Елеваторний бізнес в Україні видозмінюється, адже сьогодні вже нерентабельно просто сушити та зберігати сільгосппродукцію. Елеватори розширюють спектр своїх послуг, зросла частка запитів на сушіння зерна на альтернативних видах палива, змінюється стандартизація і вимоги до силосів. Відповідно, з'являються нові технології та розробки в елеваторному машинобудуванні. Тож сьогодні сучасний елеватор — це не просто «залізо», а ще й низка інноваційних рішень і вдосконалень.
Про особливості українського ринку елеваторного обладнання та світові тренди в машинобудуванні AgroPortal.ua запитував у головного конструктора компанії KMZ Industries Сергія Бойка.
Сергій Бойко: У компанії KMZ Industries працюю вже 5 років, але загалом у сфері машинобудування елеваторного обладнання — 9 років. До цього понад 11 років займався розробкою обладнання для атомних і теплових електростанцій. Тобто мій загальний досвід у сфері машинобудування налічує вже понад 20 років.
Це доволі цікава й захоплива професія, адже твоя робота приносить користь. Мені подобається процес, коли ідеї перетворюються на деталі, які є частиною конструкції елеваторного комплексу. В результаті я бачу, що мої рішення допомагають вирішити поставлене завдання, і розумію, що моя робота має сенс, і це приносить задоволення та надихає.
Сергій Бойко: Аграрна галузь — одна з найбільш перспективних і динамічних секторів української економіки, тому тут усе швидко змінюється, й потреби аграріїв дуже різняться. Насамперед потреби сільгоспвиробників залежать від їхніх цілей: комусь потрібні вдалі рішення для доробки врожаю — сушіння, очищення, хтось працює на розширення потужностей для зберігання вже кондиційної продукції, а декотрі бажають мати все, щоб надавати весь спектр послуг для перевалки збіжжя. Наразі також в одних областях у фермерів у пріоритеті модернізація та збільшення потужностей завдяки більш високоефективному й економічному обладнанню, а в інших — реконструкція або відновлення старих чи пошкоджених об’єктів.
Крім того, зараз зростає попит на обладнання для переробки зерна, сої, соняшнику. Також спостерігаємо запити на обладнання для зберігання та переробки горіхів.
Сергій Бойко: Для KMZ Industries клієнтоорієнтованість є ключовим фактором, тому команда активно адаптує продукцію до сучасних умов ринку. Оновлення модельного ряду обладнання для компанії є постійним процесом, адже ми прагнемо пропонувати своїм замовникам кращі рішення та обов’язково враховуємо їхні побажання у нових технологічних розробках.
Зокрема, відповідно до запитів аграріїв ми розробили та впровадили повністю нову лінійку транспортного обладнання. Під час проєктування нової лінійки ланцюгових транспортерів та норій особливу увагу приділено зниженню енергозатрат і збільшенню ощадності під час роботи із зерном. Нам вдалося підібрати оптимальні комплектуючі та характеристики мотор-редукторів для максимально ефективного транспортування різних культур.
В оновленому ланцюговому транспортері використовується в якості тягового органу ланцюг американського стандарту, що дозволяє зменшити навантаження на двигун і габарити конвеєра. Своєю чергою це дозволяє зекономити як на вартості обладнання, так і на електроспоживанні.
Для зменшення ризику травмування зерна під час транспортування спроєктовано новий дизайн норій. Під час розробки цієї лінійки застосовувався розрахунок методом дискретних елементів, тобто головка норії сконструйована таким чином, що її форма максимально повторює природну траєкторію розвантаження ковшів, мінімізуючи биття зерна об стінки та його пошкодження.
Значні зміни провели в конструкції силосів, вони стали ще більш надійними та технологічними.
Також ми модернізували наші зерносушарки. Розробили нову систему пожежогасіння. Зменшили аеродинамічний опір (захист від вакуумування) під час роботи від теплогенератора, це дозволило зробити їх більш енергоефективними. Ми змінили конструктив зерносушарок таким чином, щоб вони однаково ефективно працювали і з газовими пальниками, і з теплогенераторами.
В окремих випадках ми взагалі реалізували індивідуальні проєкти, адаптовані під конкретні завдання замовника.
Сергій Бойко: Цікавих рішень було реалізовано дуже багато, адже KMZ Industries займається розробкою та виготовленням повного комплексу елеваторного обладнання, яке, як я вже сказав, часто доводиться модифікувати під певні потреби господарства. Одним із останніх нестандартних проєктів, які були виконані нашою командою, є сушильний комплекс для волоського горіха. Він складався з 5 сушарок і більш як 10 спеціальних стрічкових конвеєрів. Це нестандартне замовлення стало для нас викликом, адже технологія та конструкція сушарок для горіха відрізняється від зернових. Тож завдяки цьому замовленню ми здобули досвід у новій для нас галузі, виготовили унікальне обладнання та успішно реалізували цей проєкт. Також варто зазначити, що ми — перший український виробник, який виготовив подібне обладнання саме для промислових масштабів.
Сергій Бойко: Адаптація обладнання під різні ринки — це обов'язкова частина нашої роботи. Дійсно, потреби українських, європейських і американських фермерів різняться. Українські сільгоспвиробники основний акцент роблять на якості та продуктивності елеваторного обладнання, але при цьому вони обмежені в бюджеті. Тому нам як виробникові потрібно шукати баланс між вартістю та технічними характеристиками.
Для аграріїв на ринку ЄС на першому місці — витривалість обладнання в умовах інтенсивної експлуатації. Європейські фермери замовляють дорожчі мотор-редуктори та збільшену товщину устаткування. Також обов’язковим запитом є його енергоефективність.
Обладнання KMZ Industries повністю відповідає стандартам і вимогам ЄС. Також ми адаптуємо наші конструкції, комплектації та технічні рішення під конкретного замовника на кожному окремому ринку.
Сергій Бойко: Постійно слідкую за світовими новинками та розробками, за тим, які технології в елеваторному машинобудуванні впроваджують у США, Канаді, Європі, країнах Азії. Вивчаю, як там автоматизують виробництво, вдосконалюють обладнання. Але це не просто цікавість з мого боку, а необхідність для конкурентоспроможності виробництва.
Дивлюся на світові рішення та намагаюся їх адаптувати під реалії нашого ринку, адже не все, що працює, наприклад, у США, можна взяти і перенести в Україну. Завжди потрібна адаптація під особливості виробництва, технологію, економіку.
Сергій Бойко: Постійно відстежую тенденції в елеваторному машинобудуванні. Для цього важливо відвідувати міжнародні виставки, на жаль, останнім часом це вдається не часто. На мою думку, це найефективніший спосіб: побачити все на власні очі, поспілкуватися з колегами, обмінятися досвідом, подискутувати з найкращими представниками машинобудівної сфери. Саме так можна відчути, куди рухається галузь.
Крім того, слідкую за профільними виданнями, науково-технічною літературою.
Також як майданчик для професійного спілкування з колегами з різних країн використовую соціальну мережу Linkedin.
Але головне — спілкування із замовниками. Бо саме вони, їхні запити та потреби є рушієм інновацій. Відштовхуючись від них, уже зароджується ідея нового обладнання чи його модернізації, а потім, спираючись на власний досвід, бенчмаркінг, наявні технології та здоровий глузд, вона викристалізовується, і вже розпочинається проєкт її реалізації.
Сергій Бойко: Постійно з’являються нові технології, більш сучасні конструктивні рішення, але основа залишається стандартною. Ми вже маємо сталі рішення, до яких додаємо додаткові опції та функції, таким чином удосконалюючи їх.
Сергій Бойко: Це серйозний виклик, але водночас і стимул для розвитку. Міжнародні компанії пропонують свої стандартні розроблені рішення, але ми розуміємо умови експлуатації нашого обладнання та пропонуємо європейським замовникам індивідуальне рішення.
Сергій Бойко: Нестандартність таких замовлень, я би сказав, полягає у відмінних від тих, що діють на українському ринку, вимогах до обладнання. Там інші технічні стандарти та норми, які більше зосереджені на енергоефективних і зносостійких рішеннях. Український виробник замовляє більш оптимізоване за вартістю обладнання, в європейських країнах діють інші критерії.
Сергій Бойко: Зараз ми впроваджуємо лінійку нового зерноочисного обладнання — машини серії Pre Clean для попереднього очищення зернового вороху. Завдяки використанню сітчастого транспортера, який на сьогодні є найефективнішим рішенням для видалення великих домішок, ця машина забезпечує високу якість очищення зернового потоку вже на початковому етапі. Така система дозволяє досягти максимальної продуктивності та надійності за мінімальних затрат енергії та обслуговування. У конструкції застосовано замкнуту повітряну систему, що усуває потребу в зовнішній аспірації та значно спрощує інтеграцію машини в наявні технологічні лінії.
Аеродинаміка внутрішніх повітряних потоків була детально розрахована нашою командою за допомогою технології Flow Simulation, що дозволило оптимізувати повітряні потоки для максимально ефективного видалення пилових і легких домішок. Завдяки цьому вдалося досягти мінімального зависання дрібних часток і стабільної роботи системи в різних умовах.
Для оптимального покриття потреб господарств і елеваторів різних масштабів очисні машини Pre Clean доступні у трьох типорозмірах із продуктивністю 50, 125 і 250 т/год.
Це дозволить нам ще більше задовольнити комплексні вимоги клієнтів, а також підвищити нашу конкурентоспроможність у галузі зерноочищення. Вважаю, це дуже важливий крок для KMZ Industries.
Також найближчим часом ми плануємо оновити лінійку наших силосів, що дозволить запропонувати ще більш інноваційне рішення для зберігання зерна. Силоси будуть більшого об’єму та матимуть більш оптимізовану конструкцію.
Сергій Бойко: На першому місці буде автоматизація із залученням штучного інтелекту. Вже сьогодні я бачу, як його інтегрують у системи керування елеватором практично на всіх етапах і в усіх процесах.
На другому місці, на мою думку, буде використання високоміцних і зносостійких марок сталі, більш міцних, для виробництва обладнання.
У KMZ Industries ми вже думаємо над тим, як впровадити ці рішення в наших нових конструкціях.
Сергій Бойко: Якщо говорити саме про будівництво елеваторів, то важливо, щоб замовники не економили кошти на проєктуванні, а наймали досвідчених фахівців саме у цій сфері й робили спочатку проєкт майбутнього комплексу. Початок будь-яких будівельних робіт без чітких розрахунків та проєкту призведе до помилок у підборі кількості обладнання, його розмірів тощо, а це дорого коштує. Тож наголошу, що наявність якісного проєкту — це основа успішного будівництва елеватора.
Також важливий момент — ніколи не економити на фундаменті. Жодне елеваторне обладнання не буде працювати ефективно та безпечно на неправильно закладеній основі. Виправлення таких помилок потім виливається в значні додаткові витрати, яких можна було уникнути.
Сергій Бойко: Насправді таких проєктів було вже багато, адже я пишаюсь кожним вдало реалізованим. Але той, що запам’ятався, — один із перших і найбільш амбіційних моїх проєктів у KMZ Industries. У 2020 році, коли я ще працював конструктором Відділу нових розробок, подав проєкт зі створення нової лінійки норій. Тоді його не схвалили, і він певний час був заморожений. Перед початком повномасштабного вторгнення була зібрана нова технологічна нарада, де розглянули цей проєкт і прийняли рішення щодо його реалізації, відзначивши, що запропонована нова лінійка норій найбільш сучасна, технологічна та перспективна. Відповідно до запропонованої розробки, в норіях зменшилася металомісткість, для досягнення енергоефективності була змінена конструкція.
Керівництво компанії дало «зелене світло» на виробництво дослідного зразка. Цей проєкт став важливим етапом освоєння нових технологій, який мені довелося впроваджувати у KMZ Industries.
Впевнений, що попереду нашу команду чекає багато не менш амбітних та інноваційних проєктів, які дозволять пропонувати аграріям ще більш ефективні та надійні рішення.
Людмила Лебідь, AgroPortal.ua