У квітні 2022 року я відчув — я точно зараз хочу це зробити, і дороги назад немає. Розумію, що це виклик і довгий шлях. Але я обрав найпростіший варіант, як зайти в агробізнес.
Відомий шеф-кухар країни, співвласник ресторанів «Сто років тому вперед» і мережі «Інші» Євген Клопотенко ще з відкриттям першого ресторану в 2019 році мріяв про мініферму прямо у своєму закладі. Зараз там можна побачити декілька лоточків з мікрогріном. Євген каже, що це лише початок.
«У «Сто років тому вперед» я захотів відмовитися від продуктів, що мають іноземне походження, але виявилося, що місцями це неможливо. Бо от начебто часник — український продукт, але взимку на наш ринок завозиться китайський. Це знання зробило мені боляче. Ну якось не ок це, треба виправляти».
Євген Клопотенко: Так, я давно хотів бути фермером, але життя склалось так, що займаюсь іншими речами. Мені важко бути прив’язаним до одного місця, тому самостійно реалізувати фермерський бізнес я не зможу.
Я вже досить багато знаю про агробізнес, побував на різних фермах — як українських так і європейських. На Рівненщині знайшов молоду ферму, називається «Ферма брата», її започаткували двоє братів. І саме на цій фермі я побачив європейські, сучасні підходи. І відразу подумав, що можна з ними кооперуватися.
До повномасштабного вторгнення у нас із татом була ідея побудувати ферму для вирощування грибів, звідки продукцію постачали б у мої заклади. Я порахував, що бізнес з цього виходив. Але війна відклала ці плани.
Очевидно, що все працює, коли є своє виробництво і відразу збут. Це впливає і на собівартість продукту, і на вартість закупівлі продукції для наших закладів.
Євген Клопотенко: «Ферма брата» має великі теплиці, своє молочне виробництво і землі, де вирощує різні культури, зокрема гречку.
Я у справі з фермерським господарством виконую роль R&D-центру: буду розробляти методику вирощування нової та цікавої українцям продукції.
Одна з моїх цілей — щоб цукровий буряк продавався на поличках українських магазинів. Є партнери, які можуть його вирощувати, я можу забезпечити його продаж і популяризацію. Це ті зміни, які мене цікавлять.
Ми розпочали з теплиць і вирощуємо там ряд рослин, як приклад — любисток. Хочемо зробити український мікс салатів. Є всім відомі айсберг та ромен, але я в постійному пошуку чогось нового. Якщо взяти любисток, щавель, шпинат тощо — такий мікс я зможу використовувати у своїх ресторанах, далі можна думати і про комерційні продажі. У нас є напрацювання по різних видах грибів, буряків. Це довготривалий проєкт.
Наша основна задача — відродити українські автентичні продукти та популяризувати їх.
Можливо, ми ще зробимо модель, де люди зможуть вирощувати для себе продукцію на території ферми.
Євген Клопотенко: До весни ми заплануємо, скільки потрібно овочів для забезпечення наших закладів, і будемо їх там вирощувати. Це те, з чого починаємо.
Далі плануємо і тваринницьким напрямом зайнятись. До прикладу, є автентичні українські породи курей, які майже ніхто не вирощує. Так само корови — хочеться вирощувати і відновлювати саме українські породи. Я дуже багато досліджую і хочу це втілити у життя. Але на це все потрібен час.
До речі, молочна продукція у ресторані «Сто років тому вперед» уже майже повністю з «Ферми брата».
Ще одна ідея — виростити картоплю взимку. Ось у Перу (це батьківщина картоплі) вирощують її у горах за температури –15°С. Ми це зробимо в Україні.
Найбільша проблема, яку ми не можемо наразі вирішити, — це цукіні, баклажани, петрушка. Взимку змушені купувати лише імпортні, а цього сезону, думаю, ще й будемо шоковані їхньою вартістю. Ще минулого року, коли я хотів перевести ресторан на всі українські продукти, виявилося, що саме ці овочі у нас продаються лише імпортні. Тому ще одне завдання — виростити взимку свої.
Цей сезон буде експериментальним. Весною засадимо всю продукцію, потрібну для наших ресторанів, і непопулярні, але класні продукти, які продаватимемо у магазинах.
Через 2-3 роки вже будемо думати про масштабування, поки потрібно відпрацювати модель.
Євген Клопотенко: Це ще одне велике питання. В більшості ферм користуються нідерландським насінням. Я цього не розумію. Чому в нас немає свого?
Про насіння будемо говорити пізніше, коли налагодимо модель роботи, коли створимо продукт, тоді будемо його покращувати.
Хоча паралельно спілкуюсь із українськими селекціонерами. Ми раніше з ними працювали, тож будемо вирощувати різні цікаві продукти.
Євген Клопотенко: Я до цього ставлюсь трохи скептично, саме до сертифікації.
Ось, наприклад, у Києві немає жодного заводу з сортування сміття. Про що можна говорити? Я сортую сміття в ресторані вже півтора року і не знаю, куди далі його подіти. До 24 лютого ще були якісь проєкти, зараз же взагалі тиша. Хоч бери і сам відкривай завод із переробки.
Так, ми будемо вирощувати органічну продукцію, бо ми робимо її для себе. Сертифікат здебільшого потрібен для того, щоб експортувати, оскільки там це має значення. У наших же людей розуміння, що у бабусі на базарі кращий продукт, ніж у магазині «біо».
Євген Клопотенко: Все дуже просто: у тебе може бути багато грошей — і ти можеш померти. У тебе може бути мало грошей — і ти можеш померти. Можна померти сидячи і нічого не роблячи, або ж померти — і щось корисне робити.
Зараз найкращий час, щоб щось робити. Ми це перевірили в період COVID-19. Коли почалася повномасштабна війна, я відразу зрозумів, що потрібно рухатись.
Це ризик задля отримання чогось крутого у майбутньому.
Чого чекати? Наш Головнокомандувач ЗСУ Валерій Залужний вже сказав, що ми переможемо у цій війні й будемо готуватись до наступної. Тоді про яку перемогу ми говоримо?
Потрібно прийняти той факт, що ми будемо жити у війні багато років. Тому перемога — це те, що у твоїй голові, ти маєш перемогти сам себе.
Коли я відкривав ресторан у Львові, не думав про бізнес-модель, я бачив, що там є люди, яким потрібно допомогти. Ми до цих пір годуємо тих, хто цього потребує.
Основна мотивація — потрібно розуміти, для чого і для кого ти це робиш.
В українців відбувається внутрішня трансформація, зокрема й у ставленні до грошей.
Євген Клопотенко: Україна почала існувати у світі від 24 лютого 2022 року. Спочатку як ті, кого збираються знищити за три дні, потім — як суперсильні, ті, хто протистоїть найбільшому їхньому страху — росії.
І те ж саме сталось з українцями — ми відчули, що ми існуємо, Україна існує. Кожен починає її для себе відкривати по-різному — хтось через їжу, через одяг, через мистецтво.
Українці почали більше їсти української їжі. Раніше це був порив, потім — тренд, а зараз ситуація стабілізується: більшість свідомо обирає українське.
Але оцінити, що про нас думає світ, і яке місце ми у ньому займаємо, можна буде мінімум через три роки. Що після себе залишать ті 5 млн, які виїхали, як ми будемо інтегруватись. Я не думаю, що ми станемо суперпопулярними, адже сьогодні з’явився лише перший шанс показати себе.
Ми будемо інші — не росіяни, не європейці. Ми інші, зі своєю культурою і своєю силою.
Євген Клопотенко: Точно не зараз. Там немає великої проблеми. Пізніше повернемось до цього питання.
Я планую зараз оптимізувати всі напрями свого бізнесу, щоб вони працювали і приносили прибуток. Тоді я зможу інвестувати туди, куди мені хочеться, у мене будуть розв’язані руки на хороші та великі справи.