Агрегати потрібні вже в полі, а не на кордоні. Яка ситуація на ринку сільгосптехніки

29 березня 2024, 05:27 3287

Представники міжнародних виробників сільськогосподарської техніки також стикаються з проблемою постачання як агрегатів, так і комплектуючих до них у результаті блокади західного кордону польськими фермерами.

«До березня проблема блокування кордону відчувалась через значне здорожчання фрахту вантажівок. Ситуація із затримками постачання була не настільки критичною, оскільки польові роботи ще не розпочались. 

А ось із березня проблема стала дуже відчутною, адже агрегати потрібні вже в полі, а не на кордоні. При цьому вартість фрахту зросла в 2-3 рази. Ця ситуація з блокуванням кордону дуже розчаровує», — коментує директор компанії BEDNAR в Україні та Молдові Михайло Кришко.

Про це ж говорить в.о. генерального директора ДП «Амазоне-Україна» Андрій Михайленко — з початку лютого 2024 року на українсько-польському кордоні по три тижні стояли вантажівки, які перевозили товари. Велика частка вантажівок вимушена рухатися «окільними» шляхами через сусідні країни, щоб потрапити в Україну. «На жаль, пропускна здатність автомобільних шляхів і прикордонних переходів обмежена, що призводить до затримок або навіть неможливості вчасно поставити продукцію», — зазначає Андрій Михайленко. 

Тому в компанії станом на зараз складно гарантувати час доставки. Але водночас щодо запасних частин наголошують: AMAZONE в Україні має великий централізований склад, і всі склади компанії ще з осені 2023 року заповнені вдосталь та готові надавати аграріям усі необхідні комплектуючі.

Про суттєве здорожчання ставок на перевезення говорять і в компанії «Тайтен Машинері Україна» — це негативно впливає на роботу та час від часу призводить до ризиків невчасного постачання техніки.

У компанії John Deere Україна заявляють, що адаптувались до цієї ситуації, запровадивши додаткові варіанти доставки за допомогою різних маршрутів, часу доставки та варіантів транспортування. В результаті терміни доставки практично не змінюються.

Зміна підходів до вибору сільгосптехніки

За словами директора John Deere Україна Пітера Заксе, аграрії наразі менше купують допоміжну техніку. Наприклад, попит на сегмент малих тракторів до 150 к.с. значно скоротився. Проте сегмент машин від 150 к.с. і вище показує себе досить стабільно. 

«Щодо захисту рослин, то бізнес з обприскувачами також пішов на спад, але це тимчасово. Ми бачимо певне зниження попиту на обладнання для збирання врожаю, але також не таке значне, як вважали на початку повномасштабного вторгнення. Дуже стабільний попит на кормозбиральну самохідну техніку, а сектор виробництва молочної продукції та тваринництва явно розвивається», — коментує Пітер Заксе.

За спостереженнями директора компанії BEDNAR в Україні та Молдові Михайла Кришка, аграрії частіше обирають агрегати з максимальною комплектацією. Тобто це техніка, яка дає найбільшу ефективність, дозволяє зменшити собівартість вирощування і при цьому збільшити врожайність.

Загалом до країни минулого сезону компанією BEDNAR в Україні було поставлено до 200 одиниць техніки. На сезон 2024 року заклали більш оптимістичний план — більше 300 одиниць.

У компанії AMAZONE зауважують, що останнім часом аграрії активніше купують нове обладнання, що насамперед зумовлено привабливим фінансуванням від ЄБРР, а також пільговим кредитуванням за програмою «5-7-9%». 

Продажі компанії AMAZONE в Україні 2022 року впали на 45% порівняно з довоєнним 2021-м. Однак завдяки широкій лінійці техніки в портфелі AMAZONE та попиту на високотехнологічні групи товарів торік отримали позитивний результат зі зростанням близько 10%.

«2024 року через проблеми з експортом продукції та низькі ціни на зерно на світовому ринку сподіватись на зростання не доводиться, плануємо отримати такий самий результат, як і торік», — говорить в.о. генерального директора ДП «Амазоне-Україна»

У дилера сільгосптехніки «Тайтен Машинері Україна» прогнози на 2024 рік такі ж, як і результат 2023-го. Зазначають, що пожвавився сегмент великих господарств, які до цього два роки майже не вкладались у техніку. Також планують продовжувати розвивати сегменти тракторів і комбайнів, які дещо зменшились в останні два роки.

Тренди майбутнього: вуглецеве землеробство, зменшення ЗЗР та роботизація

Говорити наразі про розвиток та впровадження технологій у агропідприємствах складно, оскільки в країні війна, і багато аграріїв знаходяться у режимі виживання. 

Але все ж представники виробників техніки відмічають, що наступним великим кроком у сільському господарстві є вуглецеве землеробство. Щоб успішно використати цей додатковий потік доходу для фермерів, доведеться частково запровадити регенеративне землеробство. «Впровадження системи No-till як частини регенеративного землеробства є фундаментальною необхідністю, яка ставить перед агрономами в усьому світі нові виклики», — вважає директор John Deere Україна Пітер Заксе. 

Зменшення кількості ЗЗР, внесення добрив безпосередньо в ґрунт, використання покривних культур, вуглецеве землеробство — найближчий курс для агровиробника, на думку Михайла Кришка: «Стабільний тренд усіх часів — максимум ефективних операцій за один прохід на максимально допустимій швидкості».

До вищезазначеного в.о. генерального директора ДП «Амазоне-Україна» Андрій Михайленко додає роботизовані машини, призначені для ефективного виконання завдань без оператора: «За допомогою GPS-технологій, сенсорики, програмного забезпечення та інших інструментів розширюються можливості моніторингу даних, включно з такими важливими показниками як стан ґрунту, погодні умови, ефективність обладнання». =

Він додає, що дані, зібрані пристроями, дозволять сільськогосподарським машинам виконувати якісну диференційовану обробку окремих рослин.


Наталія Помянська, AgroPortal.ua