Рішення Єврокомісії перекриває не лише імпорт до Польщі. Які наслідки матиме блокування української агропродукції

01 травня 2023, 05:45 24220

Введення заборони на імпорт окремих позицій української агропродукції загрожує зривом виконання вже підписаних із польською стороною контрактів на її постачання. Крім того, прийняте рішення створює вагомі перепони для транзитного потоку всіх товарних позицій, на імпорт яких накладено вето.

Про це AgroPortal.ua розповів заступник генерального директора з маркетингу та продажів фасованої продукції компанії Kernel Сергій Нерощин.

Ситуація на сьогодні. Міністерство закордонних справ України 28 квітня передало ноти протесту до Посольства Республіки Польща в Україні та представництва ЄС щодо категоричної неприйнятності торговельних обмежень на імпорт аграрної продукції з України. Ключовим елементом досягнутих домовленостей, які також погоджені з Україною, є скасування одноосібних обмежень на такий імпорт, що були введені з боку Польщі, Словаччини, Болгарії та Угорщини. Водночас будуть застосовуватися виключні захисні заходи для чотирьох продуктів — пшениці, кукурудзи, ріпакового та соняшникового насіння. Крім того, будуть порушені розслідування щодо необхідності застосування захисних заходів у імпорті інших продуктів з України, включаючи соняшникову олію.

Як відзначають у Kernel, минулого маркетингового року компанія відвантажила на польський ринок 13 тис. т фасованої соняшникової олії та олії наливом на суму близько $22 млн. 

propData.content.image
Сергій Нерощин, заступник генерального директора з маркетингу та продажів фасованої продукції компанії Kernel

Частка Польщі в експорті рафінованої олії компанією протягом 2022 року була досить суттєвою, тож введення заборони на імпорт стало для нас неприємною несподіванкою. Крім уже перерахованих наслідків, це рішення призведе до сповільнення темпів відвантаження української агропродукції на експорт до країн Європи. Вже зараз ми фіксуємо черги з кількох тисяч вантажівок на українсько-польському кордоні.

Сергій Нерощин зазначає, що поточний контроль за транзитом — неефективний. А необхідність формування супровідного конвою з мінімум 5-ти транспортних засобів, що рухаються в одному напрямку до пункту перетину кордону, обертається штрафними санкціями для водіїв, які вимушені самостійно шукати попутників. 

«Якщо чутки про виставлення рахунків за конвоювання на перевізників підтвердяться, то вартість перевезень автоматично підвищиться. Фактично своїм рішенням Єврокомісія перекриває не лише імпорт до Польщі, а й реекспорт через пункти перевантаження без статусу митного складу та без накопичування на елеваторах. Питання в необхідності відновлення контролю за власними логістичними коридорами в Чорному морі та на річці Дунай для України постає вкрай гостро. Тільки так ми зможемо забезпечити логістику агропродукції на світові ринки — до країн Європи, Африки, Азії, Близького Сходу. І, що важливо, зменшимо регуляторні ризики та знизимо свою залежність від рішень щодо регламентації імпорту/транзиту в цих країнах», — резюмує Сергій Нерощин.


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua