприємство «Органічний сад» під брендом Stynava organic garden вирощує органічну лохину з високоякісного посадкового матеріалу американської селекції. Нині під насадженнями — 12 га. Цього року до них додають 3 га, основа яких була підготовлена ще два роки тому, але через війну довелось відкласти посадку.

Про це AgroPortal.ua розповів засновник господарства Богдан Боднар.

Ягідник ТОВ «Органічний сад» висаджували в кілька етапів: близько 9 га — восени 2018 року, наступні 3 га — протягом 2019-2020 років.

«Під час вибору сортів на початку діяльності за основу брали підхід, щоб закрити увесь сезон — від ранніх до пізніх ягід. Це загальновідомі та перевірені Дюк, Спартан, Блюкроп, Нельсон, Чандлер, Елліот. На дослідній ділянці маємо ще близько 10 сортів — від нових ліцензійних до вже відомих. На даний момент перевагу надаємо середньопізнім та пізнім сортам, таким як Ліберті, Елліот та Чандлер. Адже розуміємо, що позмагатись за хорошу ціну із Закарпаттям чи півднем України ми не в змозі, а через гірський клімат у нас сезон, як показала практика, затримується приблизно на два тижні», — зазначає Богдан Боднар.

З 2016 року господарство співпрацює з відомим польським розсадником, 95% усіх насаджень — їхнє виробництво. Богдан Боднар розповідає, що зупинились саме на них, оскільки вже мають хороший досвід співпраці як щодо якості посадкового матеріалу, так і в плані післяпосадкової підтримки. Матеріал вони закуповують та імпортують офіційно з митним оформленням усіх відповідних сертифікатів.

«Щодо збільшення площ насаджень та конкуренції керуємось своїм підходом та баченням ведення бізнесу. Без конкуренції не було б узагалі ніякого розвитку, незалежно від сфери діяльності. Щоб бізнес, як ідея, успішно працював, необхідно до початку його запуску правильно вибудувати всі механізми. У такому напрямі, як садівництво, це вкрай важливо, оскільки земля готова від вас прийняти стільки капіталу, скільки ви спроможні в неї закопати. А отримати назад свій капітал, та ще й з бонусом — це вже справжній виклик, особливо в Україні, навіть не беручи до уваги війну», — зазначає Богдан Боднар. 

На думку керівника господарства, перевиробництво лохини на ринку буде ще нескоро: якщо брати за основу співвідношення загального виробництва та населення, Україна значно відстає від основних споживачів. 

«Звичайно, є ще багато інших факторів, які впливають на рівень споживання. Про це можна багато дискутувати, і кожен буде по-своєму правий, але якщо американець чи англієць може з’їсти понад 1 кг ягоди, українець також би впорався. І тут питання не у ціні, а в якості продукту. А для українця, на жаль, це одвічна проблема, адже всі хочуть халяви як у виробництві, так і в купівлі. І ще один аспект — беручи до уваги США, де вже існує давня культура споживання ягоди, і збільшенням насаджень керував демократичний ринок, білий капітал та здоровий глузд, у нас усі погнались за хайпом та швидкими грошима, не розуміючи суті та не маючи бачення розвитку і головне — досвіду. Більшість виробників міряються гектарами та валовим збором, а не якістю», — ділиться спостереженнями Богдан Боднар. 

За його словами, особливо це почало проглядатись в останні два сезони: за відсутності культури споживання, хоча б наближеної до суниці садової, виробники своїм неякісним мас-продакшн самі відбивають бажання у потенційних покупців споживати ягоду, і це є першоджерелом обвалу ринку, а не збільшення насаджень. 

У ТОВ «Органічний сад» не чекають, що майбутній сезон буде значно відрізнятись від минулорічного. Єдине, значно скоригувати його може природа. Основні споживачі надалі залишаються за кордоном — це мами з дітьми. Купівельна спроможність не покращилась, а навіть знизилася. Єдина різниця може бути щодо регіональних продажів, оскільки за останні пів року багато людей повернулось із Західної України в центрально-південну. 

Богдан Боднар, засновник «Органічний сад»

У ціновому вираженні зниження вже не повинно бути, можливо, буде незначне підвищення, адже собівартість виробництва значно зросла навіть у валютному еквіваленті. Оскільки ми дотримуємось усіх кроків, прописаних в агротехнологічній карті, для нас це дуже чутливо. З іншого боку, якщо хочеш мати якісну ягоду, потрібно вкладатись. У даному випадку не можу не згадати про наш Департамент АПК Львівської області, який, незважаючи на складну ситуацію, знаходить шляхи для підтримки агровиробників у вигляді здешевлення кредитів, лізингу та безповоротної допомоги органікам тощо. Тож усі, хто прозоро працює, мають реальний шанс цим скористатись.

Завдяки теплій зимі роботи в полі майже не припинялись, крім різдвяно-новорічних свят. Це дало змогу практично повністю завершити обрізку кущів. Зараз починаються роботи з підготовки до висадження саджанців, прополювання існуючих насаджень та внесення сипучих органічних добрив.

Оскільки у ТОВ «Органічний сад» не застосовують гербіцидів, з бур’янами доводиться боротись виключно вручну кілька разів за сезон. До робіт тут залучають місцевих мешканців з навколишніх сіл. Це карпатський регіон, віддалений від великих міст, де люди ще не відвикли працювати в полі. Є серед них як постійні працівники, так і сезонні, яких здебільшого залучають на сезон збору ягоди, який триває три місяці. 

«Наша плантація є унікальною щодо свого гірського розташування. Це низькі Карпати з більш м’яким кліматом без весняно-осінніх коливань і ґрунтами, придатними для вирощування лохини. Усі навколишні ліси покриті лісовою чорницею, а у міжряддях росте верес. У попередні сезони кущі виходили із зимівлі в хорошому стані. Як буде цього року, побачимо після цвітіння, адже візуально, окрім критичних ушкоджень, повністю стан бруньок визначити складно. Щодо очікуваного врожаю, то наперед ніколи не хочу загадувати, хоча не є забобонним», — говорить виробник.

За його словами, минулого року проблем із реалізацією продукції вони практично не відчули. Звичайно, на початку сезону були побоювання, але завдяки ЗСУ та досягнутій якості ягоди ціну продажу вдалось утримати навіть на вищому рівні, аніж середній по регіону. 

«Ми вперше мали незначний експорт, є у клієнта зацікавленість у подальшій співпраці й у цьому сезоні. Можливо, відновимо співпрацю з мережами. У 2021 році продавали через регіональні мережі «Близенько» та «Рукавичка», АЗС «ОККО». Також не відкидаємо гуртові продажі через ринок «Шувар», — підсумував Богдан Боднар.


Тетяна Ярмоленко, AgroPortal.ua