Ремонт чи заміна металевих силосів: як максимально продовжити їхнє життя

15 липня 2025, 05:57 352

KMZ Industries була першою компанією в Україні, яка запустила серійне виробництво металевих силосів. Вони експлуатуються в деяких господарствах уже 20 років, забезпечуючи тривале та якісне зберігання сільгосппродукції. Такий тривалий термін служби конструкції забезпечується не лише якістю металу та кваліфікованими монтажними роботами, але й дотриманням правил експлуатації, своєчасним контролем і професійним підходом до ремонту.

Наскільки довго можуть служити силоси, та яких необхідних заходів потрібно дотримуватися в їх експлуатації, щоб максимально продовжити життя металевій «банці» — AgroPortal.ua запитував у директора департаменту клієнтського сервісу Романа Штельмаха.

Якщо говорити про силоси виробництва KMZ Industries, які їхні терміни експлуатації?

Роман Штельмах: З 2004 року KMZ Industries виготовляє сучасні металеві силоси. Тож на сьогодні є ті, що експлуатуються вже 20 років. Наприклад, силоси, позначені першими цифрами заводських номерів Карлівського машинобудівного заводу, досі експлуатуються у ТОВ «Савинці» (Kernel) і перебувають у гарному стані.

Відповідно до ДБН В.1.2-14-ХХ «Загальні принципи забезпечення надійності та конструктивної безпеки будівель, споруд, будівельних конструкцій та основ» рекомендований термін експлуатації силосів становить 20–30 років за умови своєчасного технічного обслуговування.

Втім, термін служби силосів дуже залежить від зовнішніх факторів. Саме тому для забезпечення максимального строку служби металевої конструкції силосу рекомендується виконувати регулярні огляди, включно з технічним обслуговуванням, чищенням і ремонтом пошкоджень, які можуть вплинути на міцність і цілісність конструкції.

Виходячи з великої різноманітності умов експлуатації силосів і специфіки роботи підприємств із переробки та зберігання зернових, у технічних умовах KMZ Industries зазначено, що термін служби силосів — не менше 15 років. Після цього періоду, на підставі технічної експертизи, ухвалюється рішення про подальшу експлуатацію обладнання.

Тобто більшість експлуатаційних пошкоджень можна усунути своєчасним ремонтом? З якою періодичністю потрібно проводити огляд силосів, щоб не пропустити критичні моменти?

Роман Штельмах: Догляд за силосами складається з низки заходів. Перед початком або після завершення сезону потрібно обов'язково проводити поточний або періодичний огляд — це візуальне спостереження за об’єктом, щоб виявити зміни в конструкції, дефекти, пошкодження. В інтенсивних умовах експлуатації поточні огляди доцільно проводити частіше: наприклад, раз на місяць — загальний огляд, а щоквартально — технічний огляд.

Під час сезонного огляду силосів слід проводити і моніторинг — це інструментальні заміри, щоб виявити небезпечні зміни в напружено-деформованому стані тримальних (несних) конструкцій та в деталях силосу. На підставі цих замірів надається висновок відповідності вимогам ДБН. 

На додачу до сезонного огляду проводяться планові обстеження. Їхня мета — виявити фактичні характеристики та конструктивні параметри силосу. На підставі проведеного обстеження сталевих конструкцій, після виконання перевірних розрахунків і аналізу результатів визначають категорію технічного стану цих конструкцій та умови їх подальшої експлуатації.

І другий вид обстежень силосів — позапланові, котрі проводяться у випадку стихійних чи техногенних аварій або за виявлення будь-яких факторів ймовірного погіршення технічного стану силосу. 

У будь-якому разі періодичність проведення обстеження металевого силосу не може бути більшою, ніж 10 років.

Романе, можете назвати типові проблеми, які призводять до необхідності проведення ремонту? 

Роман Штельмах: Так, є низка факторів, за умов ігнорування яких можна отримати значні ускладнення під час зберігання зерна, що призведе до ремонту або навіть виведення силосу з експлуатації.

Зокрема, це порушення умов безпечного зберігання продуктів. Йдеться про неконтрольований час/термін зберігання продукту, забруднення сторонніми речовинами або залишками старих партій зерна — це може спричинити розвиток шкідників і ураження пліснявою. Недостатня або невідповідна вентиляція зерна й відсутність контролю температурного режиму призводить до підвищеної вологості та, як наслідок, псування зерна — це може призвести до самозаймання або злипання продукту в пласти.

Порушення норм експлуатації силосів, недотримання регламенту завантажування та розвантажування — взагалі можуть призвести до руйнування конструкцій.

Запам’ятайте правило: заборонено одночасне завантаження та вивантаження та/або бічне вивантаження продукту з силосу, якщо його не спроєктовано під такі дії.

Важливо також:

  • Слідкувати за станом антикорозійного покриття конструкцій: панелей, секторів дахів чи днищ, болтових з’єднань. 
  • Оперативно усувати втрату герметичності з’єднань у корпусі або на даху. 
  • Контролювати просторове положення споруди та своєчасно реагувати на викривлення чи зміну її форми та розмірів.

Серед вагомих проблем можна відмітити й пошкодження фундаментів: відшарування захисного шару бетону, поверхневі чи наскрізні тріщини, корозію арматури та деформацію в залізобетонних елементах.

З якою частотою потрібно проводити огляд силосів із залученням інженера-консультанта? І чи дотримуються цих рекомендацій ваші клієнти?

Роман Штельмах: Чи залучати для огляду інженера-консультанта — рішення суто за власником або керівником елеватора. Законодавчо таких зобов’язань немає. Але залучення інженера-консультанта, спеціалістів виробника або експертних організацій до огляду дає ефект синергії. 

Залучення зовнішнього консультанта може відбуватися за різних сценаріїв, наприклад:

  1. Огляд за технологічною картою, розробленою виробником або спеціалістом з оцінки технічного стану. У такому випадку фахівець відзначає статус перевірки та відповідність вимогам у чек-листі.
  2. Огляд за технічним завданням, що проводиться тоді, коли експлуатанти мають досвід і/або відповідний фах, але потребують альтернативної думки для розв'язання сумнівних питань.

Для власника або роботодавця залучення незалежного аудитора завжди є корисним. Якщо після перевірки отримано звіт із мінімальними зауваженнями, це підтверджує належний рівень утримання споруди.

Наголошую, що не варто плутати огляд із моніторингом і обстеженням:

  • До моніторингу стану силосів фахівців зазвичай залучають на умовах договору, але у великих компаніях можуть бути і штатні. 
  • Офіційне фахове обстеження виконують лише фахівці з кваліфікаційним посвідченням «ЕКСПЕРТ» у галузі «Технічне обстеження будівель і споруд». Такі посвідчення видаються Атестаційною архітектурно-будівельною комісією.

Переважна більшість клієнтів, яка дійсно переймається питанням забезпечення експлуатаційної придатності своїх силосів, щонайменше отримує консультацію. І — так, у більшості випадків, у різних обсягах вони потім дотримуються рекомендацій.

Чи є проблеми, під час виявлення яких уже зрозуміло, що ремонтом не обійтися й необхідно проводити заміну силосу? 

Роман Штельмах: Критеріями для ухвалення рішення про заміну силосу є наявність критичних пошкоджень і значна корозія основного металу, котрі загрожують безпеці експлуатації.

Також потрібен новий силос, якщо є значні деформації конструкції, викривлення, місцеві погнутості, які неможливо виправити. Або за неможливості відновлення герметичності та міцності конструкції: є розриви й тріщини в сталевих елементах.

І, звісно, потрібно зважати на економічну доцільність: якщо ремонт силосу вимагає значних витрат, а ефективність конструкції залишається низькою — краще провести його повну заміну.

З якими проблемами щодо силосів найчастіше звертаються до вас клієнти? І чи аналізували ви — чому саме вони є найпоширенішими?

Роман Штельмах: Найчастіше ми маємо справу з такими запитами: загальне або місцеве викривлення силосу, вм’ятини, часткова або повна втрата міцності деталей силосу, зміщення конструкції відносно проєктного положення, руйнування захисних покриттів і як наслідок — зменшення металу за товщиною.

Щодо аналізу, звісно, будь-яке розв'язання проблеми має починатись із з’ясування причинно-наслідкових зв’язків. Аналізуючи обставини, за яких значно скоротився термін експлуатації силосу, зазвичай ми бачимо очевидні, але проігноровані фактори. Експлуатанти могли знати про ці проблеми, але через певні обставини або не усвідомлювали наслідків, або ж розраховували, що несправність не призведе до серйозних наслідків.

Ремонт силосів, KMZ Industries, фото

Слід зауважити, що зараз частіше з поломками та пошкодженнями внаслідок воєнних дій того чи іншого обладнання до нас звертаються клієнти, які експлуатують на своїх підприємствах устаткування іноземного виробництва. Це пов’язано з тим, що з 2022 року викликом для елеваторів стала нестача запасних частин і сервісу імпортного обладнання — це зазначено і в Інфографічному довіднику «Агробізнес Україна. 2023/2024». За останні роки KMZ Industries неодноразово ремонтувала й замінювала імпортне обладнання або встановлювала силоси замість іноземних ємностей. Український виробник ближчий до споживача: ми реагуємо швидше, наші команди оперативно прибувають із Карлівки, а якість обладнання відповідає рівню світових лідерів.

Під час воєнних дій є випадки пошкодження елеваторів. Чи реально відремонтувати побитий уламками силос, чи простіше його замінити?

Роман Штельмах: Звісно, елеватор як підприємство може бути відновлений. Ступінь ремонтопридатності силосів визначається в першу чергу і залежить від пошкоджень. Відповідно, після цього приймається рішення щодо технології ремонту. Це може бути встановлення латки (укладання сталевого листа, відповідного до профілю панелей силосу) на отвір або заміна деталі. Якщо модель силосу, котрий був пошкоджений, знята з виробництва, або необхідні запчастини відсутні навіть на вторинному ринку, розглядається доцільність заміни силосу.


Окремо слід звертати увагу на елеватори, котрі на перший погляд здаються непошкодженими, але знаходяться в місцях, поблизу яких проходили бойові дії із застосуванням боєприпасів об’ємного вибуху (об’ємно-детонуючих), або якщо є підозри чи свідчення, що ударна хвиля проходила крізь підприємство, проте не завдала руйнувань. Силоси в таких умовах могли зміститись з проєктних положень або втратити герметичність. Може здаватися, що все гаразд, а за фактом ємності можуть бути непридатними для експлуатації за призначенням… У таких випадках під час ретельного сезонного огляду варто щонайменше провести гідравлічні випробування силосів.

Який найскладніший ремонт силосу ви можете згадати з тих, що проводили фахівці KMZ Industries?

Роман Штельмах: Будь-який ремонт — це складний процес. По-перше, складно відразу визначити фактичний перелік необхідних робіт з обладнанням, котре було в експлуатації. Він визначається після діагностування стану устаткування, а може змінюватися й оцінюватися і під час або після виконання робіт.

По-друге, підприємства мають різні рівні небезпечних і шкідливих виробничих чинників, котрі також мають бути враховані.

Тож умовно один і той же вид ремонту, наприклад, «заміна ребра жорсткості», може бути виконано як за день, так і за три, бо додалась необхідність підготовки й облаштування безпечного доступу для здійснення робіт. 

Будівельно-монтажний відділ KMZ Industries успішно виконує ремонти різних масштабів та складності. До найскладніших я віднесу ремонти силосів інших виробників, де потрібна часткова заміна вузлів і деталей зі збереженням частки оригінальних елементів. 

Часто викладають відео з різних країн, як складається або завалюється повний силос. Чому це відбувається, і чи були такі випадки в Україні?

Роман Штельмах: Падіння силосів — явище не масове, але такі випадки трапляються. 

Падіння силосу може бути наслідком помилок на етапі проєктування об’єкта чи монтажних робіт. Проте слід зазначити, що такі помилки, як вибір обладнання, яке не відповідає місцю та умовам експлуатації, помилки проєктування або виробничий брак (невідповідність будівельній або конструкторській документації), дають про себе знати одразу після введення об’єкта в експлуатацію. 

А от коли силос працює вже не перший рік, найвірогіднішими причинами його падіння є людський чинник, порушення умов безпечної експлуатації або форс-мажори (стихійні лиха).

Власник елеватора — перша людина, котра воліє з’ясувати причини такої аварії, часто бере участь у розслідуванні, проте саме він і не зацікавлений у розголосі. Адже у 99% випадків причиною інциденту є помилки експлуатації. Уявіть себе на місці людини, котра витратила мільйони на обладнання, але зекономила на монтажі, або на системі контролю за станом продукту, або на навчанні персоналу й тепер змушена витратити вдвічі більше, щоб прибрати зруйноване та поставити нове. Розповідати про свої помилки не кожен захоче.

Які 5 головних рекомендацій можете дати власникам зерносховищ щодо експлуатації елеваторного обладнання, на що звертати увагу?

Роман Штельмах: По-перше, варто усвідомити, що силоси не вічні, а термін їх експлуатації залежить від багатьох експлуатаційних і проєктних рішень. Тож на забезпечення та підтримку працездатності потрібно витрачати час і кошти.

По-друге, охорона праці та безпека експлуатації елеватора — це свідомий, виважений вибір кожного власника та відповідального керівника. Не забувайте про періодичне навчання та перевірку знань персоналу.

Наступне — піклуючись про працездатність елеватора, намагайтеся вивчати попередній досвід організації, до якої ви звертаєтесь за послугами, і про наявність фахівців, які його сформували. Залучаючи організацію або спеціаліста, варто чітко визначити, яке завдання має бути виконано, бо якщо повністю віддати запит на відкуп підряднику, то є ризик отримати небажаний результат. KMZ Industries надає послуги з сервісного обслуговування елеваторного обладнання, фахівці здійснюють різної  складності сервісні послуги, і кількість замовників, котрі усвідомили, що такі роботи варто віддавати професійному підряднику, поступово зростає.

Також рекомендую створити чіткий план технічного обслуговування. Визначте відповідальних осіб, терміни й алгоритми дій (огляд → діагностика → проєкт ремонту → виконання). Якщо ви тільки плануєте будувати, то «Огляд» потрібно починати здійснювати ще на стадії введення в експлуатацію на підставі виконавчої документації. Інакше не буде бази для порівняння: дефекти та деформації можуть бути отримані ще до початку експлуатації. І якщо це не буде зафіксовано, то може сформувати хибну думку щодо надійності конструкції або правильності експлуатації.

І наостанок — автоматизуйте процеси на елеваторі й контролюйте відповідність умов експлуатації, фіксуйте всі результати в цифровому журналі з наданням аналітичного звіту. Це прискорить ухвалення рішень і допоможе запобігти втраті експлуатаційної придатності. 


Людмила Лебідь, AgroPortal.ua