«Безкапотне» фінансування та Дія в агросекторі: на які цифрові технології орієнтуватися аграрію

22 травня 2025, 05:48 271

Сьогодні чи не кожен аграрій в Україні працює з системами точного землеробства, цифровими рішеннями, автоматизує виробництво, щоб отримати максимальний ефект. Саме інновації дозволяють агробізнесу бути конкурентоспроможним.

Український агроринок диджиталізований на 35%

За словами СЕО компанії FRENDT Богдана Круглика, відповідно до даних чату GPT й аналізу власних досліджень компанії, загалом український агросектор диджиталізований на 35%. Ринок сільського господарства України в особі великих агрохолдингів оцифрований приблизно на 15%. Елементи точного землеробства використовують 20% підприємств малого та середнього бізнесу.

propData.content.image
Богдан Круглик, CEO компанії FRENDT

Останні 5 років компанії працюють у напрямі автоматизації більш потужно, і великим поштовхом для змін стала війна. Всі почали думати: як же заощаджувати? Всі інструменти точного землеробства — це про зміни та ефективність управління. Проте представники українського агробізнесу частіше використовують саме елементи точного землеробства, а не системи.

Чому не варто боятися CRM-, ERP-систем і штучного інтелекту

Раніше склався стереотип, що впровадження будь-чого нового — це затратно, складно та довго. Сьогодні диджиталізація виробництва — це більше необхідність не лише для великого бізнеса, але і для малого та середнього. За даними досліджень засновника компаній ІtUa та SAPRIT Андрія Смаля, CRM-системи (системи управління взаємовідносинами з клієнтами) впроваджують 50-60% представників великого бізнесу, 30-40% — середнього та 10% — малого.

«Такі дані, я вважаю, ми маємо не через обсяги бізнесу, а через розуміння того, що не така вже й велика ціна за ці інструменти, як цінність саме автоматизації та диджиталізації процесів, які набагато спрощують роботу», — пояснює Андрій Смаль.

Штучний інтелект (ШІ) — це велика екосистема, на якій створюються агенти, що є повним відображенням здібностей, навиків того чи іншого індивідууму. І якщо потрібно щось зробити за допомогою ШІ, то беруться процеси тієї чи іншої людини, наприклад, агронома, і система відображає його дії.

propData.content.image
Денис Купраш, Со Founder AI MyChatBot, Ai My Community, Maybutne Consulting

Є елементи машинного навчання, де потрібно консолідовано зібрати величезний масив даних і його проаналізувати, і людині це дуже складно зробити. Але не просто проаналізувати, а зрозуміти, як ці дані на майбутнє прогнозувати. Агенти можуть зібрати всю статистику, провести аналітику, сформувати прогноз і допомогти агроному (загалом будь-кому: логістичний напрям, планування, економіка). Фактично агент — це імітація дій людини.

Кажуть, що ШІ може вкрасти дані, тому що вони використовуються публічними системами. Але можна сформувати власну модель на окремому сервері, й вона не буде передавати ту чи іншу інформацію в публічний простір, каже фахівець. Щодо того, чи може ШІ щось зробити незаплановано, то ризик практично нульовий, адже система працює чітко за інструкцією.

Упередженого ставлення до ШІ в агро не спостерігається, але бувають проблеми

«До нас аграрії звертаються самостійно щодо ШІ, оскільки дізнаються, що можливо зекономити свій час на 80%. І якраз агрономи та власники бізнесу є ініціаторами того, щоб ми їм допомогли. Абсолютно всі компанії, з якими ми спілкувалися, дивляться в бік автопілоту, будь-яких систем. Хочуть, аби не людина вирішувала, що зробити, а алгоритми, закладені в системі штучного інтелекту», — розповідає Денис Купраш.

Сьогодні компанії розуміють, що без інтеграції диджитал-рішень не буде майбутнього, швидкого розвитку галузі. Але виникають певні проблеми: аби навчити систему ШІ приймати рішення замість людини, потрібно дати їй вірну базу знань.

Великі агрохолдинги більш цифровізовані

Усі дані, які збиралися шляхом застосування систем точного землеробства, використовувалися аграріями на 70%. Із появою ШІ відсоток знизився до 30%. Агрохолдинги аналізують дані дуже прискіпливо, адже вони відносні, їм на 100% довіряти не можна.

propData.content.image
Богдан Круглик, CEO компанії FRENDT

Ми останні три роки проводимо дослідження і бачимо, що великий агробізнес більш цифровізований, середній починає це робити, малий придивляється. Тому дані — це добре, але коли сьогодні в полях замість автопілотів з’являються маркери, оскільки повітряні тривоги впливають на сигнал і не дозволяють виконувати агрооперації, то всі технології множаться на нуль.

Чи є майбутнє у технології метеорадарів в Україні?

У межах місії в компанії FRENDT розробили продукт, який дозволяє надавати найточніші цифрові дані опадів у кордонах поля. Середнє поле в Україні сягає 60-80 га, і в розрізі конкретної ділянки потрібно дізнатися кількість опадів. Мета — управління кожним гектаром поля, а у майбутньому — відкриття потенціалу кожної рослини, і це станеться вже за 3-5 років.

Зазвичай агробізнесу складно зрозуміти, як правильно розподілити товарно-матеріальні цінності (ТМЦ) у межах поля, а логіка проста — не завжди висока врожайність дорівнює високому валовому прибутку за диференціації та чистому прибутку. Інколи ті поля, де висока врожайність, потребують більших затрат, але при цьому отримується менший дохід. Тому завдання кожного аграрія — знайти та вирахувати у межах поля чистий прибуток шляхом ефективного розподілу ТМЦ. Щоб це зробити, слід накопичувати дані: про вологу (як вона розподілилася в межах поля), щоб надалі правильно прийняти рішення, про добрива (які обрати), про ЗЗР (яку систему захисту використати). Це кардинально змінює мислення агровиробника.

propData.content.image
Богдан Круглик, CEO компанії FRENDT

Варто слідкувати за кліматичними умовами. Вони швидше змінюються, ніж думки агровиробника, і до них потрібно пристосовуватися. Тому всі цифрові рішення — це допомога фермеру, аби він міг більше заробити. Тож лише диджиталізація дозволить агровиробнику більше отримувати.

Бар’єри впровадження технологій точного землеробства: як їх подолати

Найбільша проблема за використання точних систем — це відсутність бажання фермера змінюватися. Багато аграріїв не дивляться в бік інновацій, не розуміють, що це дійсно рятувальне коло в певній ситуації. Адже саме інновації трансформують бізнес і оптимізують витрати.

propData.content.image
Богдан Круглик, CEO компанії FRENDT

По-перше — потрібно змінювати підходи агровиробників, мати бажання навчати свій персонал. Адже всередині компанії є три проблеми: коли власник бізнесу хоче, а персонал не бажає щось впроваджувати, коли персонал хоче, а власник — ні, і коли ніхто нічого не хоче. Тобто всі в пошуку стабільності, але не гнучкі до інновацій.

Зовнішні бар'єри, які гальмують впровадження технологій, — це повітряні тривоги, адже багато рішень не працюють через відсутність супутникової корекції та RTK-корекції. Україна — найбільший володар RTK-мережі, понад 150 базових станцій. А зараз стикається з проблемою запустити метеорадар.

«За аналітичними даними, у світі Україна сьогодні входить до топ-5 країн за швидкістю впровадження диджиталізації в агросекторі. У мене є мрія, щоб Україна, яка зараз продає портал Дія як продукт диджиталізації від держави, також могла продавати продукт диджиталізації агросектору. Цей продукт точно куплять країни Африки. І вони до нас уже поступово звертаються, тому африканський агросектор зможе диджиталізуватися. Їм потрібна технологія, а у нас є технологія семи рівнів точного землеробства», — пояснює Богдан Круглик.

Точне землеробство — це не про оптимізацію людей, а про ефективність і раціональність. Наприклад, в Америці на 1 тис. га працює 3-4 людини, а в Україні — 9-12. Тож як малий агробізнес в Україні зможе вижити без інновацій?

Що пропонують фінансові онлайн-сервіси аграрному бізнесу, та що чекає на аграріїв у майбутньому

У сервісі WEAGRO дослідили, що на ринку немає цікавих швидких фінансових рішень. Компанії, які оцифровують виробничі процеси та працюють з інноваціями, потребують відповідних онлайн-сервісів, аби можна було швидко та якісно отримати необхідні послуги, розповідає акціонер сервісу WEAGRO Ярослав Смакота. Саме тому фахівці розробили цифровий продукт, послугу якого фермер може купити за лічені години, без надання купи документів, у розстрочку. Даний продукт зайшов на ринок, і наразі розробники навчають компанії користуватися ним.

propData.content.image
Ярослав Смакота, генеральний директор і засновник агростартапу AgroApp, акціонер фінтех-компанії Activitis та онлайн-сервісу WEAGRO

Сьогодні ми працюємо з фермером і за кілька секунд можемо скласти портрет його діяльності, а за допомогою ШІ далі його просувати. Наприклад, ми бачимо, скільки в аграрія землі, який обсяг продажів за роки діяльності, що та скільки він сіє. Ми можемо прогнозувати, що йому купити на сезон, у кого краще купити, коли купити і як краще потім продати вирощену продукцію. За кілька років за допомогою ШІ ми зможемо повністю створювати портрет бізнесу фермера. Цей тренд точно буде розвиватися в Україні.

За словами Ярослава Смакоти, у наступні 5 років буде повністю «безкапотне» фінансування — без документів, усе буде в електронному вигляді. За певну послугу клієнт зможе заплатити передоплату, взяти розстрочку онлайн і отримати відповідним чином підтверджені документи.

«Клієнт не буде підписувати контракти, договори, отримувати сотні дзвінків від банку. Нова система для клієнта буде легкою, швидкою та доступною», — зауважує експерт.


Вікторія Полевик, AgroPortal.ua