Відключення електрики та нестача робітників. Як працюють крафтярі під час війни

05 лютого 2023, 07:00 4934

Крафтове виробництво молочних продуктів «від Пантюші» сьогодні переробляє до 4 т молока на місяць. До війни цей показник був у рази більшим. Продажі упали вдвічі, здорожчали тара, закваски, пальне. Та попри усе це, виробники свій асортимент продукції не зменшили.

Про це AgroPortal.ua розповіли власники бренду екомолочне «від Пантюші» Дмитро та Надія Скорики.

propData.content.image

З постійними відключеннями світла працювати стало доволі складно. Рятує придбаний ще декілька років тому генератор. Така робота стала дуже дорогою, адже за два-три ввімкнення генератора витрачається балон газу, який теж не так просто придбати та доставити до виробництва. Вимикається світло — не працює інтернет, відповідно гальмується вся робота з планами, документообігом і можливістю прийняти замовлення. Ми, звісно, шукаємо шляхи комунікації, стикаючись із новими труднощами та незручностями.

Війна внесла свої корективи у роботу, змінила самих людей. Як це — «працювати психологом на пів ставки» з собою, а потім і з працівниками — на власному досвіді спробувала Надія Скорик.

«Крім того, часто те, що робив швидко, майже блискавично, зараз затягується на години. Чимало роботи нам доводиться робити самим, адже деякі працівники виїхали за кордон, дехто почасти має турботи через родичів, що служать у війську. Маючи власне виробництво, ти не можеш звільнитися, піти у відпустку чи навіть захворіти, адже тебе нема кому замінити. Нині в селах відчувається гостра нестача кадрів», — розповідає Надія.

Виробники сподіваються, що в Україні все зміниться на краще, і держава нарешті буде підтримувати малий бізнес, створюючи необхідні умови для його розвитку. 

Від зеленого туризму до крафтового виробництва

«12 років тому ми з маленьким сином Пантюшею переїхали до села Шершенці на Одещині з ідеєю створення власного бренду. Але на той час — не молочного. Зворушені красою ландшафтів та народної архітектури Кодимського краю, ми вирішили заснувати зелену садибу і створити власний туристичний маршрут. Всі можливі зусилля та кошти з проданого в Одесі будинку були вкладені в реалізацію цієї ідеї, але зелений туризм, на превеликий жаль, не «зазеленів». Про нашу садибу «Білочі» ніхто не знав. От тоді й виникла ідея щось виробляти на користь собі та людям», — розповідає Дмитро Скорик.

Першими в продажу з’явилися квашені яблука зі старого саду, солоні огірки та помідори. Та трохи поміркувавши, подружжя зрозуміло, що варто займатися чимось, без чого більшість людей не уявляє свій раціон. За основу взяли бажання, актуальне на той час для родини — створити якісний молочний продукт для дитини.  

«І тут все зійшлося: ми неодмінно маємо спробувати приготувати йогурт для своєї родини. Йогурт у каструльці. Саме так і було. Він був смачний і ароматний. Ми вирішили масштабувати свою ідею, облаштували приміщення, закупили необхідне обладнання. Спочатку наша продукція була представлена в невеликих одеських екомагазинах. З кожним роком розвиваючи та вдосконалюючи виробництво, ми вийшли на ширший ринок — мережі «Сільпо» та «Таврія» в Одесі. Продукцію можна замовити і через наш сайт з адресною доставкою по Одесі та Новою Поштою», — зазначає Надія Скорик.

Молочна продукція без жодних штучних домішок

Власники бренду екомолочне «від Пантюші» запевняють, що їхня продукція є справді унікальною, адже вони не використовують жодних штучних домішок. Все, що виготовляють, — це 100% натуральний продукт якості еліт-класу, а асортимент — вивірений роками. 

Унікальність полягає в тому, що вони готують домашній продукт за заводською технологією: найсвіжіше молоко проходить перевірку, процеси сепарації та пастеризації. Вся кисломолочна продукція готується шляхом внесення в підготовлене пастеризоване молоко живих молочнокислих бактерій, вона термостатна, сквашується в безпосередньо підготовленій тарі. Має щільний кисломолочний пласт, густа з насиченим смаком. Водночас серед продукції є ряжанка з пінкою за давнім українським рецептом. Цього навряд чи можна досягнути в умовах великого підприємства.

За словами Дмитра Скорика, всі фрукти для йогуртів заготовляють самі в теплий період року. Вони не піддаються тривалому варінню, зберігають свої первинні властивості, додавання цукру — мінімальне. Особлива увага надається маслу та топленому маслу. 

«Наше масло виготовляється з пастеризованих вершків, ми з нього робимо масло гхі або топлене. Гадаю, багатьом відомо, що неможливо стопити масло, якщо в ньому є сторонні домішки на кшталт маргарину — нічого не вийде. Ще декілька слів про окремий напрям нашої роботи — сироваріння. Наші сири, як і вся продукція, крафтові. Щоб опанувати технологію їх виготовлення, я неодноразово брав участь у майстер-класах італійського сировара Сімоне Манфредіні. Наразі маємо в асортименті 5 видів твердих сирів та бринзу», — зазначає Дмитро Скорик.

Вся необхідна сировина для виробництва закуповується в двох селах — в місцевих господарствах. 

Сьогодні на підприємстві виготовляють понад 20 найменувань молочної, кисломолочної продукції та сирів. У топ-продажу — сметана, ряжанка, грецький йогурт, масло та топлене масло, кефір і біфідойогурт. Але є й більш «екзотичні» продукти — мацоні, ацидофілін, десерти на основі грецького йогурту з додаванням фруктово-ягідних джемів, йогурти з додаванням консервованих фруктів, крем-ірис.


Тетяна Ярмоленко, AgroPortal.ua