«В Україні буде розвиватися ринок реалізації овочів, і той формат, до якого ми звикли (сітка, мішок), буде просідати. Тож потрібно дивитися на інші варіанти збуту. Наприклад, у ЄС відбувається постачання лише митих або очищених овочів, тому плануємо реалізацію проєкту з первинної переробки. Планували будувати холодильник, але цього року відмовилися від даної ідеї та вирішили спочатку піти в чистку і мийку овочів», — розповідає Вадим Кричковський.
Він зазначає, що якщо говорити про додану вартість в овочівництві, то дуже добре продаються сушені овочі — вони легкі, тож логістика буде вигідною. Але, по-перше, для таких напрямів як сушіння чи заморожування потрібно багато електроенергії, а по-друге, ці технології потребують значних інвестицій.
Щодо входу нових гравців у овочевий бізнес, фахівець радить починати справу з експертизи, розробити стратегію на 5 років та скласти бізнес-план. Стартувати в овочівництві варто з 50 га, де обов’язково має бути зрошення.
«В цьому бізнесі все індивідуально. Допоки не побачите земельної ділянки, аналізу води, ґрунту та інших показників, не варто приймати жодних рішень. Тому краще витратити певну суму на експертизу, щоб потім не мати значно більших втрат», — радить Вадим Кричковський.
Також він попереджає, що вирощувати органічні овочі в промисловому масштабі на полі дуже важко, оскільки технологія настільки складна і урожайність настільки мала, що заробити на такому бізнесі неможливо. 99% овочів потребують хімічної обробки, без цього не отримати нормальної якості. Тож, на думку експерта, органічне овочівництво — це сегмент виключно для фермерських господарств сімейного типу площею 2-3 га.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua