Контейнерна логістика. Які нові сервіси отримали експортери продуктів харчування

13 червня 2024, 05:48 1462

Ще до війни загальний обсяг перевезень круп, борошна, макаронів у компанії «Глобал Оушен Лінк» складав 2-3 тис. контейнерів на місяць. Але з початком повномасштабного вторгнення експорт контейнерами значно скоротився. Наразі контейнерні перевезення відновлюються, і в цьому виді логістики з’являються нові сервіси.

Про те, як відбувалися перевезення продуктів харчування у контейнерах раніше, та які можливості відкриваються для українських експортерів сьогодні — AgroPortal.ua дізнався у асоційованого партнера, керівника Вінницької філії логістичної компанії ТОВ «Глобал Оушен Лінк» Павла Мірзака під час конференції «Хлібна індустрія 2024».

Контейнерна логістика скоротилася в 10 разів

Географія відвантажень української продукції компанією «Глобал Оушен Лінк» була досить широкою — Близький Схід, Північна Африка, Західна та Східна Африка тощо. За словами Павла Мірзака, незважаючи на те, що компанія серйозно конкурувала з Туреччиною, яка переважає за вартістю логістики, кількістю портів, ритейлом сервісів, логістика була досить зрозумілою. Вантажі прямували через Одесу, гравці ринку знали вартість логістики, розраховували на відповідні строки постачань. Сьогодні ж логістичні шляхи зруйновані. За оцінками експертів компанії «Глобал Оушен Лінк», контейнерні перевезення впали в 10 разів.

propData.content.image
Павло Мірзак, асоційований партнер, керівник Вінницької філії ТОВ «Глобал Оушен Лінк»

2-3 тисячі контейнерів на місяць порівняно з 2-3 тисячами, які ми відправляли всього за перший квартал — це суттєва різниця. На жаль, продукція не настільки конкурентоспроможна, щоб ми могли дозволити собі поїхати автотранспортом до Польщі, перефасуватися там і завантажити продукцію в контейнери, адже це додаткові логістичні витрати. Все має бути завантажено одразу, запломбовано і відправлено до порту.

Компанія працює з перевезеннями дуже вузькоспеціалізованих товарів: борошно для різних типів випікання тістечок, крупи, макаронні вироби тощо. Ринки, які залишилися актуальними, — Ізраїль, Палестина, Північна Африка, Канада. Павло Мірзак розповів, що до Канади експортують більше, однак змінилися контракти. Замовники купують продукцію безпосередньо у виробника, а компанія-перевізник організовує ефективну логістику.

Географія відвантажень продукції суттєво змінилася

З початку війни продукція експортувалася через порти Румунії, Болгарії, Туреччини, Хорватії, Словенії, Італії, Німеччини, Польщі. Не всі порти були готові обслуговувати контейнери, адже це стало дорого, тож варто було шукати альтернативні варіанти.

«Українські логістичні компанії найуспішніші у Європі, якщо говорити про дотації та зміну логістичних ланцюгів. Реформування логістики відбулося внаслідок здорожчання. Щойно налагодилися експортні ланцюги, почалися активні обстріли, що спричинило великі витрати», — зауважує Павло Мірзак.

Нестача контейнерів в Україні відчувалася в перші дні, коли почав відновлюватися експорт. Їх потрібно було везти з Румунії, Польщі.

«Ми везли контейнери з Німеччини цілими потягами, з Угорщини, Словаччини, щоб відвантажити українську продукцію. Звичайно, це вплинуло на ціну. Наразі цей період продовжується, але він набув циклічності», — пояснює експерт.

Натомість страйки польських фермерів на кордонах спричинили підвищення цін на автомобільну логістику та її скорочення. Відповідно, не можна було відвантажитися чи перевантажитися в контейнери на території Польщі.

Криза в Червоному морі також спричинила зміну ланцюгів постачань. Контейнерні перевізники змушені були рухатися в об'їзд Африки замість шляху через Суецький канал, а це для них додаткові витрати. Мала бути додатково сплачена частка до фрахту, час очікування «в полі» суттєво збільшився.

propData.content.image
Павло Мірзак, асоційований партнер, керівник Вінницької філії ТОВ «Глобал Оушен Лінк»

Замість того, щоб їхати до портів Південно-Східної Азії 45-50 днів, контейнери діставалися за 90 днів. До Близького Сходу раніше доїжджали за 20-35 днів, а пізніше час у дорозі складав 50-60 днів. Однак наразі ситуація більш-менш нормалізувалася.

На що сподіватися експортерам сьогодні?

Попри багато негативних чинників, є і позитивна сторона медалі. Павло Мірзак повідомив, що вже запустився фідерний сервіс до порту «Чорноморськ» (між Констанцею і Чорноморськом). Також додався ще один маршрут між турецьким портом і Чорноморськом. Це додає позитиву, адже це шлях для контейнерів, які можуть бути розвантажені в кінцевому пункті призначення і особливо є важливим для тих, хто торгує з країнами Близького Сходу, оскільки обіг продукції відбувається швидше. Звичайно, існують ризики — війна триває, може статися обстріл. Але ніхто не покриває ці ризики, зазначає експерт. Поки що держава не гарантує компенсацій у разі пошкодження чи знищення вантажу.

propData.content.image
Павло Мірзак, асоційований партнер, керівник Вінницької філії ТОВ «Глобал Оушен Лінк»

Найбільша лінія на сьогоднішній день — MSC — декларує, що сервіс йтиме до Одеси, тобто морський перевізник буде сполучатися між Одесою і Туреччиною. Це не означає, що буде дешево, що вистачить місця, що сервіс буде в топі популярних, але вантажі швидше діставатимуться до кінцевого споживача.

Він додав, що така ж інформація є від MAERSK. Перевізник відновить сполучення між Одесою та портом Саїд у Єгипті напряму, але цей маршрут не буде повністю покриватися сервісом даного перевізника.

«Це те, що буде, ймовірно, організовано спільно з українськими експедиторами, проте інформація ще не остаточна. Але додаткові сервіси будуть, і це тільки позитивно вплине на український експорт», — говорить Павло Мірзак.

Також змінилася ситуація і на польському кордоні для партнерів із центру та заходу України, зазначає він. Однак днями поляки знову блокували рух вантажівок. Якщо ситуація стабілізується, то знову безперешкодно продовжаться організовуватися сервіси через польські порти.

propData.content.image
Павло Мірзак, асоційований партнер, керівник Вінницької філії ТОВ «Глобал Оушен Лінк»

Якщо говорити про порти Канади, Південної та Північної Америки та Далекого Сходу, то експортувати через Польщу можна за кращих умов, ніж везти продукцію з Румунії або Одеси. Але з Одеси відкриваються ринки з кращими пропозиціями щодо Північної Африки та Близького Сходу.

Фахівець додає, що для контейнерних експортерів відкривається новий сервіс, який буде найшвидшим у Румунії. Після того, як у Констанці продукція завантажиться на судно, вже за 16-18 днів можна буде потрапити в порти Джидда або Акаба, що в Йорданії. І це дуже важливо для українського експорту.


Вікторія Полевик, AgroPortal.ua