Поточний стан режиму торгівлі України з ЄС, запровадженого 2022 року, завершується у червні цього року. Експерти спрогнозували, якими можуть бути економічні стосунки після цієї дати, та до яких варіантів розвитку подій варто бути готовими.
Українська курка з європейськими генами
Ера глобалізації, схоже, закінчується, й після періоду турбулентності почнеться нова ера, тож зараз важливий історичний момент, наголосив президент УКАБ Алекс Ліссітса під час 9-ї онлайн-дискусії асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ) — «Майбутнє торговельного режиму між Україною та ЄС: позиція української аграрної спільноти».
«Впевнений, що співпраця між ЄС та Україною може бути ще міцнішою, ніж за останні три роки. Варто говорити і шукати можливості співпраці, її продовження після червня цього року», — додав він.
«Україна насправді є опорою для фермерської спільноти ЄС, і що швидше буде лібералізована торгівля, то краще для обох сторін», — наголосив заступник міністра економіки — торговий представник України Тарас Качка.
«У Брюсселі ми бачимо велику увагу ЗМІ та експертів до теми співпраці ЄС і України, особливо в частині сільського господарства. Усе, що озвучується мною чи колегами, як правило, цитується, і це впливає на перемовини», — зазначив він.
Тарифи є найгіршим інструментом регуляції міжнародної торгівлі, основна увага повинна бути зосереджена на торговельних потоках.
Роль аграрного сектору для української економіки
До 2022 року аграрний сектор відігравав значну роль у формуванні української економіки, генеруючи від 10 до 20% ВВП у різні часи. У 2024 році українське сільське господарство забезпечило понад 15% ВВП України. Крім того, аграрний сектор також є одним із найважливіших джерел валютних надходжень для української економіки. За минулий рік обсяг експорту української сільгосппродукції склав майже $25 млрд, які загалом сформували понад 59% загального експорту.
Про це розповіла голова комітету з євроінтеграції УКАБ Олександра Авраменко.
«Підприємства, задіяні у аграрному секторі, є також одними з найбільших платників податків в Україні. За минулий рік сільське господарство сплатило до місцевих бюджетів 11% усіх податкових надходжень. Тобто бюджети місцевих громад залежать від податкових надходжень від аграрного сектору. Місцеві та сільські громади значною мірою залежать від роботи агропідприємств», — пояснила вона.
Проте перемовини щодо статті 29 потрібно завершити раніше, ніж настане кінцевий термін дії поточних ATЗ, тобто до червня 2025 року. Якщо не вдасться завершити ці переговори, українська торгівля з ЄС автоматично повернеться до версії DCFTA 2021 року з понад 20 безмитними квотами, з імпортними тарифами та торговими бар’єрами, що створить економічну проблему для України.
За підрахунками фахівців УКАБ, повернення до умов торгівлі зразка 2021 року призведе до економічного шоку: втрати валютних надходжень можуть скласти до 3,3 млрд євро до кінця 2025 року, втрати ВВП — 2,5%, скорочення податкових надходжень — до 4,15%.
Українські сільгоспвиробники не зможуть диверсифікувати свій експорт через блокаду українських морських портів, які наразі можуть працювати тільки з насипними продуктами, а всі готові до вживання та упаковані продукти експортуються лише «Шляхами солідарності», що підвищує вартість логістики та знижує конкурентоспроможність української продукції.
Мед, курятина та інші чутливі продукти
Подальшу лібералізацію торгівлі для так званих чутливих продуктів УКАБ бачить на основі поточних ATЗ, що є збалансованим компромісом між Європейським Союзом і Україною, адже АТЗ базуються не на показниках експорту 2023 року, а є середньо арифметичним другого півріччя 2021 року, 2022 року, а також 2023 року.
До списку чутливих товарів нині внесені м’ясо птиці, яйця, цукор, мед, овес, крупи та кукурудза.
«Точно не всі ці продукти мають лишатися в списку чутливих. До того ж попередні версії DCFTA за деякими позиціями об’єднували сировину та оброблений продукт. Так, безмитні квоти для пшениці містили також борошно та крупи, а до квоти для цукру входить мальтодекстрин. Варто вилучити зі списку продукти з доданою вартістю, щоб перш за все просувати виробництво продукції з доданою вартістю», — вважає голова комітету з євроінтеграції УКАБ Олександра Авраменко.
Останнім часом у країнах Європи трапляються спалахи пташиного грипу, що призводить до зниження виробництва як м'яса птиці, так і яєць та продуктів їх переробки, тому відсутність української продукції птахівництва на ринку ЄС призведе до подальшого зростання цін для переробників та фінальних споживачів. Подібна ситуація з цукром: ЄС збільшив його імпорт у 2021-2022 роках і подальших маркетингових роках через зниження обсягів власного виробництва. Ціни сягали 800 євро/т, тож українські постачання стабілізували роботу галузі.
Україна також є одним із ключових постачальників меду на європейський ринок, потреби якого оцінюються в 170 тис. т на рік. Близько ¼ імпортного меду може надходити з України, обсяги постачань якого весь час перевищували встановлені ліміти.
Кукурудза — ще один важливий товар, що надходить до ЄС з України: у 2014 році це було 7 млн т, у 2019-му рекордний рівень становив 14 млн т.
При цьому минулого року росія також була одним із ключових постачальників кукурудзи до Європейського Союзу, а за деякими даними, до 2035 року рф буде найбільшим виробником зернових у світі.
Відповідно до середньострокового прогнозу Єврокомісії, ЄС потребуватиме 20 млн т кукурудзи щорічно до 2035 року, тож подальша співпраця між Україною та ЄС надає лише переваги для споживачів Європейського Союзу.
«Україна завжди поруч як надійний і стабільний торговий партнер, що підтримує баланс торгівлі та споживання в ЄС. Ми вже додані до ланцюга постачання корму для тварин до ЄС, де Іспанія є найбільшим покупцем, і в разі повернення лімітованої торгівлі, зокрема на пшеницю, Україна може втратити до 1 млрд євро», — підкреслила Олександра Авраменко.
В очікуванні діалогу
Генеральний секретар Європейського комітету зв’язків з питань торгівлі сільськогосподарською та агропродовольчою продукцією (CELCAA) Еліс О’Донован наголосила, що потрібен відкритий діалог між двома сторонами. І зважаючи на те, що Україна неминуче стане членом ЄС, краще «уже зараз взяти українське сільське господарство під наше крило, щоб забезпечити плавний перехід».
Дефіцитний уже протягом багатьох років ринок цукру в Європі природно приваблює імпортний товар з усього світу. І якби це був не український цукор, то він би прийшов із Бразилії чи Центральної Америки, оскільки виробники його потребували, пояснив президент Європейської асоціації промислових споживачів цукру (CIUS) Юрій Шаранов.
«Добре, що Україна швидко відреагувала. Вона чудово підходить для ролі постачальника цукру. Адже цукор — це важлива сировина, і не можна допускати перебоїв із її постачанням», — підкреслив він.
Найімовірніше, потреба в імпорті цукру збережеться. На думку експерта, Україна може гарантовано постачати до 500 тис. т цукру з потенційним збільшенням цього обсягу.
Світлана Цибульська, AgroPortal.ua